Grotere kans op miskraam direct na verwijdering Mirena?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Troetelbeertjes, 10 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hoi allemaal!

Ik heb afgelopen maand een heel vroege miskraam gehad, nog voor de eerste ongesteldheid en een paar weken na de verwijdering van de Mirena spiraal. Als ik niet heel veel symptomen en een licht pos. test had gehad, had ik het niet eens geweten, maar het is toch rot.

Nou lees ik bijna altijd dat je na Mirena direct zwanger kunt worden. Maar sommige huisartsen en gynaecologen waarschuwen dat je BM slap kan zijn, en/of je BMslijmvlies te weinig opgebouwd om goed te nestelen voor het embryo. En dat je dus zwanger kunt worden, maar een grotere kans op een miskraam kunt hebben.

Weet iemand wat nou eigenlijk waar is?

2. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Weet je wel zeker dat je zwanger was? Want mk vóór je NOD klinkt als onwaarschijnlijk....

3. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Hoi Luca,

Ik heb nog even voor je het verschil tussen een vroege miskraam en een niet geslaagde innesteling opgezocht. Bij jou is er misschien sprake geweest van een niet geslaagde innesteling. Dit komt bij 27% van alle bevruchte eicellen voor, dus ook zonder Mirenagebruik kortgeleden. Er is dus een vrij hoge kans dat innesteling niet lukt en dat komt helaas vaker voor, maar is kennelijk een normaal verschijnsel. Je spreekt van een vroege miskraam als er al een vruchtje is gevormd, die dan niet verder uitgroeid. Je spreekt pas van een vroege miskraam als er een zwangerschap is aangetoond en de menstruatie uitblijft.
    Ik heb de tekst die ik had gevonden op freya.nl even voor je onder dit berichtje gezet.

Laat je niet gek maken, er zullen nog vele kansen volgen. En zie het maar zo: kennelijk heeft er wel bevruchting kunnen optreden en weten de zaadjes van jouw mannetje jouw eitje kennelijk wel te vinden en is dat is een heel goed teken :thumup:
    Succes met de volgende poging!

Inleiding
    Een miskraam wordt gedefinieerd als het verlies van een niet-levensvatbare vrucht.
    Een miskraam wordt in het medische jargon een spontane abortus genoemd.
    We kunnen onderscheid maken tussen vroege en late miskramen maar er is nog een categorie. Hierbij gaat het om het verlies van een vrucht dat ongemerkt plaats vindt.

Pre-implantatie verliezen en andere niet vastgestelde zwangerschappen
    Na de ovulatie komt de eicel in de eileider terecht. Hier treedt bevruchting op. De bevruchte eicel komt na een dag of acht aan in de baarmoeder.
    Als bevruchting optreedt, is er nog een grote kans dat de bevruchte eicel niet innestelt in de baarmoeder. Dit gebeurt in 27% van de gevallen 2.
    Het gebeurt ook dat een embryo zich kortdurend innestelt maar dat de innesteling niet doorzet. Het embryo wordt afgestoten en de ongesteldheid vindt plaats op het normale tijdstip of net iets later. Op deze manier vindt ongemerkt een vroegtijdig verlies plaats.
    Dit komt vaak voor, men schat dat in 22% van de gevallen een dergelijk verlies plaats vindt 2. In ongeveer 50% van de gevallen waarbij een eicel bevrucht wordt, gaat het in een vroegtijdig stadium al mis. Mede daardoor is de kans op een zwangerschap per menstruele cyclus ongeveer 25% 1.

Miskraam
    Een miskraam is het verlies van een niet-levensvatbare vrucht.
    Als we praten over een vroege miskraam hebben we het over een miskraam in de eerste vier maanden van een herkende zwangerschap. Dan gaat het dus om een zwangerschap die aangetoond is, en waarbij de menstruatie uitblijft. De kans op een vroege miskraam is 10-15%.
    Van een late miskraam is sprake wanneer de zwangerschap na vier maanden en voor de levensvatbare periode verkeerd gaat. Een late miskraam, ook wel vroeggeboorte genoemd, komt veel minder vaak voor.
    Wanneer een vrouw drie of meer opeenvolgende miskramen heeft gehad spreekt men van een habituele abortus of herhaalde miskraam. Dit komt voor bij 0.5 - 1% van de vrouwen die zwanger worden.
    Na één miskraam is de kans op een volgende nauwelijks verhoogd, maar na twee of drie miskramen is de kans op nog een miskraam duidelijk hoger. Het komt voor dat een vrouw diverse miskramen heeft voordat zij een gezond kind krijgt. Soms heeft een vrouw tussen normale zwangerschappen door diverse miskramen.
    [/b]

4. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hey Krokodieltje,

Weer terug van weggeweest (allemaal familiedingen de laatste dagen dus was niet veel thuis)

Bedankt voor het opzoeken.
    De symptomen waren wel erg duidelijk voor mij: het trekkende gevoel en de felle steekjes begon al voordat ik echt met het zwanger worden bezig was. Hiervoor vond ik het bij het klussen spannend, maar dacht er niet verder niet aan. Maar na verloop kwam de onderrugpijn (nooit gehad), hoofdpijn, drukkende gevoel op BM etc. En ik heb het op deze site niet eens gezegd, maar mijn borsten waren te groot voor mijn bh (nu niet meer, maar was toen bang dat ik misschien wat was aangekomen?). Ook werd ik misselijk en had ik absurd snel vet haar en huid.

