Hoe overstappen naar flesvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Veertje84, Nov 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Hallo mama's!

Ik ben bezig met het langzaam overstappen op flesvoeding (geitenmelk-basis).
    Ik heb nu op advies van de lactatiekundige een ochtendvoeding en middagvoeding vervangen Door een flesje.
    Nu weet ik niet goed hoe het verder moet.
    Ze komt gemiddeld zo'n 10 tot 12 keer voor voeding op een dag. Ik heb daarom het gewicht 5kg x 150 : 10 gedaan, dan kom ik op 75 ml. Maar als ik dit in de fles doe is het haar te weinig en huilt ze na de fles of moet ik haar een uur erna alweer aanleggen. Ik geef daarom 90 water en 3 schepjes. Dit gaat er zonder problemen in.

Maar hoe nu verder? Moet ik haar grotere flessen aan gaan bieden om zo op wat minder voedingen uit te komen en zo ook wat meer regelmaat te krijgen?
    Welke voeding ga ik nu vervangen voor een fles aangezien er niet echt een regelmaat in de voedingen zit? Ik kom er niet uit, hopelijk heeft iemand advies!

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Hoe gaat het nu met de reflux? Dat is best een factor in hoe je flesvoeding geeft..

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    En hoe lang doet ze over een flesje? Het is belangrijk dat ze 20 minuten over een flesje doet om zich goed verzadigd te voelen.
    Verder deed ik hier toen ik ging afbouwen met de borstvoeding het ook een beetje op de 'gok'. Maar mijn zoontje was toen ook pas 2 weken oud en ben eerst full time gaan kolven, dus ligt iets anders.
    Maar ik zou proberen ergens in de ochtend dan ook nu een flesje te geven.
    Maar heel eerlijk... ik vond dat overstappen toen zo'n gedoe en zoontje werd er ook erg onrustig van. Dus ik heb zoontje toen van de 1 op de andere dag (met een week of 4) volledig op de flesvoeding gezet, dan wist ik in elk geval wat en hoeveel hij van de flesvoeding binnen kreeg.
    Borstvoeding heb ik toen voor mezelf rustig afgebouwd, maar dat was in een kleine 2 weken gedaan en dat heb ik maar door de gootsteen gespoeld (wel zonde, maar toen hij eenmaal op de flesvoeding zat wilde hij de borstvoeding niet meer drinken, hij vond het niet lekker meer).

4. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Reflux lijkt onder controle met de nutriton! Ik kolf een beetje af, doe daar nutriton bij en geef dat eerst. Daarna leg ik haar aan. Bij de fles dow ik het gewoon bij de voeding. Ze doet over een flesje van 90cc ongeveer 10 min. Met vaak stoppen tussendoor en boeren met moeite 15 min. Daarom denk ik dat ze meer honger heeft. Maar ben bang dat ik ga overvoeden.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik denk dus dat ze niet perse honger heeft, maar dat haar zuigbehoefte nog niet is voldaan.
    Daarvoor moet ze echt 20 minuten actief drinken, dus exc. de tijd van het boeren of een evt. pauze.
    Ik zou hiervoor dus op zoek gaan naar een fles met een kleinere speen. Er gaan altijd goede verhalen over de dr. Brown fles, hier zit standaard de level 1 speen bij, maar als deze ook nog te vlot gaat kan je er ook nog een prematuurspeen voor bestellen.
    Bij borstvoeding maakt de tijdsduur van een voeding niet zoveel uit, maar bij flesvoeding is die minimale 20 minuten toch wel belangrijk.
    Wij hadden bij ons zoontje precies hetzelfde hoor. Die dronk met 2 weken gerust 8 of 9 flessen van 100-120cc afgekolfde melk en ondanks dat het borstvoeding was, is dit toch niet helemaal de bedoeling.
    Als ze nu 5kg weegt zou ik streven naar 7 of 8 flesjes van 90+3 en anders 6 flesjes van 120+4, maar dan worden de voedingsmomenten wel opeens een heel stuk minder voor d'r.

