wel/niet starten BV

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anouk2005, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het is nog erg pril om hier over na te denken.Ben nu 19 weken zwanger van nummer 3.Bij de 1ste 2 heb ik een korte periode BV gegeven maar ik vond het weliswaar vreselijk.Ik heb vlakke tepels en kon ze daardoor moeilijk aanleggen en ook had ik weinig melk.Na 1 mnd ben ik er dan ook mee gestopt want was het helemaal beu.Nu begin ik steeds meer te twijfelen of ik uberhaupt wel wil starten met BV want ik vind het zo zonde van mijn kraamperiode om alleen maar te zitten stressen over die voeding.Mijn man heeft sowieso al iets van haal die flesvoeding maar in huis en begin er aub niet aan want je wordt er alleen maar sjaggo van.
    Zijn er hier meer meiden die direct zijn begonnen of gaan beginnen met FV en wat is jullie reden hiervoor.
    Ik hoor het graag.

Gr.

2. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Als het niet goed voelt zou ik er niet aan beginnen .
    Heb zelf bij de 1e geen bv gegeven . bij de 2e wel maar ook dit liep niet lekker dus na 2/3 weken gestopt omdat ik begon te stressen en dat is voor jezelf en het kind niet prettig.
    Bij deze ben ik wel van plan om het weer te proberen maar als ik het idee krijg dat het niet lekker loopt of weer dezelfde kant op gaat stop ik er meteen mee . Dus ik heb ook flesvoeding in huis straks. Je hebt nog even de tijd om erover na te denken . En lekker doen wat voor jezelf/jullie goed voelt.

3. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Hier bij de 1e ook gegeven en was drama. Ze kreeg niet genoeg en moest haar bijvoeden met flesvoeding. Hier op een gegeven moment alleen maar bezig met voeden en werd er ook niet goed van. Mee gestopt en dat bracht veel meer rust. Heb hierdoor ook gewoon af en toe echt totaal niet kunnen genieten van de kraamperiode.
    Ik begin er bij de 2e dan ook niet meer aan. Start gewoon meteen met kunstvoeding. Denk dat dat veel meer rust zal geven en weet precies wat hij/zij binnen krijgt.

4. Dana

Dana Niet meer actief

Hier 1e keer bv ook maar 5 weken gelukt, ik ga het wel weer proberen dit keer omdat ik hoop dat ik een betere kraamtijd zonder zkh opname van kindje etc. tegemoet ga.

5. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Bij de eerste, tweede en derde kindje wilde de borstvoeding niet lukken helaas. Maar bij kindje nr 4 ging het als vanzelf. Mijn zoontje kroop zelf naar de tepel en legte min of meer zichzelf aan. Maar ook door de rest van drukke leven ben ik in de kraamperiode gestopt omdat ik om de 20 min zou moeten aanleggen of moest kolven en met 4 kids had ik daar geen tijd en zin in. Ik zou gewoon proberen en kijken of het makkelijk gaat. Wil het niet ook gelijk stoppen. Zelfs stoppen tijdens je kraamweek. Gewoon doen wat goed voelt voor jou.

6. Itsmemarrie

Itsmemarrie Bekend lid

15 jan 2012
    958
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zwanger van de eerste en ben niet van plan aan bv te beginnen. Ik heb dat nooit zien zitten en na de verhalen van mijn moeder en vriendinnen bij wie het allemaal een groot drama was was ik alleen maar meer overtuigt dat ik mijn gevoel moet volgen. Ik en mijn broertje zijn ook groot geworden zonder. Ik zal best wel het een en ander over me heen krijgen maar ik geloof dat iets doen waar je achter staat het belangrijkste is. volg je gevoel, zie je het niet zitten dan zou ik het zeker niet doen.

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Het is het belangrijkst dat jij je er goed bij voelt, doe je dat niet, dan zou ik er niet eens aan beginnen.

Bij mijn dochter heb ik wel bv gegeven, uiteindelijk een half jaar, terwijl ik tijdens de zwangerschap nog iets had van, we zien wel, leek me niks.
    Nu wil ik graag weer bv geven, omdat ik het als geweldig heb ervaren bij mijn meisje, en er zelfs spijt van had na een half jaar te zijn gestopt. Maar als ik het bij haar als vervelend of wat dan ook had ervaren, zou ik er nu niet eens aan beginnen.

