geen verse groente willen

Discussie in 'Voeding' gestart door mama2011, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2011

mama2011 Niet meer actief

hallo dames,

wie kan mij wat advies geven?
    ons zoontje krijgt al bijvoeding we zijn begonnen met verse groente maar dit wil hij absoluut niet jah af en toe een hapje maar het gaat niet van harte, maar bied ik hem een potje aan dan eet hij bijna een heel potje weg:$.
    hoe kan ik het nu het beste aanpakken om hem toch die verse groente te leren eten?
    hij eet wel vers fruit en ook uit een potje.
    dus waarschijnlijk ligt het niet aan de stuctuur want maak het zo glad als ik kan. laat ik het wat groffer dan gaat hij kokhalzen:)
    iemand tips?

2. adi

adi Niet meer actief

Hij is pas 4 maanden, ik zou nu echt niet praten in de termen van we'll of niet willen (anders heb je echt zware maanden voor de boeg)

Verse groente heeft een uitgesproken smaak en is meestal niet zoet, dat is dus erg wennen. Gewoon blijven aanbieden dus, 3 happen is met 4 maanden ook voldoende hoor, het gaat juist om het wennen aan de voeding nu.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn zoon is ruim 7 maanden en heeft hetzelfde... Hij krijgt nog niet zo lang bijvoeding, en ik ben braaf begonnen met verse groentes. Af en toe een potje tussendoor eet hij in 1 ruk leeg, maar die verse groentes lijkt hij minder lekker te vinden. Ik blijf het gewoon aanbieden, hij zal er toch ooit aan moeten wennen, hij kan moeilijk tot z'n 18e potjes blijven eten denk ik dan maar....:D

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa heeft vers nooit lekker gevonden en eet nu ook geen potjes meer, wilde ze niet meer. Het enige wat ze eet aan groente is doperwten uit blik en komkommer. Nu zijn we wel laat echt begonnen met bijvoeding (8,5 maand) en ze heeft een half jaar sondevoeding gehad, ik denk dat het daardoor komt, maar ik weet natuurlijk niet hoe het was geweest als ze dat niet had gehad. Ik maak me er in ieder geval niet zo druk om. Ze eet gelukkig wel goed fruit.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Eens met Adi, het gaat om het leren kennen van de smaken, niet om hoeveel hij binnenkrijgt! Dat hij al fruit eet is al heel wat op zo'n jonge leeftijd. Ik zou, als je hem groenten wilt leren eten, toch steeds een beetje aan blijven bieden. Hier waren worteltjes, pompoen, dophertjes tomaat asperges en bruine bonen geslaagd ( allen vers ) brocoli, bloemkool en courgette niet zo.

6. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik zou gewoon alleen vers aan blijven bieden. Ze moeten het toch leren eten. Lijkt me niet verstandig om dat nu al te gaan vervangen voor potjes.

7. mama2011

het leek mij wel handig dat hij allebei lust, want wou graag de standaard dingen zoals groente en aardappels en straks vlees vers geven en straks als hij die potjes van 6 maand mag dan die aparte potjes geven maar dan moet hij wel eerst dat verse eten.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Rustig aan hoor, hij "moet" nu nog niets eten. Lekker hapjes, smaken & texturen leren kennen!

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou met 4 maanden ook niet willen spreken van niet lusten of moeten lusten.
    Hier heeft ze nooit potjes gegeten en heb het ook niet gemist. Als ik even snel moest en voor wat anders had ik wel diepvriesgroente in huis en pasta. Even in een pannetje en klaar.
    Vlees is ook geen must met 6 maanden.
    Gewoon dagelijks aanbieden, hij leert het vanzelf te waarderen. Hij hoeft ook nog niet perse groente te eten he...

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wij kregen als advies om dit met wat aardappel te mengen zodat de 'uitgesproken' smaak wat milder word. En het klopt, vandaag hebben ze jawel 4 hapjes gegeten ipv 2 ;) Maar voor de 6 maanden is het gewoon nog echt wennen aan de smaakjes (waar ik geen voorstander van ben) en vervangt dit nog niks.

11. adi

adi Niet meer actief

Even over dit: een baby van 4 maanden heeft nog een zuigreflex. Dus alles wat in zijn mond komt gaat hij opzuigen, en daarom is het niet verstandig om met 4 maanden te gaan prakken oid.
    een baby met 4 maanden kan nog niet kauwen, dat kzan pas als het zuigreflex is verdwenen (ergens rond of na 5 maanden)

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zou het zelfs even laten rusten. Hij is nog hartstikke klein en hij heeft het nog niet nodig. 1 of 2 hapjes is ruim voldoende, hij haalt er sowieso nauwelijks voedingstoffen uit.

13. mama2011

heey dames,

lees ook wel op site's dat je gewoon de melk die een baby drinkt erbij kan voegen. wie doet dit ook wel?

14. adi

adi Niet meer actief

Natuurlijk kan dat wel, net zoals je bij een maaltijd room toevoegt om het smeuiig te maken.

Maar daarbij geldt ook de vraag WAAROM je bijvoeding geeft aan je kindje? Is dat om hem smaken te leren kennen? Dan zou ik geen kunstvoeding toevoegen aan zijn eten, want de smaak van kunstvoeding kent hij al, en wortels met kunstvoeding smaken iig niet meer naar wortels.

15. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik doe er dan een klein scheutje water bij. Anders blijft t zo 'plakken'.

Deel Deze Pagina