Hoelang aan tafel zitten

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door lellebel2, 8 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is er weer een vermoeiende vervelende periode aangebroken van het geklier aan tafel en heel langzaam tot bijna niet eten. ik wordt er een beetje gek van en heb ook geen zin meer om aan tafel te blijven wachten totdat ze hun bord leeg hebben of iig voldoende hebben gegeten.

Na hoelang vinden jullie het wel genoeg geweest en gaan de borden van tafel? Zitten daar nog consequenties aan verbonden als het de zoveelste keer is?

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik denk dat wij ongeveer 20 minuten aan tafel zitten. Mijn zoon kliert ook altijd of gooit met eten. Als hij dat doet pak ik zijn bordje na 2-3 waarschuwingen weg en krijgt hij hapjes van mij. En als hij niet meer wil dan is het jammer.
    Ik hang er geen straf of consequentie aan en ik ga hem ook niet dwingen te eten. Een toetje krijgt hij ook gewoon.

Ik zie dat mijn zoon een stuk jonger is dat jou kinderen dus misschien dat ik er anders mee om zal gaan als hij ouder is. En mijn zoon praat ook nog niet veel dus communiceren is daardoor ook wat lastiger.

3. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hapjes geven ga ik niet doen..ze zijn 7 en 5.5. ik wil ze ook niet dwingen om te eten maar elke keer hetzelfde liedje aan tafel wordt ik zo chagrijnig van

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik zou zeggen pech gehad als ze niet eten, niet op gaan wachten. Dat deden mijn ouders vroeger ook bij mij, ik was ook zo eigenwijs. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk bedacht ik me dat eten misschien toch wel hielp tegen die lege maag 's avonds; ).

5. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mischien moet ik dat maar eens proberen maar ik voel me dan weer zo gemeen en ben bang dat ze het allemaal wel prima vinden en dan helemaal niet meer willen eten savonds.

6. Pompoen

Pompoen Actief lid

25 okt 2015
    446
    121
    43
    Ik denk dat wij ook zon 20 minuten aan tafel zitten. Hooguit een halfuur. Hier is het heel simpel, dit is het eet moment. Bij echt klieren (gooien ofzo) haal ik het bord weg. 1x krijg je m terug, klier je weer. Is pech gehad. Eet je niks, of nauwelijks en is verder iedereen klaar? Dan ga ik afruimen, deel een keer mee dat we zo klaar zijn en haal vervolgens het bord weg. Pech gehad! Morgen weer een dag ;)

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Zo doen wij het ook. Het bord hoeft niet leeg van ons, dus als ze aangeven genoeg te hebben gehad is het goed. De eerst volgende maaltijd is het ontbijt, tot die tijd krijgen ze niets anders, behalve een bekertje melk en water.

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Wij zitten zo'n 20 minuten aan tafel. Na het eten en afruimen doen wij altijd nog "koffie met wat lekkers" wij nemen dan koffie en de jongens nog een koekje of zo. Als ze niet een minimale hoeveelheid hebben gegeten en niet netjes hebben gewacht tot ze van tafel mogen, dan is er geen lekkers.
    In lastige fases mogen ze wel een speelgoedje aan tafel om het wachten te veraangenamen. Nu hebben ze ieder een handjevol angry birds naast hun bord. Zolang ze daar normaal mee spelen vind ik dat geen probleem.

9. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik dwing ze thuis nooit aan tafel, als er een klaar is van de kleintjes mogen ze gerust van tafel om iets te gaan doen.
    Mijn zoon wilt graag buiten spelen, vaak nog maar 1 hapje op, ik geef aan dat dat prima is, maar ik het niet leuk vind als hij dan precies voor bedtijd nog wat brood wilt eten.
    Ik schenk er verder weinig aandacht aan.

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Haha ik zag later pas dat je kinderen al wat ouder zijn. Bij die leeftijd zou ik dat ook niet meer doen.

11. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    hier max een half uur. ik heb laatst meer dan een uur aan tafel gezeten omdat ze perse nog wilde eten. dat doe ik dus niet meer.

ik blijf 20 minuten erbij zitten en help met eten daarna ga ik opruimen enzo en als ik daarmee klaar ben is het over en uit.

mijn dochter eet zo slecht en proeft ook soms niks dat ze wnaneer ik vind dat ze goed heeft gegeten of geproefd dan krijgt ze een stempel en na zoveel stempels een cadeautje.

maar mijn dochter is nog wel iets jonger als jouw kids. dus zou dan misschien alleen het bovenste deel doen. (20 min. opruimen en daarna klaar en ook niks anders meer geven)

12. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Onze kinderen zijn even oud. Mijn jongste heeft ook van die buien, als zijn kop er niet naar staat eet hij niet. Wij zitten een half uur aan tafel, eet hij niks, dan is het jammer. Het moet wel gezellig blijven!

