Cultuur (verschil) en Relatie.

Discussie in 'De lounge' gestart door Mompelientje, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    #1 Mompelientje, 10 jan 2012
    Laatst bewerkt: 10 jan 2012
    Af en toe een ergenis met mijn man. Eergisteren ging ik koken en we aten authentieke Indonesische sate.

En wat deed ie? De kip uit de stokjes halen en dan mengt hij de witte rijst. Hij haalt de resterende sate-jus (eh bah) uit de pan en mengt het met de heerlijke geurende jasmijn rijst.
    Het klinkt zo stom, maar ik werd zo boos!!! Sate hoor je met stokjes te eten en niet zo!

Ben ik nou een zeikerd?

We zijn bezig met kiendjes maken maar we hebben al een enorme verschil:
    Ook is het heel normaal in Denemarken om de kinderwagen (met baby) buiten te zetten, waar je ook bent!
    Ik heb het niet over een baby in een beschermde omgeving (zoals tuin), maar gewoon (zegt hij) gewoon buiten als je bijvoorbeeld in een restaurant bent! Ik vind het niet kunnen :(

Hebben jullie ook cultuurverschillen?

Buiten slapen - Ecomama informatie over baby + buiten slapen.

Kinderwagens blijven buiten | Shoppen

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Nee gelukkig niet...

maar hoe je je eten eet lijkt me niet altijd aan een cultuur liggen.

Mijn man eet bijvoorbeeld alles apart. Eerst zijn vlees. Dan als dat op is pas de aardappelen/rijst/ et cetera... en als dat op is de groente

Ik moet eerlijk zeggen, maakt mij echt niet uit hoe iemand iets op wil eten...

3. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik zou me niet te druk maken over hoe hij het het liefst eet, zolang hij het lekker vindt!
    Je zou hooguit aan kunnen geven hoe het eigenlijk hoort en vragen of hij het wil proberen, omdat het dan lekkerder is?

Over de kinderwagen buiten zetten.. nee, dat doe je niet nee.
    Wat als iemand je kind meeneemt?
    En in de winter?
    Ik begrijp die traditie niet zo goed..

4. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Mijn man eet net zoals jouw man z'n saté ;) En vleesjus uit de pan moet hij ook altijd hebben. Is niet zo abnormaal hoor ;)

De kinderwagen buiten laten staan met je kindje in, dat vind ik nu wel een ander verhaal. Doe gewoon waar jij je goed bij voelt. Er zullen vast ook dingen zijn die hij heel gek bij jou vindt ;)

5. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wat maakt het nou uit hoe hij zijn sate eet, zou ik denken. Als hij het zo lekkerder vindt. Maar of dat met cultuurverschil te maken heeft? Ik denk eerder met smaak.
    Maar je kindje buiten zetten terwijl je zelf in het restaurant zit. Nee, dat vind ik ook niet kunnen.

6. elsje

elsje Actief lid

4 dec 2011
    369
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien irriteert jou dat met zijn eten ook omdat je je best erop hebt gedaan en inderdaad voor jou het lekkerst is omdat alles zijn eigen smaak en geur heeft, ,dat wil jij graag zo houden. Maar goed meis, wees blij dat hij het eet. Er zijn ook mensen die lusten amper iets. Hij wil prakken ;) Dan prakt ie toch lekker.

Je kind buiten laten staan, dat kan echt niet. En het spijt me maar dat zou ik in deze tijden al helemaal niet doen. Voor je het weet, gaat er iemand met je kind vandoor.

7. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Hier volop cultuurverschillen.. zoveel dat ik ze niet eens kan opnoemen. En zeker toen we kinderen kregen kwamen die verschillen pas echt naar voren ja, dus jullie zullen er ook nog wel veel meer tegen komen!

Maar ik moet wel lachen om jouw voorbeeld over saté.. als hij het zo toch lekkerder vindt?

8. MarjanDS

MarjanDS Actief lid

28 nov 2011
    442
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben geen cultuurverschillen, zitten juist heel dicht bij elkaar in opvattingen.

En nergens om, maar je kind in de kinderwagen op straat zetten? Dat begrijp ik tenminste uit je verhaal. Dat ben ik ook nog niet tegen gekomen in DK :) Kan me goed voorstellen dat je dat niet vind kunnen, ben ik helemaal met je eens.

Wij komen meerdere keren per jaar in Denemarken en zijn ook al een paar keer in Kopenhagen geweest, maar ik heb het echt nog nooit gezien daar. Kan het me ook niet zo goed voorstellen :(

Ik zou dit soort dingen toch echt goed bespreken en ook andere ideeen over de opvoeding. Lijkt me wel heel belangrijk

9. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik zou me er niet druk om maken, hoe mijn man zijn saté eet, is zijn zaak :D.