Bij het bloedverlies na de licht positieve test zaten na een paar uur heel erg grote bloedstolsel etc. Nooit eerder gehad.

Alle symptomen zijn nu weg. Ik denk dat de felle steekjes de innesteling waren, maar dat die dus misschien/waarsch. niet volledig gelukt is.

Mijn banner had ik trouwens ingesteld op wat het waarsch. zou zijn, maar dan met een paar daagjes erbij opgeteld wegens het stoppen met Mirena. Dan kon ik niet te snel gaan 'hopen'. Die is dus -ook nu nog- onzeker of die klopt. Maar ik wil voor mezelf een houvast op basis van mijn cyclus van een heleboel jaar geleden...

Anyway, de teleurstelling is alweer redelijk over en ik kijk uit naar het verloop van de huidige ronde.
    Ik wens jou ook heel veel succes! :)

ps. Weet jij zeker of jouw banner klopt? Wel spannende tijd inmiddels!

5. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Hoi Luca,

Gelukkig gaat het al wat beter met de teleurstelling! We zijn nog maar net begonnen, hè, mogen niet nu al wanhopen, alhoewel ik me kan voorstellen dat dat best lastig is soms.

Ik voel me uitermate beroerd vandaag. Ik ben een beetje (boel) overwerkt, heb veel stress en heb vandaag heel verdietig nieuws gehad van een bekende. Ben vandaag één brok emotie, er komt van alles los, ben erg verdrietig. Je zou kunnen denken dat dit misschien wel aan de nadere ongesteldheid ligt, maar heb nooit eerder PMS gehad van mijn leven. Mijn banner klopt zeker weten, aangezien ik mijn temperatuur heb bijgehouden en ik daarmee kan zien dat ik een duidelijke eisprong heb gehad. Alleen omdat ik nog niet precies weet wat mijn cyclusduur is, kan mijn NOD nog een paar dagen eerder of later vallen, maar dat komt niet op een paar dagen aan. Ook ik heb na de eisprong allerlei symptomen gehad, maar die kunnen zowel bij zwangerschap als bij komende menstruatie horen. Heb opgeblazen gevoelige borsten, opgeblazen buik met darmen vol lucht, vette huid, soms duizelig, krampjes en steekjes onderbuik, misselijkheid, emotioneel zijn, toegenomen eetlust. Vanochtend werd ik badend in het zweet wakker, mijn lakens waren er nat van. Ik herken dat van de laatste keer dat ik ongesteld werd, toen had ik dat ook. Ook is mijn temp alweer iets gedaald, dus ik ben bang dat mijn menstruatie niet lang meer zal uitblijven. Nog geen bloedverlies gehad, maar dat zal een dezer dagen denk ik wel komen. Helaas, maar ach, nu weet ik ten minste wel dat mijn cyclus een beetje normaal is, vroeger voor het anticonceptietijdperk was hij erg lang en onregelmatig, meestal zo'n 6 à 7 weken. Ik ben dus allang blij dat dat niet meer het geval is. En ja, we zijn ook nog maar net begonnen, dus ik ga nog even niet verdrietig zijn en vooral genieten van het bezig zijn met baby's maken. De aankomende ronde zal een beetje voor spek en bonen zijn, omdat ik tijdens mijn vruchtbare week in het buitenland ben voor congres, maar ach, er zullen nog veel rondes volgen :)

Hoop dat het voor jou en voor mij maar snel raak mag zijn. Het is maar wat, hè, zoveel geduld moeten hebben voor iets wat je zo graag wilt!

Groetjes!

6. Troetelbeertjes

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Nee, haha, wanhopen in de 1e/2e ronde is niet nodig :D

Naar dat je je zo rot voelt. Het kan natuurlijk met de moodswings die je kunt hebben door de hormonale veranderingen bij zwangerschap? Je symptomen kunnen passend zijn.
    Zelf ken ik de moodswings ook bij PMS. Dan ben ik niet te genieten en heel boos/verdrietig tegelijk.

Ik hoop iig dat je je snel weer beter voelt en dat het allemaal met zwanger zijn te maken heeft. Dan heb je ook geen verloren ronde meer ;)

Deel Deze Pagina