Hoelang duurt het voordat je huis te koop staat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dappertje Dik, 10 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Hoi,

Ik vraag me af hoelang het duurt voordat je huis daadwerkelijk te koop staat, dat het bord echt in de tuin staat en je huis op funda staat.

Eerst laat je makelaars komen voor een taxatie (hoeveel?).

Dan pik je er één uit en ga je het proces aan.

Hoe lang duurt het dan nog? Administratie, foto's maken (mag je die ook zelf aanleveren?).

Ik ben benieuwd!

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.144
    23.228
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat was bij ons binnen een week ofzo. Zou niet zelf foto's maken. Dat is meestal echt niet mooi, die pik je er zo uit op Funda. Bij ons hoorden foto's in het totaalpakket trouwens.

3. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Een taxatie hoeft niet. Je laat een waardebepaling doen (meestal gratis!). Vraag echt 3 makelaars om langs te komen. Kies niet perse de hoogste waardebepaling - maar degene waarbij jullie het beste gevoel hebben.

Als je akkoord geeft voor verkoop, dan duurt het meestal niet langer dan 2 weken dat alles op funda staat. Ook afhankelijk van je eigen reactie snelheid op de hele papierhandel.

4. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Bij ons was het binnen 2 weken geregeld. Foto's zou ik niet zelf maken, meestal heeft de makelaar wel een fotograaf. En zit het idd bij de totaal prijs in. Of je moet zelf fotograaf zijn natuurlijk ;)

Wij hebben meerdere makelaars laten komen, ze kwamen met allemaal ongeveer dezelfde vraagprijs. Wij zijn gegaan met de gene waar we een goed gevoel bij hadden.

5. Dappertje Dik

Dank jullie!

Kan zo'n fotograaf ook iets doen met styling?

Ik probeer zelf weleens mooie foto's te maken maar is erg moeilijk binnen met kleine ruimtes en het licht enzo.

6. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Het gaat niet om de 'mooie foto' maar om de ruimte extra ruimtelijk overbrengen. Die fotografen hebben vaak een hele sterke breedhoeklens. Zodat de kamer op de foto veel groter/ruimer lijkt dan in het echt, en je 1 foto een klein kamertje helemaal op een foto krijgt (met een gewone camera krijg je dan niet de hele kamer tegelijk op de foto).

Volgens mij raden ze aan je huis zo leeg mogelijk te maken, alleen noodzakelijke meubels. Als het volgepropt is lijkt de ruimte kleiner.
    Maar daar heeft de makelaar/fotograaf vast tips over.

7. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Dit idd. Het gaat om de ruimte, haal zoveel mogelijk persoonlijke spullen weg. Een goede fotograaf let daar ook op.

8. Dappertje Dik

Dus die let daar op? Dat is fijn!

En kinderspeelgoed enzo? Is dat ook not done? Mijn zoons worden gek als ik hun vraag hun lego uit ekaar te halen!

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou geen speelgoed in het zicht zetten. Je kunt het toch even verplaatsen voor de foto.

10. Dappertje Dik

Daar heb je gelijk in. Mijn man vindt ook dat kijkers er maar doorheen moeten kijken.

Wij hebben wel een gewild huis. Op hoeveel weken moet je op veel kijkers rekenen? (Het lijkt me dus echt een gedoe om steeds je huis spik en span te hebben!).

Misschien zie ik wel teveel beren op de weg hoor!

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Een fotograaf heeft een speciale lens waardoor ze mooie foto's in kleinere ruimtes kunnen maken.

12. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Wij als je een gewild huis in een gewilde buurt hebt zou ik ook alles aan doen om t snel te verkopen.
    Dus inderdaad huis een stuk leger maken, een goede fotograaf. De kunst is niet om het groter te laten lijken want dit levert teleurstelling op bij de eerste bezichtiging!! Het moet juist een realistisch beeld geven zodat mensen zich niet belazerd voelen maar dat een bezichtiging hun gevoel over de fotos bevestigd.

Wij hebben het huis heel goed opgeruimd en leeggemaakt. Zeker al 10 dozen ingepakt en elders geplaatst. (Kunt een ruimte huren of bij iemand tijdelijk op zolder)

Verder hadden wij 4makelaars laten komen voor een prijs en het beste gevoel gekozen (middelste prijs toevallig)

Ons huis staat nu 1,5 week te koop en hebben al 10 bezichtigingen waarvan 2 koppels voor de tweede keer komen.

