Overstappen van borstvoeding naar flesvoeding of niet?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door YoungMama, 24 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Hallo mama's!

Mijn zoontje is nu iets meer als 10 weken oud en ik geef hem sinds de geboorte volledig bv, sinds een week of 2 gaat dat eindelijk zonder constante kloven, verstoppingen en gekolf. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Nu is het zo dat mijn zoontje de eerste 2 weken af en toe doorsliep (max 6 uur) toen 4 weken niet doorsliep (max 4 uur ertussen) en toen 2 weken weer wel(7 uur) en nu in ene word hij vaak weer wakker na soms 4 uur dan weer 5 en soms 6 uurtjes ertussen. Kan me voorstellen dat, dat door regeldagen komt en hij natuurlijk pas iets meer als 2 maandjes is maar ik ben nu echt op, aangezien ik overdag niet kan bijslapen (probeer het soms wel maar zoonlief slaapt overdag niet echt lang achter elkaar..). Ik heb mijn slaap normaal al hard nodig maar nu met een kleine erbij al helemaal.
    Nu komt dan mijn vraag: heeft het zin om op flesvoeding over te stappen? Ik heb wel eens gelezen dat kindjes daar langer op slapen, is dat waar?
    Zijn er mama's die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties!

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Het zou kunnen dat je bv minder calorien bevat en dat je kind daardor wel ns eerder wil drinken. Fv bevat alles wat ze nodig hebben en geen merk voeding is slecht. Persoonlijk zou ik voor nutrilon of friso gaan, dat geeft mij altijd een veilig gevoel omdat het grote merken zijn. Is puur persoonlijk!

Als je kindje niet spuugt, geen krampen of giga honger heeft dan kan je gewoon de stamdaard versie halen.

Met fv zit je dan wel weer aan een max van 150ml per kg lichaamsgewicht (uiterste max 180 volgens mij en minimaal 120) en 30 schepjes voeding per dag.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

3. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zit nu wel net op het lastige punt. Het is ontzettend zwaar om BV te geven als je weinig tot rust kunt komen. Maar als het nu eindelijk goed gaat zonder veel toestanden dan wordt dat wel steeds gemakkelijker. Hier de ervaring dat het met 3 maanden echt gemakkelijk en fijn werd. Ik kon genieten van de gemakken.

Bedenk dat je borst altijd klaar staat (ook 's nachts), een flesje moet je eerst even klaarmaken. Slaapt je kindje nog bij jou op de kamer? Dan kun je namelijk zo je kind even voeden.

En volgens mij is het niet zeker dat ze met FV wel door gaan slapen. Je zit nu in een periode waarin doorslapen gewoon nog niet standaard is. Kindjes hebben nog nachtvoeding nodig als ze daar om vragen.

Ik hoop dat je nog even door kunt zetten. Het kan zo fijn zijn straks. Succes en sterkte!

4. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Het kan dat sommige beter slapen op fb maar het is geen garantie. Ik hen eens geprobeerd omdat ik ook zo moe was. We moesten er snavhts ook gewoon uit en dan is fb meer gedoe dan bv ;)

Ze heeft hier zes maanden bv gehad en toen ben ik overgestapt op fb ivm bijten. En wat vond ik dat jammer zeg! Fb vind ik echt meer gedoe

5. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Over dat je bv niet voldoende calorien zou bevatten lijkt me sterk. Laat je hem wel goed je borst leegdrinken? Want de achtermelk is heel mooi vet.
    Verder is je kndje ook nog wel heel jong, dus waarschijnlijk slaapt het daarom og niet door.
    Maak je je kindje wakker voor de voeding rond 11/12 uur? Zo ja Je kan proberen dat niet te doen en de natuur haar gang te laten gaan.
    Ik heb bij mn oudste dat ook gedaan en toen ging ze doorslapen. Maakte ik haar wakker om 11 kwam ze wel 2 keer in de nacht.

Maar gezien je je topic bij fv staat en niet bij bv lijkt het mij dat je al je keuze gemaakt hebt :)

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ts wil info over fv, niet over het feit of haar kind wel de achtermelk drinkt. Ze geeft aan dat het zwaar wordt. (zonder iemand aan te vallen)

Een oppaskindje van mijn gastouder kreeg ook volledige bv maar moest altijd tussendoor nog extra kolven en brengen want ze had nooit genoeg. Haar productie was perfect masr het bevatte dan niet genoeg voedingsstoffen. Ik had ook massa productie maar het leek wel water! Daar heeft een baby niet genoeg aan, werd mij verteld. Vandaar dat ik het schreef.

7. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!
    Het is wel een geruststelling dat alles wat hij nodig heeft in de voeding zit! Nadeel is idd wel dat als hij er niet van zou gaan doorslapen dat het meer "gedoe" is 's nachts. Het heeft bij mijn zoontje helaas geen zin om het 1x te proberen want hij krijgt krampjes als hij een mengeling van voeding krijgt ( in het begin heeft hij een paar x een beetje kunstvoeding gehad omdat mijn bv nog niet echt op gang was en hij honger bleef houden ).

Hij drinkt mijn borst goed leeg, nu is het wel zo dat mijn rechterborst vooral de problemen heeft gehad en hij daar de eerste 8 weken nauwelijks van gedronken heeft en ik die gekolft heb met als gevolg dat die een stuk minder produceert als de linker (waar ik hem dus enkel mee voedde). Hij drinkt nu als hij de rechter leeg heeft gedronken nog wel 5-10 min aan links en soms drinkt hij die ook nog helemaal leeg. Zorg wel altijd dat ik links als laatste avondvoeding geef.
    Ik maak hem niet meer wakker na zijn laatste voeding van rond half 10..
    Ik heb mijn vraag bij het flesvoeding topic gezet omdat de mama's die ervaring hebben met overstappen van borst naar fles hier denk ik zitte en niet bij het borstvoedingtopic;).

8. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Gister heb ik hem zijn laatste voeding trouwens wel om 11 uur gegeven gevolg was dat hij om kwart voor 4 wakker was, toen heb ik hem zijn speen gegeven en leek hij in slaap te zijn gevallen maar toen ik net weer in bed lag ging hij huilen (4.15 uur) toen heb ik hem gevoed van 430 tot 440 met rechts (helemaal leeg) en van 440 tot 455 met links. Als hij dan 's nachts heeft gedronken dan slaapt hij op mijn buik verder en hij werd 705 hongerig wakker dus toen heeft hij weer voeding gekregen tot 725 en nu is hij alweer hongerig.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Kunstvoeding geeft absoluut geen garantie op doorslapen. Het ligt veel zwaarder op de maag, maar sommige kinderen worden ook onrustig van het overstappen. En stel dat hij geen voeding meer nodig zou hebben maar je kan er wel tig keer per nacht uit voor een speen, even troosten, etc. Dat is ook geen doorslapen. Als ze hier wakker wordt en huilt leg ik haar 5 minuten aan, daarna slaapt ze weer en ik ook.

Mijn dochter sliep door op volledige bv vanaf 12 weken. Daarna kwam ze weer toen we waren begonnen met vaste voeding, dus met 6,5 maand.
    Doe je al aan blokvoeden? Dat heeft hier erg geholpen tegen krampjes en ze was goed verzadigd omdat ze echt de hele borst leegdronk.

Hier wilde ze in het begin ook kleine beetjes drinken kort achter elkaar, clusteren heet dat. Als je nu doorzet, in deze moeilijke periode, heb je grote kans dat de borstvoeding als een trein gaat lopen en wordt het alleen maar makkelijker.

Veel succes met je keuze. Als je twijfelt, zou ik niet overstappen. Relacteren is namelijk erg moeilijk.

10. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    het is nu misschien zwaar, maar vanaf een maand of 3 vond ik de bv echt leuk en het wordt steeds minder zwaar.. mijn zoon heeft ook van 3 tot 6 maanden zo goed als doorgeslapen toen een maand niet meer.. en nu *even afkloppen* 2 nachten maar een keer wakker geworden.. Kun je je kindje niet bij je in bed nemen en dan slapend voeden heb ik ook een tijd gedaan omdat ik het niet volhielt toen hij elke 2 uur kwam..

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het is echt een fabeltje dat borstvoeding 'niet genoeg' voedingsstoffen zou bevatten. In principe heeft iedere moeder de juiste en genoeg voeding voor haar kind. Het werkt met het principe van vraag en aanbod. De samenstelling past zich aan aan de behoefte en ontwikkeling van het kind. Als het kind meer honger heeft gaat hij om meer voeding vragen (regeldagen), en na een paar dagen stabiliseert de productie dan weer.

Natuurlijk komt het voor dat moeders bijv. na een zware bevalling niet genoeg melk aanmaken, maar met goed borstmanagement en heel veel rust kan je dat vaak terugdraaien.

