Op 8 mei is bij mij helaas een missed abortion vastgesteld, na een controle echo, die ook niet goed was, heb ik na veel wikken en wegen besloten de tabletten te gaan gebruiken. Deze tabletten heb ik afgelopen maandag- en dinsdagochtend ingebracht. Maandag trad na 8 uur bloedverlies op. Behalve wat buikpijn, wat bloedverlies en het verlies van 2 stolsels gebeurde er niet zoveel. Dinsdagochtend nog wat licht bloedverlies wat al snel overging in bruinverlies. Ik heb toen nogmaals 4 tabletten ingebracht, deze deden niks meer. Gisteren ben ik bij de gynaecoloog geweest en alles zit er nog:x Volgens de gynaecoloog kunnen de pillen hun werk nog doen en alsnog een miskraam in gang zetten. Bij wie duurde het een aantal dagen voordat de mk op gang kwam na het gebruik van cytotec? Ik wil zo graag een curettage voorkomen.
Wat vervelend dat het niet komt. Bij mij kwam het een half uur na de 2e keer dat ik 4 tabletten inbracht (2e dag dus), dus ik heb er geen ervaring mee dat het langer duurt. Ik wil je wel heel veel sterkte wensen!
Bij mij (termijn 13 weken) werkten ze binnen een uur. Het zette bij mij gewoon een bevallng op gang en na 6 uur weeen is het kindje 'geboren'. Toen waren de krampen direct over. Ik heb wel meer gehoord dat de tabletten niet bij iedereen werken. Bij mij werkte ze iets te goed dat ik mijn laatste miskraam heb afgewacht. Gelukkig duurde het nadat we wisten dat het hartje niet meer klopten maar 3 dagen.
Bij mij met 9 wkn duurde het ook even. Op donderdag middag 4 tabletten gekregen de dag erna beetje krampen en af en toe een veeg bloed. Pas op zondag avond kwam er een heleboel uit met krampen/weeën die echt heel pijnlijk waren. Op maandag nog niet schoon en nog een x 4 tabletten gekregen op dinsdag weer krampen en bloed en woensdag was ik schoon. Het verschilt volgens mijn gyn heel erg pp. Heel veel sterkte meis. Zo verdrietig als je hier doorheen moet.
Bij een termijn van 10 weken bleek ik een ma te hebben. Ik heb toen 3 januari 's ochtends om 8.30 cytotec genomen en kreeg vrij snel krampen. Rond het middaguur kreeg ik weeën en ben het kindje rond half vijf verloren. Nog wel heftige krampen gehad, maar het was te doen. De volgende dag nogmaals een dosis gehad en toen ben ik het resterende weefsel verloren. De weeën kwamen nu pas 's avonds laat. Nadat ik alles was verloren heb ik geen krampen meer gehad. 15 januari bleek alles schoon. 8 februari testte ik positief. Kunnen dus meteen weer zwanger geworden. Ik duim voor je dat curretage niet nodig is.
Bij mij heeft de cytotec helaas niet gewerkt, das was een grote tegenvaller. Hoever was je zwanger, zit er nog 'veel' of zijn het resten? Bij mij zat er steeds nog een lege vruchtzak, nam niet af in omvang, wel wat ingevallen. Na een tweede poging cytotec ging ik er al een beetje vanuit dat deze ook niet gewerkt had, wel wat stolsels en bloedverlies, maar erg weinig. Toen is bij de echo ook gezien dat er nog veel 'flow' naar de vruchtzak toe was (gevoed met veel bloedvaten), dus zag er niet naar uit dat afwachten effect zou hebben. Ik wilde het tenslotte afsluiten. Uiteindelijk dus een curretage ondergaan. Omdat het alleen een lege vruchtzak was (1cm) zou een zuigcurretage kunnen volstaan. Eerlijk gezegd viel de behandeling mij reuze mee, maar ben vooral slap van de narcose. Ik duim voor je!
Bedankt voor jullie reacties. Lucymilla, ik zie dat je recent een curretage hebt gehad? Dus voor jou ook nog heel vers. Hoelang was jij zwanger? Wij kwamen er met 9 weken achter dat het niet goed was, was al gestopt met groeien rond 5/6 weken. Vruchtzakje is nu 4 cm vertelde de gyn afgelopen donderdag. Ik ben nu maar vrouwenmantelthee aan het drinken... Wellicht dat dat nog wat gaat doen. Volgens de gyn kunnen de pillen een week of langer na inbrengen nog wat gaan doen... Ik had de afgelopen dagen nog wat bruinverlies, maar dat is inmiddels ook gestopt. Iedere keer als ik naar de wc ga, hoop ik dat er bloedverlies is. Ik zie heel erg tegen een curretage op, ook omdat de gynaecoloog mij vertelde dat uit recente studies blijkt dat de kans op verklevingen na twee of meer curettages 25% is. Na mijn dochter heb ik er ook een ondergaan vanwege vastzittende placentaresten.