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Zo te horen heb jij je keuze al gemaakt. Dan moet je niet gaan zoeken naar bevestiging van andere meiden, maar gewoon doen wat voor jullie goed voelt!

Als je toch borstvoeding wilt proberen zou ik je aanraden meteen in de kraamweek een lactatiekundige te laten komen. Wellicht heeft ze goede tips voor je en gaat het deze keer wel goed.

En anders krijgt jullie kind flesvoeding. Je zult van mij niet horen dat het net zo goed is als borstvoeding want dat vind ik niet, maar kinderen worden net zo goed groot op flesvoeding dus ik vind niet dat je je schuldig moet gaan voelen of iets dergelijks.
    Kortom gewoon doen wat jullie zelf graag willen.

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn ervaring is dat BV geven veel motivatie en doorzettingsvermogen eist, omdat het maar zelden 'vanzelf' gaat. En de eerste 6 weken zijn heel zwaar. Mijn eerste was het niet gelukt en heb ik 10 weken fulltime gekolfd, maar persoonlijk ook veel verdriet van gehad later, dus bij nummer 2 heel erg gedreven om toch BV te geven (en met veel hobbels en bobbels gelukt).

Als je bij voorbaat al het gevoel hebt dat het alleen maar stress zal opleveren en je alleen maar 'vreselijk' kunt denken in associatie met BV, dan zou ik er ook niet meer aan beginnen, hoor. Je kindje wordt ook prima groot en gezond zonder en je kunt die kraamtijd maar 1 keer doen, he? Succes met je keuze!

10. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Bij de eerste lukte het hier ook niet goed, uiteindelijk heb ik 5,5 maand full time gekolfd. Het was echt het enige in de kraamtijd wat niet goed ging en waar ik me soms echt rot doorvoelde. (uiteindelijk met kolven wel rust gevonden) Ik heb me ook af gevraagd of ik dat bij een tweede wel weer wil. Nu ik zwanger ben wil ik het toch heel graag weer gaan proberen, maar nu beter voorbereid en meteen met goede hulp. Ik hoop dat het voor mezelf lukt om te accepteren als het niet lukt en zonder rot gevoel te stoppen.
    Ik kan me voorstellen dat als het een tweede keer weer niet goed gaat dat je er weinig voor voelt om het bij een derde weer te gaan proberen. Maar het ligt vooral aan je gevoel, als je wil kan je het proberen met in je achterhoofd houden dat over gaan op de fles ook prima is, maar als je er alleen maar tegenop ziet dan ga je toch meteen voor de fles en geniet dan lekker van de rust die dat geeft.

11. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn menig is dat als je het zelf niet ziet zitten, je het ook gewoon niet moet doen. Ik heb geen ervaring met bv, maar ik denk dat er wel veel motivatie voor nodig is en het niet zo makkelijk is als het lijkt.

Ik ben ook gelijk begonnen met fv. Simpelweg omdat ik er gewoon geen type voor ben. Dat gefriemel aan mijn lichaam en de stress of het wel of niet gaat lukken, niet weten hoeveel je kindje binnenkrijgt enz.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    De eerste 8 weken bv geven vond ik een hel maar heb doorgezet en uiteindelijk 6 maanden gevoed.
    Ik ga het dus nu ook weer doen omdat ik er voor 100% achter sta en het zelf heel graag wil.

Jij heb eigenlijk je keus al gemaakt maar als je het wil horen, begin er niet aan en geniet gewoon lekker van een fles geven.

13. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Bij mij liep de BV als een trein... in het ziekenhuis was me verkeerd geleerd hoe ik moest aanleggen, met als gevolg een flinke kloof. Ik ben toen begonnen met tepelhoedjes, en dat ging super! Heb 20 weken BV gegeven...
    Als je er nu al tegenop ziet, dan zou ik er niet eens meer aan beginnen. Als jij stress hebt, heeft je kindje dat ook. En tegenwoordig is die FV ook super goed!

14. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Je kunt het altijd proberen...
    *het is gratis
    *het is altijd op de juiste temperatuur
    * het is het beste voor je kindje
    *en het zit in een mooie verpakking:D

15. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    Heb bij de eerste ook gepoogd borstvoeding te geven, maar na 3 dagen vond hij het genoeg en wilde niet meer aan de borst drinken. Toen nog 3maanden gekolfd en toen had ik het helemaal gehad. Bij de 2e gelijk flesvoeding gegeven en dat beviel heel goed. Kraamweek was veel relaxter. Nu bij de 3e gaan we ook gelijk voor de fles.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor de reacties!!.
    Ik moet idd heel goed naar mijn eigen gevoel luisteren.Ik heb nog even de tijd om er goed over na te denken.Enerzijds wil ik het best proberen maar ik ben toch ook weer huiverig dat ik dan weer weken ga lopen aanmodderen en dan weer veel stress ervan zal hebben en daar heb ik gewoon geen zin meer in.Ik heb gelukkig nog even maar ik zal me zeker niet schuldig gaan voelen als ik direct met FV zal beginnen.

Bedankt voor jullie inzichten.

Gr.

17. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zou lactatiekundige hulp inschakelen als je al bekend bent met het probleem van vlakke tepels. Mijn moeder had dit ook en is totaal niet begeleid helaas. Ze vindt dat nogsteeds moeilijk, ze had het graag wel gedaan. Met LK hulp bedoel ik een kraam die er een certificaat voor heeft, en/of apart een LK die langskomt om met jou te kijken hoe het gaat en wat oplossingen zouden zijn (zoals misschien een tepelhoedje). Ik heb zelf geen ervaring met vlakke tepels, het lijkt me heel vervelend. Dat de voeding niet goed op gang komt lijkt me wel verbonden met het niet goed kunnen aanhappen bij een vlakke tepel, misschien dat je met wat goede begeleiding de boel makkelijker op gang krijgt (evt. met behulp van kolven).

Als je het wel wilt, zou ik het wel proberen. Het is heelveel makkelijker om van bv naar fv te stappen als het toch niet gaat, dan toch nog te beginnen wat verder na de bevalling als je toch spijt zou hebben van de keuze (dan zou je moeten relacteren).

18. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Bij de eerste en twee lukte het niet, door verschillende factoren.
    Nu bij de derde begin ik er niet meer aan.
    Ik wil het gestress van voeden niet meer.
    Ik wil kunnen genieten van de eerste tijd.
    Ik ben verder wel pro borstvoeding maar dan moet het niet ten koste van de moeder gaan.

19. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik zie wel.
    Ik ga het zeker wel doen maar als het niet gaat dan niet.

Bij mijn oudste ging het moeizaam. Uiteindelijk 6 maanden gegeven maar de eerste 6 weken waren een drama. Ze wilde niet happen zeg maar. Lactatiedeskundige laten komen, wat een aanfluiting zeg.

3 weken via een vingerspuit eten geven, toen 3 weken fles en wel dus 6 weken aan een stuk kolven. Dat kolVen vind ik een drama. Op het werk ook gekolfd. Nou ik voelde mij echt een koe. En dan toch nog een kleintje hebben met flink eczeem nu al haar hele 5 jarige leven. Zij werd een stuk rustiger toen ik de pepti gebruiken ging. gelukkig vergoed.

Als dat nu weer moet dan weet ik nog niet of ik dat doe.
    Bv vind ik wel het beste en goedkoopste.

20. liekeinspanje

liekeinspanje Actief lid

15 sep 2011
    120
    0
    0
    Ik twijfel ook weer want ik heb geen gevoel bij borstvoeding geloof ik en ook nooit gehad. De borstvoedingsinfoavond en DVD die ik heb gekregen hebben dit gevoel nou niet bepaald in positieve zin beïnvloed. Er niet achter staan is wellicht genoeg reden om het niet te doen. Mijn vriend zit FNV alleen niet zitten, dat is de reden dat ik nog twijfel. En dat maakt dat ik de knoop niet kan doorhakken, zucht....

Deel Deze Pagina