Heey, Ik ben niet zwanger, maar een vriendin van mij is sinds kort bevallen van een prachtige zoon. Ze had alleen 20 hechtingen!! Hoe kun je al die hechtingen voorkomen? Kun je (beetje raar gezegd) je vagina langzaam oprekken of soepeler maken? Zodat die schaar bij je uit de buurt blijft? Gr,
Het is niet echt te voorkomen. Meestal knippen ze als het te lang duurt of merken dat het kindje het moeilijk krijgt.
Ik denk dat niemand denkt : Ah fijn kom mijn kind er maar even uit knippen Je kan het niet voorkomen, als het nodig is dan is het nodig. Maar je kan je troosten bij de gedachte dat ze echt alleen knippen als het nodig is. Ze hebben liever een scheurtje want dat geneest veel sneller en beter.
Niks aan te doen, ik heb maanden tevoren met een speciaal olie gesmeerd, niks aan te doen... Klinkt echt als een van de ergste dingen... maar is ook weer overheen te komen (hoewel ook ik bij nr 2 hoop dat het nu niet nodig is)
Er is niet echt een manier om knippen te voorkomen. Bij mij is er bij de 1e geknipt omdat het te lang duurde en ze er echt uit moest. Knippen doen ze alleen als het écht nodig is. Scheuren kan je soms voorkomen door goed naar de aanwijzingen van de vk te luisteren. Ondanks dat ik heel goed geluisterd heb , ben ik bij de 2e toch gescheurd. Hij wilde er erg graag uit en er was geen houden aan.
Haha ik dacht ook altijd 'Wat verschrikkelijk!!! Dat gaat bij mij niet gebeuren!!!' Maar ik ben dus 4 maanden geleden bevallen en geloof mij, daar zit je op dat moment echt niet mee M'n dochtertje schoot een paar keer terug tijdens het persen en op een gegeven moment ging haar hartslag omlaag.. ze moest er dus echt uit komen binnen korte tijd, vandaar dat ze een knip moesten zetten. Op het moment zelf voel je het niet maar na de tijd had ik er ongeveer een weekje echt last van.
Hier moest er een vacuumpomp worden geplaatst en daar moet ruimte voor gemaakt worden, dus een knip. Tja, liever niet natuurlijk, maar als 't moet, dan moet 't.
Ik heb de epi-no gebruikt (Google maar even). Ik ben hem voornamelijk gaan gebruiken voor de bekkenbodem maar ik heb er tijdens de bevalling voornamelijk profijt van gehad met persen. Of het geholpen voor een knip (epi-no betekent 'geen knip') heeft weet ik niet want ik weet niet hoe het was gegaan zonder, maar ik heb geen knip gehad en ben niet gescheurd. Wel wat hechtingen voor wat scheurtjes in de schaamlippen en 1 inwendige maar die zijn voornamelijk gezet voor een mooiere en betere genezing. Wat wel een goede is, luister goed naar de adviezen van je verloskundige of gynaecoloog tijdens de uitdrijving. Ik denk niet dat een knip altijd te voorkomen is maar het is wel iets dat kan helpen.
Inknippen kan je niet voorkomen, dat is nou eenmaal nodig of niet nodig. Weet niet of je uitscheuren kan voorkomen. Ik had zelf ook 20 hechtingen, het knippen zelf heb ik niet veel van gevoeld en het hechten is ook zo'n drama niet als je net bevallen bent. Had alleen veel last ervan toen ze begonnen in te drogen.
Mijn bevallingen waren erg snel kwa verloop.. Bij beiden echt amper gescheurd en geen knip. Maarja, zoiets kanje niks aan doen denk ik. Het is maar afwachten hoe alles verloopt en hoe je kindje ligt en hoeveel je vagina meerekt.. tjah.
Mijn bevalling vandaag verliep ook snel. Toch een klein knipje gekregen..voelt er niks van.. Tenminste bij beide bevallingen niks gevoeld.