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Hm ja, 6 flessen is echt niet haalbaar. Dan moet ik echt gaan rekken. Dat is nu al bijna niet te doen. Ze gaat echt gillen. Ze pakt geen speen, alleen mijn pink. Maar daar trapt ze ook niet in als ze honger heeft.
    Ik heb een kalma fles maar die pakt ze niet (bijna 20 euro naar de maan :( ) en doet het nu met de avent natural. De nutriton maakt de voeding dikker en zelfs dan doet ze er echt geen 20 min over.
    Daarom dacht ik, misschien moet ik haar 120 aanbieden en dan kijken of ze dan ook wat langer tussen de voedingen laat?

En welke voeding vervang ik nu voor een fles? Ik geef haar nu rond 8u een fles en rond 17u. Zal ik dan de voeding van 13/14u doen?

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Nee ik denk dat je 6 flessen ook nog niet moet willen, dat gaat echt nog niet lukken.
    Hier hebben we ook in het begin de camla en de avent natural gehad, maar die gaan super snel, ondanks dat ze je laten geloven perfect op de borstvoeding aan te sluiten.
    Ik zou dus morgen echt op stap gaan voor de dr. Brown fles. Ik hoorde er te laat over en mijn zoontje was toen al gewend aan de difrax, waardoor hij de dr Brown niet meer pakte. Maar zelfs de difrax gaat langzamer dan de avent en camla.
    Ik denk dat 120cc aanbieden niet zoveel nut heeft. Want dan zal ze nog steeds snel drinken, ook daar gaat ze geen 20 minuten over doen. Je moet echt die tijd zien te verlengen, waardoor haar zuigbehoefte wordt bevredigd.
    En dan nu een fles in de middag geven is inderdaad een goede optie denk ik. Dan kan je evt. daarna in de ochtend nog een flesje bijgeven rond 10.00, dan krijg je al een aardig ritme.

8. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    De dr brown met brede hals? Want daar krijg je geen prematuurspenen voor (kleinste is maat 1) in ieder geval bij de prenatal. De smalle hals flessen daar krijg je wel ee prematuurspeen bij maar ik begreep dat ze hiermee kans heeft dat ze de tepel niet meer pakt?

9. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb in het begin op aanraden van de lactatiekundige de dr brown prematuurfles (met prematuurspeen, smalle hals) geprobeerd. Zij zegt dat dat echt de traagste spenen zijn en raadt deze dus altijd aan in combinatie met borstvoeding. Ik heb nooit het probleem gehad dat ze daarna moeilijkheden had met mijn tepel.
    Ik had het flesje gewoon op bol.com besteld trouwens.

10. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Oké, de smalle dus. Maar als ik de voeding verdik, is de speen misschien toch te klein he

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ja daarom moet je het echt even uitproberen. Zou gewoon de smalle fles halen waar standaard de level 1 speen op zit. Probeer die even uit met de voeding zoals je het nu geeft, dus wat verdikt. Gaat het te snel dan kan je de prematuurspeen nog halen, maar best kans dat de level 1 speen gewoon goed is.
    Verder weet ik niet waarom je precies verdikkingsmiddel gebruikt, maar je hebt best kans dat als je de drinktijd door een goede fles kan verlengen, de verdikkingsmiddel niet meer nodig is.
    Bv. als je kindje spuugde vanwege de voeding die dus veel te snel ging. Dan zou je dus ook de verdikkingsmiddel weer af kunnen bouwen. Maar dat is even kijken en puzzelen wat voor je kindje het beste werkt.

12. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,023
    10
    38
    Female
    Social worker
    NULL
    Thanks voor de tip. Verdikken moet wegens reflux!

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ja dat had ik begrepen! :)
    Maar kindjes kunnen ook last krijgen van reflux doordat de voeding dus veel te snel gaat. Grote kans dat een kindje dat 100cc in 10 min weg drinkt daar meer last van heeft dan een kindje dat 100cc in 20-25 leeg drinkt, dan komt het geleidelijker in de maag waardoor het soms wat beter valt.
    Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Normaal gesproken zorg je eerst dat de voeding echt lang genoeg duurt, alvorens je met de nutriton begint. Daarom schreef ik dat je straks wellicht kan proberen wat minder nutriton toe te voegen, mocht het bv. niet makkelijk door de speen passen.
    Succes! Hopelijk helpt de dr. Browns fles om wat rustiger te drinken voor je dochtertje.

Share This Page