Dat je melk lijkt op water zegt ook niets over de voedingswaarde ervan! Wie heeft je dat verteld? Vind het wel schandalig als dat een huisarts of vk is geweest.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Volgens mij doen jullie het best goed zo! En ja, je zit nu midden in een erg vermoeiende periode. Mijn kunstgevoede neefjes wilden rond deze leeftijd 's nachts een speen die ze regelmatig kwijtraakten, waardoor hun mama er uit moest. Of je nou bv of kv geeft, het is vermoeiend op deze leeftijd.
    Voordeel van bv is wel dat je i.p.v. speen borst kunt geven, waardoor je kind vaak weer wat lang slaapt (ik zou om kwart voor 4 in de ochtend geen speen geven, maar gewoon borst).

En rust heb jij als kersverse moeder hard nodig. Ik vond die rust rond deze leeftijd toch echt door overdag als baby naar bed ging zelf ook te gaan liggen en door op tijd (lees: als het 8 uurjournaal begon) naar bed te gaan.

13. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Oja en inderdaad toen mijn zoon zooo vaak wakker werd ging ik elke dag om 20.30 al slapen..

En je schrijft dat hij om 23.00 de laatste keer voeding heeft gehad.. en dan om 4 uur weer.. dan heb je toch al 5 uur geslapen dat is denk ik helemaal niet gek met een baby van 2 maanden.. en dan daarna weer 3 uurtjes..
    Kan je man de baby niet bij je komen brengen en weer terug brengen als hij klaar is met drinken dan hoef je zelf je bed niet uit.. En slaap je misschien makkelijker weer verder..

14. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Als je kindje goed groeit zou ik het lekker op bv houden. En geef toe het voeden aan de borst is gewoon een heel fijn moment.
    Ken genoeg baby's die fv krijgen die met 10 mnd nog niet door slapen.
    Mijn dochter krijgt bv en sliep vanaf 10 weken klokje rond.
    Je moet er wel om denken dat je zelf genoeg en gezond eet.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sluit ik me bij aan. Je kunt ook wat melk kolven zodat papa laat in de avond als jij slaapt een fles kan geven. Sla je twee vliegen in een klap: je kind oefent dagelijks met een fles en jij slaapt meer!

16. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mijn kindjes hebben beide de fles gehad en sliepen met 9 weken van 23 tot 8. Soms kwamen ze nog voor een flesje, maar dat was een keer in de twee, drie weken.

17. p1982

p1982 Niet meer actief

friso heeft n webshop

18. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Nogmaals bedankt voor de reacties! Ik leg mijn zoontje nadat hij wakker word 's nachts idd bij mij in bed, jammer is alleen dat hij nogal beweeglijk is over het algemeen waardoor ik dus niet meer echt kan slapen:p. Ik geniet ervan om hem bv te geven en het geeft me ook wel een trots gevoel dat ik hem kan voeden. Helaas wil mijn vriend geen flesjes geven, hij vind dat ik dat moet doen omdat het anders verwarrend word voor ons zoontje. Hij werkt ook gewoon en ik nog niet.. Hoe houden/hielden jullie dat vol met werken terwijl jullie kindje niet door slaapt/sliep?
    Vanaf hoe laat raden jullie aan om hem niet meer wakker te maken voor een voeding?
    Mijn schema is meestal (ongeveer) zo:
    6:00
    9:00
    12:00
    15:00
    18:30
    21:30

En dan wanneer hij wakker word voed ik hem natuurlijk. Ik weet niet of het beter is om op tijden te voeden of als hij erom vraagt..

Ik denk dat ik het iig aan kijk totdat ik weer werk heb en dan maar weer verder kijken..

19. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Onze dochter sliep al door toen we overstapten op KV

Onze zoon, tja, die slaapt nog steeds niet door:)
    Het wat bij hem 1 groot drama overstappen op KV. Hij had zo'n mega zuigbehoeften, en kon die op een fles niet botvieren. Ook niet in combi met een speen. Het leek dus altijd alsof hij honger had (terwijl ik wist dat het geen honger was).
    Ook het vinden van de juiste fles was 1 groot drama. Pas na 2 maanden, en het hele assortiment aan flessen in huis te hebben, hadden we eindelijk een fles gevonden waar hij uit kon drinken.

20. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik vind het persoonlijk wel een stuk prettiger om in het ritme van mijn kinderen mee te gaan. In het begin lijkt het wel alsof er nooit een ritme komt, maar na een paar dagen ga je een patroon herkennen.

Als mijn kinderen honger hadden, kregen ze hun melk. Dit heb ik zowel met BV als met KV gedaan.

Deel Deze Pagina