Smal achterhoofdje

Discussion in 'Prematuur' started by gitaartje, Aug 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Ons zoontje is 5 weken te vroeg geboren. Hij heeft een heel smal achterhoofdje en volgens de kinderarts en fysio komt dit daardoor. Hij ligt vanaf zijn geboorte altijd al met z'n hoofd opzij. We oefenen met zijn hoofd in het midden te leggen, maar het lukt hem niet zelfstandig. Ook z'n hoofd van de ene naar de andere kant doen kost hem veel moeite.
    Herkennen jullie dit? Ervaringen, Hoelang duurde het voordat je kindje het wel zelfstandig kon?

2. Remoon

Remoon Actief lid

Aug 24, 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    Ja herken ik...!! Onze zoon is 8 weken te vroeg geboren en heeft dit ook.. Fysio raadde een maand geleden aan om te oefenen in de box. Door een holletje in kussen te maken en dan daar zijn hoofd recht inleggen op zo;n manier dat hij niet met zijn hoofd op zij kan vallen. Wel bij blijven natuurlijk!!!!!!!!!

Nu een maand verder kan onze kleine al een hele tijd gewoon op zijn achterhoofdje liggen.. :)

3. AngeliquevD

Oct 2, 2013
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ook! Onze dochter (32,1 wk) heeft ook een smal achterhoofdje en een soort bult. We hebben op advies van de fysio haar vaak op de eettafel gelegd, op een dun doekje. Door deze vorm van het hoofd kon zij -in vergelijking met haar tweelingbroer- veel later haar hoofd recht houden.

Ze kon het ineens, leek wel van de ene op de andere dag. Alsof ze 's nachts stiekem had geoefend ;) Ze was toen ongeveer 13 weken denk ik.

We begonnen gewoon met simpel op de tafel liggen en haar helpen haar hoofd rechtop te houden. Later werd dit een oefening dat wij haar riepen en heen en weer liepen in haar gezichtsveld. Zo trainde ze haar nekspieren in bewegen. Dat vond ze soms heel erg moeilijk. Nu doen we het met een rammelballetje wat ze super interessant vind.

Ik hoop dat je er iets mee kunt, het komt vanzelf goed! Succes!

4. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Bedankt voor de tips! We hebben van de fysio vooral oefeningen gehad die we met hem kunnen doen (idd z'n hoofd laten draaien door dingen te bewegen enzo) maar daar ben je maar even mee bezig. Ik heb nu een kussentje met gat gemaakt van een handdoek in de box. Dan ligt hij toch iets langer bewust op z'n achterhoofdje.
    Ik hoop dat het hier ook ineens goed gaat. Zoon is inmiddels 8 weken en ik zie nog niet veel verbetering, maar je moet ook zoveel doen op een dag, we hebben nog oefeningen voor andere dingen en hij slaapt ook nog veel.
    Fijn dat er in ieder geval herkenning is. Ik ga volgende keer ook eens vragen aan de fysio hoe snel dit meestal verholpen is.

5. Remoon

Remoon Actief lid

Aug 24, 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    Mijn zoon was 3 en half maand bijna toen hij het zelf kon.
    Komt echt wel goed :)

6. AngeliquevD

Oct 2, 2013
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het komt inderdaad echt wel goed! Niet te ongeduldig zijn, hij is nog zo klein! En voor je het weet kan hij het ineens!

Onze fysio gaf trouwens aan dat de box nog best 'zacht' is met zo'n boxkleed, als je die bult op de achterkan wil laten slinken. Een harde ondergrond was beter.

Zit me wel ineens te bedenken dat als je zo'n kussentje gebruikt, hij misschien wel sneller die bult kwijt is, maar natuurlijk niet echt z'n nekspieren ermee traint. Word hij er niet juist lui van?

Misschien slaat het nergens op hoor, maar dacht er ineens aan...

7. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,886
    2
    38
    't Gooi
    Onze Hidde heeft dat ook en heeft daardoor een enorm hardnekkige voorkeurshouding ontwikkeld. Is nu bijna over, maar we hebbe. Al zeven maanden fysiotherapie.

8. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Mijn zoontje heeft hier geen last van, integendeel. Hij raakt nu afgeplat op de achterkant. Wat ts omschrijft, schijnt bij prematuren idd vaak voor te komen. Wij kregen een bolletjeskussen om dit te voorkomen. Wellicht een idee voor jouw kleintje?

9. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Het gaat twee kanten op denk ik: als je hoofd altijd opzij valt omdat je geen steun heb zal je je nekspieren ook niet gebruiken. (Denk ik, haha, heb er natuurlijk ook geen verstand van). Als z'n hoofd nu iets platter word dan is het makkelijker en halen we het kussentje weg. Dat moet je dan wel weer op tijd doen.

Ik merk nu, na een paar keer per dag op het kussentje te liggen, al verschil! Hij draait z'n hoofd veel vaker van links naar rechts en af en toe een tijdje in het midden!

10. Remoon

Remoon Actief lid

Aug 24, 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    Ja, zit wat in over die nekspieren.
    Maar inderdaad als hij altijd op de zij ligt gebruik hij ze ook niet.
    In de box had hij eerst zo´n kussentje, maar in de kinderwagen niet en daar ging hij toen het uit zichzelf doen.

Fijn dat je al vooruitgang ziet!! Super!

Share This Page