Vaak zegt hij een half uur later dat hij honger heeft, dan krijgt hij niks. Alleen een opmerking dat hij zijn eten op had moeten eten.
    Meestal eten we een dag later iets wat hij zeker lust zoals pasta of spinazie met vissticks. Een kind hongert zichzelf nooit uit.

13. Boommm

Boommm Niet meer actief

Denk dat wij 20 minuten/half uur aan tafel zitten. Dat is de tijd die ze krijgen om te eten. Lopen ze te klieren of gooien ze met eten, pak ik hun bordje af en krijgen ze niets meer. Ook geen toetje ofzo. Wel moeten ze aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is ;) Oudste twee hebben het nu heel goed door dat het serieus is als ze met eten gooien.

14. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    We zitten zo'n drie kwartier aan tafel, inclusief het toetje. Na een half uurtje gaan we de tafel afruimen en vla/yoghurt pakken. Regelmatig heeft dochter dan nog niet op wat ze op moet hebben, dan zet ik wel vast haar toetje neer voor haar, maar mag ze pas eten als ze klaar is. Dat werkt prima, ze is bijna altijd tegelijk met ons klaar, omdat ze graag haar toetje wil. Heel soms zit ze nog een poosje moeilijk te doen aan tafel, terwijl wij al lang klaar zijn, maar dat wordt steeds minder.

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.200
    113
    Brabant
    Ik was t ge"emmer zo zat op een gegeven moment dat ik eens heel duidelijk heb gemaakt dat ìk moeite ij het eten heb gestoken en dat t vreselijk ondankbaar is on zo te etteren.
    Ze hoeven t niet lekker te vinden, maar mogen dat niey meer zeggen.
    Nu zeggen ze bv "oh, t vlees is wél lekker". :)
    Super kinderachtig, maar t voelt voor mij al veel beyer.

Zemoeten gewoon hun bord leegeten. Bij nieuwe dingen etc krijgen ze maar weinig en mogen ze zelf aangeven wat ze nog willen.

Hier is t dus eindelijk weer een klein beetje gezellig aan tafel en kan ik ook rustig eten.
    Toetje krijgen ze altijd.

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maximaal een half uur (we zetten grote zandloper). Dl eet inmiddels beter, dus meestal zijn we voor die tijd al klaar. Na een haf uur gaat alles van tafel. Niet op = pech.

17. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips! Ben benieuwd hoe het vandaag zal gaan en anders raadpleeg ik de "niet op is pech gehad" methode.

18. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahahhahaa gisteren in m'n boze bui heb ik idd gezegd dat ik teleurgesteld was dat ze weer hun eten niet op hadden en dat ik niet van plan ben elke keer boodschappen te halen en te koken om het vervolgens weg te gooien.

Ze mogen best zeggen dat ze iets niet lekker vinden maar gatver of ik vind dit vies accepteer ik niet. Vaak zeggen ze ik vind dit niet lekker als ze geen zin hebben om te eten, in zulke gevallen ben ik heel kort en zeg ik dat is heel jammer voor je dan maar dit heb ik vandaag gekookt en je gaat het toch echt eten.

Nieuwe dingen moeten ze op z'n minst geproefd hebben.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Hier zitten we wel 20-30 minuten. Maar het zijn goede eters, zeker de jongste schept nog eens op.
    Er wordt dus ook al die tijd lekker gegeten, en gekletst;)

20. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Als iedereen klaar is, mogen ze van tafel. Wanneer ze klaar zijn, bepalen ze zelf. Maar ze moeten in elk geval een beetje van alles eten. De hoeveelheid bepalen zij. Hebben ze daarna nog honger, hebben ze pech.

Maar eigenlijk eten ze alles wel graag en is het hier zelden gedoe, alleen soms met de oudste.

We zitten soms maar een half uurtje aan tafel, maar soms is het zo gezellig dat het wel een uur wordt.

Deel Deze Pagina