Help! Koortslip!

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door LoveXx, 16 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Ik ben 10 mei bevallen van een prachtige zoon. Nu kwam ik er net achter dat ik een koortslip krijg! Ik zie hem nog niet, maar voel hem wel... Heb er meteen zovirax opgesmeerd..
    Ik heb vanmorgen mn zoon nog wel geknuffeld en kusjes gegeven.. Kan ik hem besmet hebben??
    En wat nu? Was steeds wel mn handen voordat ik hem verzorg/voed. En heb dus al zovirax gesmeerd. Ik las ergens dat je ook mondkapjes moet gebruiken, maar dat heb ik niet!
    Pff.. Ik ben erg bang dat ik em besmet..:(

2. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    maaritj eerst gefeliciteerd met je zoon, en nu de koortslip, ik zou zoiezo nu geen kusjes meer geven en na elke aanraking van j lip je handen met desinfectie wassen en goed warm water.
    en elke keer voor je hem pakt ook desinfecteren.
    en goed je lip insmeren. ik denk dat je ook nog kraamzorg hebt, daar zal ik het morgen mee bespreken als ik jou was.
    en kan je man misschien wat dingen overnemen.

groetjes

3. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Naar he?! Inderdaad elke keer voor het pakken van je kindje je handen goed wassen en desinfecteren en even geen knuffels en kusjes totdat er echt een goede korst op zit (meestal zo'n 4 dagen, liever 5). Je hebt ook van die plakkers van compeed of zovirax, hiermee dek je het af. Laat je vriend deze in huis halen. Bij de apotheek kan je mondkapjes halen maar ik heb ze zelf nauwelijks gebruikt (ondingen). Wat bij mij goed werkt: plakker erop en als je die na max. 8 uur eraf haalt, even met alcohol 70% aanstippen (doet wel pijn), dan weer plakker erop. Bij mij zijn ze dan in 3 dagen helemaal ingedroogd.
    Je kan je zoontje nu nog niet hebben besmet hoor! Pas als er blaasjes zitten en er komt vocht uit is er besmettingsgevaar (het vocht dus). Ik merk dat kraamhulpen soms erg onwetend zijn. Ik mocht 1 keer op kraamvisite niet eens binnen 2meter komen van een pasgeboren kindje :p want stel je voor dat het door de lucht heen reist. Ik ben ook netjes uit de buurt gebleven hoor want ik snapte de paniek best wel.

o en natuurlijk gefeliciteerd!!

4. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Sorry...maar al in de 'kriebelfase' is een koortslip besmettelijk....

5. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Hmm, je hebt wel gelijk ja, maar wel veel minder besmettelijk dan het vocht. Hangt ook een beetje af waar hij precies doorkomt. Kans op besmetting is niet groot, virus overleeft gelukkig maar kort buiten het lichaam.
    Maar ondanks dat, wel altijd allert zijn op ziekteverschijnselen bij je zoontje.

4.2 Besmettingsweg

Direct contact tussen (vers lichaamsvocht van) een persoon die virus uitscheidt en de mucosa van mond-keelholte, oog, genitaliën en anus of huid. Besmetting via de intacte huid verloopt niet efficiënt en vindt dan ook meestal plaats via (micro-)laesies.
    (bron: rivm)

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb toen meteen van die pleisters erop geplakt, wel een week lang! Hidde was ook nog eens prematuur en lag in het z'huis, vond het doodeng! Desinfecteren deden wij standaard.

7. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Bedankt voor alle reacties!
    Mn vriend heeft meteen van die compeed pleisters gehaald.
    Die plakte ik erop, 8uren later eraf, alcohol erop en weer een nieuwe pleister!
    Na 3 dagen wassie indd weg! :)

Deel Deze Pagina