Speelhoek hebben we niet weggehaald, wel opgeruimd. Verder losse dingen zoals vazen etc op kasten weggehaald en het aanrecht en wc leeg gemaakt. Dus bij iedere bezichtiging heb ik een krat met losse spullen in mn auto staan ;)

13. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Dat kunnen heel veel mensen niet. Ik heb zo'n man die nergens door heen kan kijken ;) Al is de kleur van de muur zijn smaak niet, dan is het huis al niks ;)

Wij hebben voor de foto's idd veel spullen even tijdelijk verplaatst. Wasrekje even weg gehaald voor de foto en hup weer terug :D

14. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel

Dit en ga na wat er inbegrepen is in de prijs, hier heeft het ouderlijk huis van manlief 2 jaar te koop gestaan en bij 2 van de 3 makelaars betekende dat we vanaf een half jaar advertenties in kranten en dergelijke zelf zouden moeten betalen en bij 1 zat dat bij de prijs in, maar betaalden we wel een iets hoger tarief, maar ook een no cure no pay garantie. Tussendoor zijn trouwens nog nieuwe foto's gemaakt. (Winter/zomer)

Zou ook even het kinderspeelgoed ed weghalen, zeker voor de foto's. En ook alle persoonlijke spullen, er zijn maar weinig die daar doorheen kunnen kijken.

15. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    De makelaar gaf bij ons tips wat we moesten opruimen voordat er foto's werden gemaakt. We hebben veel verhuisdozen met zooi in de berging gezet. Daarnaast verse bloemen op tafel, een leuk plantje als decoratie (dat plantje kwam bij ons op 3 verschillende plekken terug :p) lichten aan tijdens het foto's maken.

Tijdens het foto's maken was er iemand van het makelaarskantoor aanwezig die hielp met versjouwen van meubels ed.

Fotos maken of breken de verkoop van je huis. Bespaar daar niet op. De eerste indruk is op funda en die moet goed zijn. Dus grote legobouwwerken moeten even verplaatst worden en als dat niet mogelijk is.. Opnieuw opbouwen (sorry jongens)

Wij hebben ons huis 2 jaar gelden rond deze tijd te koop gezet. Toen meegedaan aan de openhuizen route en in 3 maanden tijd ons huis verkocht.

16. Nonja

Nonja Fanatiek lid

12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    De fotograaf heeft bij ons echt realistische foto's gemaakt, dus niet met een groot hoek lens. Verder heeft hij tijdens het foto's maken spullen verplaatst. Denk aan de box, magnetron, hokker, kinderstoel. Zelf had ik m'n wasmand, alle flesjes in de badkamer uit het zicht gezet en ik zou ook foto's weg halen als je daar veel van hebt hangen/staan. Ons huis stond binnen twee weken op funda en was binnen 3 weken verkocht!

17. R1985

R1985 Bekend lid

21 mei 2014
    584
    151
    43
    NULL
    NULL
    Een tip: laat Voorde foto's gemaakt worden een binnenhuisstyliste door je huis gaan. Zij kijkt door de bril van potentiële kijkers en volg haar adviezen op al ben je het niet overal mee eens. T duurt dam mss iets langer voor je huis op funda staat, maar cijfers wijzen uit dat het sneller is verkocht.

Ons huis heeft twee jaar te koop gestaan . We zijn van makelaar gewisseld presentatie gewijzigd, styliste haar werk laten doen en NIETS aan de prijs gedaan. T was in een week verkocht

18. Dappertje Dik

Wat een supertips, bedankt!!!:)

19. Me28

Me28 Bekend lid

4 nov 2012
    648
    181
    43
    Ik heb ooit de tip gelezen om een paar makelaars uit te kiezen en dan vervolgens eerst eens een huis te gaan bezichtigen dat zij in de verkoop hebben staan. Het maakt niet uit of je dat huis echt interessant vindt, het gaat er vooral om dat je ziet hoeveel moeite die makelaar doet om het huis te verkopen en hoe de opstelling richting potentiele koper is. Dan heb je een veel realistischer beeld van wat ze voor jouw huis zullen doen dan bij alleen een praatje. Misschien heb je daar nog iets aan.

20. Dappertje Dik

En die waardebepaling is dat de vraagprijs of de te verwachten verkoopprijs?

Deel Deze Pagina