Hier zitten we wat langer aan tafel dan de meesten hier als ik het zo lees. Zo'n 40 minuten. Gelukkig kliert onze dochter amper tijdens het eten, maar als het eens voorkomt dan haal ik haar bord weg. Vaak krijgt ze haar bord daarna nog een keer om het nogmaals te proberen. Kliert ze dan nog, is het klaar en krijgt ze ook geen toetje.
Hier zitten we vaak irritant lang aan tafel, vaak ook discussies over met vl. Hij vindt dat we wel tot een uur asn tafel kunnen zitten, ik vind een half uurtje de max eigenlijk. Dochter van bijna 3.5 jaar, eet vaak pas als t eten steenkoud is, en wij klaar zijn, ik vind dat zo irritant . De hoeveelheid eten is heel wisselend, ben al blij als ze groente eet. Aardappels en vlees of vis eet ze altijd wel eigenlijk. Toetje krijgt ze altijd, maar eet ze naar ons idee heel goed, dan mag ze er een paar mini smarties bij, of schuddebuikjes van bolletje. Daar helpen we der ook stijd asn herinneren, en bij goed eten en gezellig gedrag aan tafel, mag zij een boek kiezen om voor te lezen, bij slecht eten kiezen papa en mama, en op deze manier lezen we dus niet elke dag t zelfde verhaaltje
Wij zitten meestal 45 minuten. Waarvan de kinderen 30 minuten wel halen. Ze mogen van tafel als ze genoeg hebben gehad. Lastig te zeggen hoe lang je een kind moet laten eten. Ik ben van mening tot ze klaar zijn. Maar omdat dit gaat om kliergedrag is het anders. Onze kinderen hebben ook heus wel geklierd toen ze kleiner waren. Ik schoof ze altijd dan van tafel weg en draaide ze om. Dan hadden ze dus straf. Ik negeerde ze dan ook...tenminste het vervelende gedrag. Daarna gaf ik ze de keus om weer mee te eten. Meestal was dat dan goed...maar soms ook niet. Dan was het inderdaad klaar voor ze. Meestal mochten ze dan nog wel wat drinken voor het slapen...en heel soms ook wel eten ( ja slecht ik weet het)...maar gelukkig is het helemaal goed gekomen. Ze zitten nu echt gezellig aan tafel..geen geklier en gewoon normaal eten.
Bij ons mag je pas van tafel als iedereen klaar is met eten. In de praktijk betekent dat meestal: als papa en mama klaar zijn met eten, omdat wij het langst bezig zijn. Als ze klieren haal ik het bord weg, maar moeten ze wel blijven zitten. Als ze nog niet klaar zijn en wij wel, maar ze eten nog wel, mogen ze uiteraard rustig dooreten. Soms laat ik wel eens een van de stuiterballen iets ophalen uit de keuken of zo, zodat die even zijn benen kan strekken tussendoor.