Maar je kunt buiten zetten? Nee, dat vind ik écht niet kunnen! Stel nou dat iemand hem/haar meeneemt? God mag weten wat voor ziekelijke dingen er dan met je kind gebeurd!!!!

10. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Op basis van het sate-verhaal: Ja.

Over die kinderwagen met kind buiten laten staan: kan het me niet voorstellen, maar als dat inderdaad zo is, vind ik het een heel rare gewoonte en daar zou ik dan ook absoluut maling aan hebben. Het was in NL vroeger ook heel normaal om je baby een in sterke drank gedoopte speen te geven, maar dat doen we ook niet meer. Niet alle gewoontes of gebruiken hoeven in stand te blijven, toch..?

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #11 Strijkkraal, 10 jan 2012
    Laatst bewerkt: 10 jan 2012
    sja, sorry, ik eet het ook zo :) Zal vast niet cultureel verantwoord zijn, maar zo vind ik het wel lekker ... daarbij zullen er vast ook mensen zien die niet op de juiste manier stamppot kunnen eten ... dat hoort met een kuiltje jus in het midden en niet met de jus er zomaar overheen ... so what!

En wat betreft kinderen buiten zetten, nee, daar zou ik dus echt geen discussie over hebben met manlief, cultuurverschil of niet. Mijn kind zou niet onbeheerd buiten blijven staan als ik binnen zit te eten ... als is het alleen maar voor mijn eigen gevoel. Ik loop al op hete kolen door een winkel als mijn hond buiten vastgebonden staat bij een winkel (die enkele keer dat ik met hond langs de winkel ga), moet er niet aan denken hoe dat dan zou zijn met een kind ...

12. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    hoe hij ze sate eet zou ik me persoonlijk niet zo druk om maken .... hij geniet van je eten dus is goed toch ondanks dat jij het mischien zonde vind

maar een kind op straat laten staan met een buggy :S dan kan je er net zo goed een bordje bij zetten neem me mee....

ik zou dat nooit doen

13. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Sterker nog, als ik een kind alleen in een wandelwagen zie staan neem ik 'm mee!!

En niet om hem te "stelen" maar om hem veilig ergens af te leveren..

14. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Duizenden cultuurverschillen hebben wij. Dat gaat van babyvoeding tot zindelijk worden en van eten tot met het kind naar buiten. Maar hey, je vindt altijd wel een compromis. Communicatie is het sleutelwoord.
    En om sommige dingen, zoals het eten, zou ik echt niet kwaad worden. Hij doet het nu eenmaal zo en jij zo. Nou en?

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Oeh ... dat zou ik dan niet doen. Ik zou iemand bellen, misschien de winkel inlopen en vragen van wie dat kind was, maar meenemen ... nee. Eigenlijk neem je een kind mee dat niet van jou is, ongeacht waar je dat kind aflevert, zou dat ook als "kidnapping" gezien kunnen worden ....

16. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst zag, maar het schijnt gewoon hier te zijn.

17. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Dat eten van het sate heeft in mijn ogen niets te maken met cultuur, zoals jou man het eet eet ik het ook, wij maken zelfs sate zonder stokje, irriteer me juist aan die stokjes ..:D

En wat betreft je kind buiten zetten dat vind ik persoonlijk not done en zou dat nooit doen maar als jullie dat wel willen doen, gewoon doen.

18. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

eetgewoontes...dat is voor ieder persoonlijk..

je kind buiten laten staan? geen haar op mn hoofd met al die vreemde mensen, het klinkt als een oplossing voor mensen toch alles te kunnen doen wat ze willen voordat ze kinderen hadden..
    los van de andere mensen die je kind zo mee kunnen nemen, wat dat je van dieren???? heerlijk springt er een zwerfkat in de wagen...of een rat die honger heeft..brrr

19. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Het was ook een kort-door-de-bocht reactie hoor, ik zou uiteraard even checken in de omgeving of de ouders in de buurt zijn, en vervolgens de politie bellen.
    Maar in ieder geval niet doorlopen alsof het normaal is!

20. mimi83

mimi83 Niet meer actief

wat betreft het eten. ja dan ben je een zeikert. wat maakt het nou uit HOE iemand eet, poeh als ik daar commentaar over zou krijgen van mijn partner en die word ook nog boos, ga ik met dat eten gooien denk.Stik er dan maar in.

Wat betreft kinderwagen buiten, nee natuurlijk doe je dat niet. vroeguh was niet alles beter en wat jij niet wil doe je niet. en dat zou ik zeker niet doen.

Deel Deze Pagina