Voeden op verzoek of schema?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Assje, 9 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Vanuit het ziekenhuis hebben wij een schema meegekregen om ons zoontje te voeden. In principe moet hij nu 6 flessen, dus elke 4 uur. Alleen soms meldt hij zich na 3 uur al en heeft dan duidelijk erge honger en soms slaapt hij 5 uur door. Ik begrijp dat een schema bedoeld is om te zorgen dat je kindje de juiste hoeveelheid voeding krijgt per dag, maar kun je met flesvoeding ook voeden op verzoek?

Wij voeden nu wel een uur eerder of later, maar hij eet dan soms juist slecht omdat we hem wakker maken terwijl hij geen trek heeft. Hij valt dan ook vaak in slaap tijdens het eten. Als we hem te lang laten wachten, bijvoorbeeld als hij al na 2 uur komt en we een uur rekken, dan gaat hij schrokken en verslikt zich snel. Daardoor krijgt hij dan weer extra buikpijn (hij heeft al last van krampjes) en ik vind het ook onprettig voelen om tijd te rekken, want hij is dan toch een uur ontevreden en dat vind ik zielig.

Ik zou dus het liefste gewoon elke keer wachten tot hij zich zelf meldt. Als ik zorg dat hij voldoende binnen krijgt, is hier dan iets op tegen?

2. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik zou gaan voeden op verzoek. Hebben wij ook gedaan omdat hij zijn flessen niet leegdronk. Hadden als richtlijn dat er overdag niet meer dan 4 uur tussen mocht zitten en in de nacht hem laten komen. Het kan zijn dat dit voor jullie zoontje ook beter werkt. Die van ons is nu 12 weken en we voeden weer meer via schema omdat hij anders niet aan zijn flessen komt.
    Succes!

3. adi

adi Niet meer actief

Nee natuurlijk is daar niks op tegen, en ik zou het gewoon doen! Het is ook veel natuurlijker, en beter voor je kindje.

Op schema drinken heeft niks te maken met voldoende binnen krijgen. De baby is degene die bepaalt wat 'voldoende' is. Zolang die goed groeit en voldoende plast/ poept heeft die voldoende gedronken.

Wij kregen onze kinderen ook thuis met een 'schema' van 6 flessen. Tweede nacht was het al gedaan met die schema. Ziekenhuizen kunnen moeilijk op verzoek voeden, daarom zijn er vaste voedingstijden daar.

4. bumpie

bumpie Niet meer actief

#4 bumpie, 10 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2011
    ik ga nu ook op verzoek voeden. Een schema werkt hier echt niet. dus vandaag daar op over. Ze kwam vanacht om half 5 en toen weer om kwart over 8. Kijken hoelaat ze vanmiddag komt normaal kwart over 12. maar denk dat ze eerder komt. Wij moesten hier ook soms wel een uur rekken.

Hoelang mag er eigenlijk overdag tussen een fles zitten?

5. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Die vraag heb ik hier een week geleden ook gesteld. We voeden nu op verzoek sinds maandag en t gaat super! We voelen ons er allemaal lekkerder bij, de sfeer is veel relaxter!

6. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    ik heb ook effe op verzoek gevoed tot het beter ging

snachts laat ik haar kiezen en dan kijk ik. eerste voeding van de dag en laatste wil ik om 22 u en dan tel ik wat uit hoeveel voedingen ertussen dus zo ong rond die uren geef ik terug. ik kijk wel niet op een half uur ofzo en zelfs niet echt op een uur. maar ik heb graag de laatst fles rond 22u.

hier drinkt ze soms bv 750 cc en soms maar 600cc, zolang ze bijkomt ist voor mij ok

gr

7. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Het ziekenhuis zei ook tegen ons dag als hij niet aan de geadviseerde hoeveelheid komt maar hij goed drinkt, plast en een tevreden indruk maakt, het goed is. Omdat hij een moeizame start had moeten we ons volgens hen niet vastpinnen op het gewicht of de hoeveelheid voeding die op het pak staat.
    Ik bied standaard wat meer aan per fles, zodat hij extra kan nemen. Tot nu toe drinkt hij de fles nooit helemaal leeg, maar zodra hij dat gaat doen ga ik weer wat meer aanbieden.

Deel Deze Pagina