Vruchtzakje te klein bij 7 wk

Discussie in 'Miskraam' gestart door Lara1980, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara1980

Lara1980 Niet meer actief

Hoi meiden,
    Vanochtend bij de vk geweest voor de intake en een echo. Het hartje klopte en het vruchtje was gegroeid t.o.v. vorige week, maar ze vond het vruchtzakje erg klein: er was weinig vruchtwater / ruimte om het vruchtje heen. Het hoeft niets te betekenen, maar het kan ook het begin zijn van een mk. Ik moest maar afwachten en mag volgende week weer voor een echo.
    Ik ben doodsbang en houd er al rekening mee dat het weer niet goed zal gaan. Maar ik heb nog nooit iemand gehoord over een te klein vruchtzakje en omdat het hartje klopte, houd ik ook weer ergens hoop. Het gaat vreselijk heen en weer qua emoties.

Heeft iemand het ook meegemaakt? En hoe liep het af?

2. truelove4ever

truelove4ever Fanatiek lid

9 nov 2010
    2.441
    0
    0
    limburg
    hoi ik zou het niet weten maar stel je vraag anders eens bij de vk hier in forum die kan mss beter antwoord geven

succes meid!!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kan ook gewoon zijn dat je korter zwanger bent dan je denkt. Volgende week zou het gegroeid moeten zijn en als dat niet gebeurt, is het dus mis.
    Maar als het dan gegroeid is, ben je gewoon wat minder ver dan je dacht te zijn. Kan komen door een later ei of door een lange innesteling.

4. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Wat vreemd nog nooit van gehoord. Maar hopen dat er gewoon niks aan de hand is en misschien wat @Rozemarijke zegt ben je misschien vroeger in je zwangerschap dan ze denken.

Succes op een goede afloop!!

5. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Op een ander forum was een mama die met week of 7 echo kreeg en ook te horen kreeg dat vruchtzakje 2 weken achterliep... ze heeft paar weken moeten wachten.. nieuwe echo, en alles liep op schema..

vroeger voor al die testen die je aangeboden kreeg werd eerste echo pas rond 12 weken gemaakt, juist om dit soort onzekerheden te voorkomen..

Hoop voor je dat het gewoon allemaal goed zit..!

6. Lara1980

Dank jullie wel voor jullie reacties meiden; ik voel me al iets beter. Het blijft toch afwachten. Het vruchtje zelf lag overigens precies goed op schema; alleen de vruchtzak eromheen was dus nogal krap. Meer dan hopen kan ik niet...

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik durf je geen garanties te geven, daar heb ik er te weinig verstand van, maar als het vruchtje is gegroeid en ook nog eens op schema ligt, dan vind ik dat wel hoopvol.
    Een klein vruchtzakje... volgens mij hoeft dat op dit termijn nog niets te zeggen. Je bent nog maar net zwanger!
    Net wat 1 van de voorgangers zei: er is een goede kans dat het er bij de volgende echo weer prima uitziet. Al die vroege echo's 'van tegenwoordig' maken soms alleen maar onnodig ongerust.
    De hoop nog niet verliezen hoor!!!

8. Lara1980

Dank je wel Merah; en ook jouw banner geeft hoop :)

9. Winnie

Winnie Lid

28 mei 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Lara,
    ik heb precies hetzelfde als jij beschrijft. Ik ben gisteren voor de eerste echo gegaan. Embryo was 7 weken zoals het zou moeten zijn. Het hartje klopte ook goed maar de dokter gaf aan dat het vruchtzakje wel wat klein was. Het zat maar net rond de embryo. Ik heb ook nogal het eea meegemaakt op babyvlak maar had hier nu geen rekening mee gehouden. Ik was al superopgelucht dat het hartje klopte en dat de grootte klopte met wat de tijd maar hier schrok ik toch weer van. Ik moet ook volgende week vrij weer terug voor een echo om te zien hoe het evolueerd.
    Ben je ondertussen al wat meer info te weten gekomen? Ik heb wat op internet gezocht maar kan hierover niet al teveel vinden.
    Gr
    Winnie

10. Lara1980

Hoi Winnie,

In ieder geval "goed" te horen dat het dus vaker voorkomt. Ik kan er niet heel veel over vinden en eerlijk gezegd: wat ik erover kon vinden had geen goede afloop helaas :( Ik kreeg bij mijn zoontje destijds bij 20 weken ook te horen dat er weinig ruimte / vruchtwater was, maar toen kreeg ik het advies om heel veel te drinken en was het met 22 weken helemaal bijgetrokken. Dat schijnt nu in dit eerste trimester geen effect te hebben, maar ik drink toch maar liters water: misschien heel stom, maar baat het niet, dan schaadt het niet.
    Ik was heel erg in paniek afgelopen donderdag, maar nu ben ik er weer rustiger onder. Ik mag do 2 juni weer voor een echo, al waarschuwde de vk me dat er eigenlijk 2 weken overheen moesten gaan om een beter beeld te krijgen. Het is afwachten en iedere dag is er weer één.

Hopen en duimen meid dat we op de volgende echo een 'helemaal goed' krijgen en in de tussentijd toch proberen rustig te blijven en te blijven vertrouwen (en dat is heel lastig soms, weet ik...).

