Hoihoi, ons mannetje is 2 weken jong en zit voor m'n gevoel sinds maandag al in z'n regeldagen. Hij huilt veel, slaapt weinig en blijft maar om de borst vragen. Nu wil ik hier met liefde aan toegeven maar m'n peuter dochter begint ook wel geduld te verliezen en ikzelf word ook wel wat onzeker nu. Ik maakte me niet zo'n zorgen om de melk want m'n borsten zitten overvol en ik heb altijd voldoende maar hij lijkt zo 'hongerig'. Moet ik me zorgen maken of word dit echt minder binnenkort?
Je kan wel veel borstvoeding hebben maar de inhoud weet je niet. Misschien heeft hij toch honger. Je zou kunnen overleggen met het cb.
Drinkt hij effectief? Horen slikken? Soms is het met een halve week gepiept, soms eerder of langer. Hoe is jou lichamelijke conditie? Mocht je echt nog herstellende zijn dan gaat daar ook een hoop energie naar toe. Kijk eens hoe de voeding zelfs verloopt. Is hij na afloop wel tevreden? Op het onderdeel borstvoeding zijn veel ervaren dames die vast nog meer tips hebben in combi met oudere kinderen.
Dat is echt een mythe. Ts: Hier ook een baby van twee weken oud die plots elke twee uur wilt drinken... Ik hoop ook dat het snel weer 'normaal' wordt.
Wat een onzin Wil je alsjeblieft geen borstvoedingsfabels verkondigen tegen een nieuwbakken moeder? Dit zijn nou precies de verhaaltjes van mensen die er blijkbaar geen verstand van hebben maar daardoor er wel voor zorgen dat een moeder gaat twijfelen. Niet persoonlijk bedoeld maar echt...niet doen En bij twijfel is het cb overigens ook niet altijd de juiste instantie voor goede hulp☹️
Dit is geen onzin en kan echt. Ik geef zelf geen bv, maar mensen in mijn omgeving wel. Toevallig bij 2 was het bovenstaande aan de gang, na vele onderzoeken is dit toch echt de conclusie geworden. Dus ik snap best dat het niet de gangbare verklaring is, maar onmogelijk is het dus echt niet
In bijna alle gevallen is de oorzaak van niet goed groeien terug te vinden in de manier van voeden, niet in de voeding zelf. Drinkt een kindje wel effectief, geeft moeder voeding op verzoek, hoe verloopt een voeding etc. De meeste "deskundigen" zoals kraamhulp,verloskundige, cb, huisarts en vaak ook kinderartsen weten eigenlijk bar weinig mbt borstvoeding en trekken dus vaak verkeerde conclusies aan de hand van "onderzoeken". De juiste persoon om te helpen is een lactatiekundige . Heeft die in de gevallen in jouw omgeving die conclusie getrokken ? Zelfde verhaal overigens mbt "te weinig voeding" hebben. In het geval van ts, met een kindje van 2 weken oud, waarbij regeldagen heel normaal zijn, is het dus onzinnig om het te-weinigvoeding verhaal er bij te halen.
Jazeker, nadat bij 1 het meisje moord en brand heeft geschreeuwd (6!) weken lang van de honger. Door niemand werden ze verder serieus genomen helaas. Het lijkt mij in het geval van ts ook anders, ik bedoel alleen in het algemeen te zeggen dat het wel mogelijk kan zijn.
Het cb is hier inderdaad niet zo kundig wat bv. betreft. Mannetje lijkt onverzadigd en blijft maar zoeken en happen. M'n productie is enorm misschien dat dit er mee te maken heeft? Borsten zijn nooit leeg en toeschietreflex erg hoog, hij verslikt zich vaak en drinkt met enorme teugen. Hij drinkt wel lang en boert goed. Maar is vaak wel onrustig en trekt veel met z'n lijf. Wellicht krijgt hij teveel in 1x binnen. Wat kun je doen aan 'over productie'?
Ik zou even een lac.kundige vragen. En misschien zelf wat vetter eten? Roomboter, slagroom op je toetjes ed. Hier ook een onverzadigbaar kereltje gehad. Hij dronk veel en vaak. En ik had zeker genoeg melk. Ook met genoeg voedingsstoffen erin! Maar op een gegeven moment begon hij mij wel wat "leeg te trekken" dus om je melk wat vetter te krijgen kun je dat misschien proberen?
Bel een lactatiekundige zou ik zeggen. Niet zo maar gaan rommelen. Zij kan kijken met jou naar wat het echte 'probleem' is. En heeft daar dan ook een passend plan bij. Met twee weken zit je echt nog in een opstart fase. Bij sterke toeschieten: baby even van de borst en melk in een doek of bak laten lopen tot er geen straal meer is. En rechter op voeden, of jij op je rug of biological nursing houding. Dat drinkt even rustiger in het begin. Later kun je weer rechter zitten.
Moedermelk die niet voedzaam is, is wel degelijk een fabeltje: https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/de-kwaliteit-van-moedermelk.html Zoals hierboven al gezegd werd, dan ligt het aan de efficiëntie van het drinken, niet aan de kwaliteit van de melk.
Bel lactatiedeskundige, ik had zelfde probleem. Met daarbij open tepels, het lag aan manier van aanleggen waarbij een tepelhoedje 2 weken lang ook heel erg bij heeft geholpen. Mijn overproductie normaliseerde ik beetje met eten verder, eten wat killing is voor je productie zeg maar zoals rauwe ui eten. Maar het normaliseerde zich pas met 4 maanden. Maar heeft hij geen last van reflux?