Ik heb ook gebruik gemaakt van de epi-no. Een aanrader! Ik had wel een knip (zoontje kreeg het moeilijk na 40minpersen) maar door de epi no kreeg ik meer vertrouwen dat ik het kon en wist beter hoe ik moest persen. Heb om me heen ook positieve verhalen gehoord (geen knip voor hen) Het is dis geen garantie dat het niet hoeft maar helpt wel. Topman de yoga-juf: elke dag tien minuten op je hurken zitten. Dan rekt het een en ander ook wat op
Het gebeurt of het gebeurt niet... daar heb je niet altijd direct invloed op. Idd goed luisteren naar de aanwijzingen van je VK, dat scheelt. Maar soms kan het gewoon niet anders. En je hoeft ook niet persé 20 hechtigen te krijgen hoor. Bij de eerste was het nodig een knip te zetten ivm de lange duur van het persen en ze uiteindelijk is gehaald met de vacuumpomp... 6 hechtingen. Bij de tweede ben ik uit voorzorg geknipt, ik gaf steeds aan dat ik pijn had richting clitoris... en de VK was bang dat ik dus naar voren toe ging uitscheuren... en dat wil je écht niet. Dus klein knipje in het lidteken van de eerste bevalling... 2 hechtingen.
Nou.. bij mijn dochter (34 weken bevallen, woog 2 kg, klein frupje) ben in ingeknipt. Bij mijn zoon (4 kg,53 cm,flinke jongen) niet. Mijn vk heeft het hoofdje even laten "staan". Ik mocht ff niet persen zodat het daar even rustig aan ging zodat ik niet scheurde of geknipt moest worden (denk ik). Ik was dolblij.Had alleen een schrammetje.
Ik ben wel naar voren uitgescheurd, twee kanten op (gyn noemde het 'sproeiertjes' er lopen veel adertjes en toen het scheurde, sproeide het dus bloed ), was erg lastig te hechten (drie gynaecologen waren tegelijk bezig...), hoefde er gelukkig nét niet voor naar de OK, maar verder heb ik er helemaal geen last van gehad gelukkig!
Nou hadden ze mij maar geknipt scheelde veel ellende. Na de bevalling van zoon ben ik ingescheurd maar was niet fijn genezen had er last van ze hebben me verkeerd gehecht. toen ben ik weer onder het mes gegaan om het te goed te krijgen. Nergens meer last van gehad. Toen dochter te wereld kwam hebben ze mij tot 2 keer toe moeten verdoven aan de onder kant wat een pijn deed dat. Bleek dus ook nog eens dat ze mij niet geholpen hebben met een knip maar mij hebben laten uitscheuren tot achter. En me reconstructie om zeep hebben geholpen om het te doen zo als hun het beste vonden. Nu is het genezen en mijn litteken loopt uit en is het ''rauw'' omdat ze nieuw huid open liggt (dus dat uit gescheurd is niet goed aan elkaar hebben gedaan zodat huid dat nooit bloot lag nu bloot ligt. Fijn gevoel :S. Nu moet ik eigelijk weer geopereerd worden maar zie het echt niet zitten. Knip zetten ze meestal ook schuin om te zorgen dat je niet tot je anus uit scheurt.
Wat iedereen idd al zegt, kun je dit niet voorkomen! Ik zou ook geknipt worden, ze hadden de verdovingsspuit er al ingeprikt bij me en de schaar al uit de verpakking omdat m'n dochter tijdens het persen steeds terugschoot en dus niet door mijn bekkenbodem kwam. Haar hartslag liep wat terug. Ze zeiden, maak deze perswee maar af zo hard als je kunt en daarna gaan we hoogstwaarschijnlijk de knip zetten. Nou geloof het of niet maar ik heb geperst of me leven ervan afhing met de schaar in mijn linker ooghoek en ja hoor, het hoofdje was geboren! Geen knip dus, maar wel flink uitgescheurd.
tja je hebt het niet in de hand bij de eerste knip ivm te lang duren van het persen en zoon had het niet fijn meer daar binnen en kreeg ook buikexpressie trauma van het hechten zonder verdoving en zeer slecht gehecht!!!! ik moet eigenlijk naar de plastische chirurgie maar heb er geen last van dus is dit niet mijn keus maar is echt slecht gedaan. bij de tweede beetje gescheurd en was een sterrenkijker. derde was alles intact