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Lara, op Amerikaanse sites heb ik er meer over kunnen vinden. Soms loopt het goed af, soms niet. Het is niet te voorspellen. Een kleine vruchtzak kan betekenen dat er iets met het vruchtje niet goed gaat, maar ook gewoon helemaal niks. In het laatste geval lost het zich vanzelf op. Ik kan beide opties net zo vaak vinden en ik hoop voor jou dat het gewoon helemaal snor zit. Sterkte met afwachten. Naar is dat hè.

Suus

12. Lara1980

Dank je wel Suus. Ja, ik heb net ook weer zitten googlen en het komt inderdaad zo'n beetje neer op 50% goede aflooop en 50% niet. Zo gaat het bij mij ook op en neer: de ene dag de goede 50% en vol vertrouwen en de andere dag de foute 50% en in de put. Niets aan te doen helaas dan inderdaad dat vreselijke afwachten.

13. Winnie

Winnie Lid

28 mei 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Lara,
    dank je wel voor de informatie. Het rare is dat mijn dokter helemaal niet verontrustend deed toen ik voor de echo ging. Ik heb haar nog gevraagd of ik me zorgen moest maken en ze zei 'nee hoor, dat zakje gaat wel groeien als de embryo zich verder ontwikkeld. We gaan je voor de zekerheid toch volgende week alweer laten komen'. Maar verder geen dingen om me eigenlijk zorgen om te maken. Het is pas toen ik begon te zoeken op internet dat ik er achterkwam dat het een beginnende miskraam kon betekenen. Ik moet vrijdagochtend 3 juni terug dus we houden elkaar op de hoogte zeker? Ben er niet echt geruster op..
    Groetjes,
    Winnie

14. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Hoi Winnie,

Wat ik ervan weet (en hier dus ook geschreven wordt) kan het slecht nieuws zijn maar het kan ook niets betekenen.
    Ik kan de reactie van je arts goed begrijpen eerlijk gezegd. Want je kan je zoveel zorgen gaan maken terwijl de kans dat het goed gaat heel groot is. Ik vergelijk het maar net zoals hoofdpijn heel ernstige oorzaken kan hebben, maar een arts die ook niet allemaal zal benoemen op een eerste consult zeg maar.
    Begrijp overigens heel goed dat je ongerust bent hoor, maar een goed ontwikkeld embryo is reden om hoopvol te mogen zijn (hoe moeilijk dat soms ook is). Ik hoop dat je snel van deze onzekerheid af bent en je een prachtige echo krijgt vrijdag!!

Groetjes,
    Maja

15. Lara1980

Hoi Winnie,

Dat klinkt hoopvol, van jouw arts. Mijn vk deed ook wel geruststellend en als ik niet in januari een ma gehad zou hebben, zou ik me waarschijnlijk minder druk maken. Maar nu heb ik het idee dat ik nog veel meer te verliezen heb en ben ik gewoon veel krampachtiger dat het goed MOET gaan dit keer - kan het niet zo goed uitleggen.
    Ik snap je helemaal, ben er zelf ook niet gerust op, maar toch hoor je ook heel vaak dat het gewoon niets te betekenen heeft; en wat Maja ook al schreef. Iedere dag dat er "niets" gebeurt, is er toch weer één.
    Ik houd je zeker op de hoogte; kop op meid, we moeten geloven dat het dit keer wel goed gaat :)

16. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Jahoor meiden, hoofd omhoog :)
    Ik begrijp heel goed je gevoel hoor Laura, dat het goed "moet" gaan.
    Maar ik denk dat het helemaal goed komt met jullie beiden en zal voor jullie duimen!

17. Winnie

Winnie Lid

28 mei 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Lara,
    ja van mk'n weet ik helaas alles. Ik zal je maar niet zeggen hoeveel ik er al heb gehad. Vandaar dat mijn wereld alweer instorte toen de dokter over dat vruchtzakje begon. Onze dochter is net 5 geworden en behalve haar zwangerschap heb ik er daarvoor en daarna nooit meer een meegemaakt die zorgeloos en zonder stress was. Deze zwangerschap was weer heel onverwacht en voor mijn gevoel is het nu of niet meer na alles wat we al mee hebben gemaakt. Maar goed, ik probeer positief te blijven. Iedereen bedankt voor de opbeurende woorden en laten we gewoon heel hard duimen voor goed nieuws aan het einde van de week!
    Winnie

18. Lara1980

Helaas is het voor mij vandaag einde verhaal geworden: vandaag ging het echt mis. Ik hoop voor jou nog steeds op goed nieuws Winnie!

19. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    He gatver, wat vind ik dat rot voor je zeg!! heel veel sterkte!!

20. Lara1980

Even snel en ego: vanmiddag de echo toch door laten gaan om te kijken of het al leeg was, maar het bleek een tweeling! En bij eentje klopt het hartje gewoon nog. De ander was inderdaad een miskraam geworden. Geen garanties of het bij deze goed blijft gaan en wel een week terug gezet qua termijn, maar jee, ik ben echt compleet van de wap nu...

Deel Deze Pagina