Ik heb gelukkig al twee maanden een positieve ovulatietest gehad (van Clearblue digital, die zegt ja (smiley) of nee (leeg rondje), dus je hoeft geen streepjes te interpreteren). Beide keren was mijn temperatuur de volgende ochtend al gestegen. Fertility friend zet het kruis op dezelfde dag als de positieve ovulatietest. Dus mijn ei springt dezelfde dag als dat de test positief aangeeft. Kan dat wel kloppen? Moet ik dan als ik 's ochtends een positieve test heb, dezelfde avond nog aan de klus?
Ja het kan wel kloppen... Je ei springt volgens mij gemiddeld tussen 12 en 48 uren na het begin van je piek. Dus als je ei vlot op je piek volgt, dan kan het best zo zijn dat je de volgende dag al een temp stijging hebt. Wat ook kan, is dat je piek misschien is begonnen vlak na je test van de vorige dag (waardoor je 'm die dag miste) en ie alweer op z'n retour was op de dag dat je wel positief testte. Je zou kunnen proberen twee keer per dag te testen. Doe ik zelf ook. Wel wat duurder (heb ook CB digital), maar dan ben ik wel zekerder.
Oh ja en de vorige twee rondes heb ik twee dagen een positieve test gehad (toen had ik nog van die streepjes dingen) en de dag van de donkerste streepjes (tweede test) viel toen ook samen met mijn ei.
Dank je Annabeth, dat stelt me wel wat gerust. Als we echt aan de slag gaan volgende maand zal ik idd maar 2x testen op een dag. Nu wilde ik eerst inzicht krijgen in de regelmaat en daarvoor leek het me niet zo nodig, het kost al genoeg. Maar ik vind CB digital wel erg fijn, ik kreeg helemaal de zenuwen van die testen met een teststreep en controlestreep.
Haha ik krijg ook de zenuwen van die streepjesdingen. Bij mij niet duidelijk. Met Matcare test ik bijna altijd positief en met die van 123ovulatietest zelfs deze ronde helemaal niet terwijl ik volgens CB en mijn templijstje wel degelijk een ei heb gehad... Als je nog meer inzicht wilt in je cyclus zijn er wel meer dingen die je nog kunt doen.... - temp bijhouden (en invoeren op www.fertilityfriend.com); dan zie je wanneer je ei is en kun je misschien ook een soort patroon ontdekken na een paar cycli - afscheiding testen: vlak voor je ei krijg je vruchtbare afscheiding waar je 'draden' van kunt trekken tussen je vingers - baarmoedermond voelen: die voelt als je niet vruchtbaar bent vrij hard (als je neus) en dan zit 'ie laag. Als je vruchtbare periode nadert, gaat ie omhoog en wordt ie zacht (zoals je lippen) Is allemaal gratis (want inderdaad, die testen zijn DUUR!). Je moet voor het tempen alleen een thermometer hebben. Zo'n gewoon kruidvat-hema ding van 3 of 4 euro is prima, maar ik heb nu eentje besteld via Mat Care Zwangerschapstesten...zeker weten! (een echte BBT thermometer; die is nauwkeuriger en geeft 2 cijfers achter de komma. Dat ding kostte 15 euro, maar ja, da's eenmalig)...