@2schatten 25 feb had ik een positieve test en ongeveer een maand later was op een echo vastgesteld dat er inderdaad geen leven in zat. Ik zou toen ca. 8 weken zwanger zijn, maar volgens de grootte van het vruchtzakje was het rond 5 weken gestopt met groeien. Dus inderdaad vergelijkbaar met jou MA. Vrouwnmantelthee ken ik niet (nooit gebruikt) maar wat ik erover gelezen heb, lijkt het mij niet iets wat de miskraam opwekt... Ik herken het gevoel, iedere keer kijken of je bloedverlies hebt gehad. Ik vond het vooral heel vermoeiend. Na anderhalve maand wil je het wel afsluiten. Emotioneel konden we het goed accepteren, maar nu mijn lichaam nog. Natuurlijk, elke medische ingreep brengt risico's met zich mee. Wat ik begrijp, heeft vooral een curretage met schrapertje kans op verklevingen. Ik heb nu een zuigcurretage gehad (en ook toen ik 16 was, ivm ongewenste zwangerschap). Over zes weken heb ik controle in het zkh. Ik zal dan ook eens navragen hoe dat nu zit met eventuele 'schade'...
Wat rot voor je! Ik heb alle 3x MA gehad en vervolgens opgewekt met Cytotec, steeds met onvoldoende resultaat. Als je mijn profiel mijn eerste topic uit 2011 aanklikt kan je het lezen. Bij de laatste MA (en ondertussen al 6x curettage achter de rug) heb ik Mifegyne én Cytotec gevraagd en gekregen. Dit vergroot "de kans van slagen" behoorlijk. NIet iedere arts wil en mag dit echter geven, dus je moet wel op je strepen staan. Bij mij hielp het in die zin dat de mk op gang kwam, helaas alsnog curettage omdat de vruchtzak vast bleef zitten. Maar wel een zeer makkelijke curettage met weinig risico op verkleving omdat de boel al zo op gang was. Hier was ik heel erg opgelucht over omdat ik de voorgaande keren complicaties had. Mocht je toch gecuretteerd moeten worden dan zou ik zeker zes uur vooraf weer Cytotec inbrengen, dit verkleint de kans op verklevingen ook. Sterkte meid
@maja246 Ik heb je verhaal gelezen, heftig! Ik ben nu maar aan het wachten op die mk die maar niet komt. Volgens de gynaecoloog heeft niet zoveel zin om weer een kuur cytotec te gebruiken als er nu niks gebeurt. Vorige week dinsdag heb ik de laatste 4 tabletten ingebracht. Als het de eerste keer niet werkt, vraagt hij zich af of een tweede keer dan wel zoveel zin heeft. Ik moet donderdag weer heen en weer een andere gynaecoloog, zal alles ook goed met haar doornemen, want als het even kan wil ik een curretage voorkomen. Hoelang moest jij de tabletten een kans geven na inbrengen, voordat de mk op gang zou komen?
Ik moest minimaal 1 week - 10 dagen ná het inbrengen van de tabletten op controle komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de tabletten daarna nog iets doen. Dan zijn ze toch allang je bloed weer uit... Ze zeggen wel het 'kan' altijd nog natuurlijk op gang komen, maar daar zag het bij mij niet naar uit.
@lucymila Ik geloof er zelf ook niet zo in dat die tabletten nu nog wat kunnen doen... Maar had jij in febr een positieve test en in mei een curretage?
Ja klopt... Ik had t emotioneel wel geaccepteerd, maar toen mijn lijf nog. Vandaar toch de keus voor de curretage...
Ja na dat verhaal heb ik dus nog een keer een MA gehad, waarbij ik dus de Mifegyne gecombineerd met Cytotec heb gebruikt. Dat zou je aan je gyn kunnen vragen. Nogmaals alleen Cytotec lijkt mij ook niet zinnig als je het al twee keer in deze hoeveelheid gebruikt hebt. Ik had begrepen dat de pillen ongeveer 48 uur werken maar dat weet ik niet meer zeker. (gelukkig ligt deze ellendige periode alweer even achter me) En natuurlijk kan je ook altijd afwachten, de vraag is natuurlijk hoelang je dat psychisch kan verdragen. met het oog op schade aan je bm is afwachten het beste.. wel moet je dan goed op jezelf letten: of je geen koorts krijgt etc. Persoonlijk redde ik het afwachten niet langer dan een week of 4.
Ik had bij mijn MA ook twee keer myfegine & cytotec gekregen... De eerste inslikken en 36 uur later 4 tabletjes vaginaal, dan 24 uur later nog eens vier...