En 4 maanden potjes kun je dus prima gebruiken zolang je - zoals voor alles geldt - gewoon goed leest wat er op de verpakking staat. 4 maanden potjes bevatten in ieder geval minder toevoegingen dan 6 maanden potjes en daarmee schiet de opmerking dus zijn doel voorbij...
Inderdaad; goed rechtop zetten hoor! Als je ze laat hangen is de kans op serieuze verslikkingen groter omdat bij verslikkingen je naar voren komt met je lichaam en dat kan niet als je in een wipper hangt. Het is wel de bedoeling dat ze het hapje goed voelen en verwerken in de mond en niet dat het zover mogelijk ahterin de keel gestopt wordt. Als je kindje nog niet zelfstandig rechtop kan zitten, kan je haar ook op schoot zetten of ondersteunen in de kinderstoel met handdoeken ofzo. Succes!
ik geef hier zowel vers als potjes van friso maar je moet voor de grap morgen eens in de winkel kijken bij de friso potjes voor 6 mnd en dan even op zijn kop houden dan kan je zien hoe GROOT die stukjes zijn je maakt mij niet wijs dat het te vergelijken is met een vastere hap zoals jij omschrijft, want dit is gewoon een volwaardige maaltijd en zelfs ik zou moeten kauwen dus als je net begint dan vind ik het verstandig om 4 mnd potje te geven want dat is al een grote stap in de zin van vaste hap vergeleken met melk...
Dat gaat lastig, ze schrijft dit vanuit Indonesiƫ, dus ik zou al die opmerkingen over de potjes in Nl e.d. niet al te serieus nemen
ooohhh wist ik veel weer een probleem verholpen daar hebben we het dus niet meer over!! hebben ze daaro andere potjes dan ofzo dacht dat ze gewoon voor de lol indonesie had opgeschreven in de zin van dromenland of ergens in de buurt van....
door jullie lieve tips ben ik me ook al een stuk zekerder gaan voelen. Bedankt voor alles en alles is ook welkom. Het is logisch dat je toch een beetje onzeker wordt soms, alles is de eerste keer en dan weet je niet of iets hoort of niet. Bedankt voor het schema trouwens! Erg handig! Wij zijn sinds 2 dagen nu naar 3 flessen gegaan. We gaan morgen beginnen met de fruithapjes en wellicht in de loop van de dagen wat diksap. Ze krijgt nu dus 3 flessen 210 + 7 en een groentehapje. Ze eet daar nu de helft van en het gaat al veel beter nu ze in haar kinderstoel zit. Ze kan al goed zitten, soms ook los, maar nog niet zo lang. Maar de kinderstoel die wij hebben (we hebben er 2, een ikea en een houten die je ook nog als tafeltje kan gaan gebruiken later). Ze zit nu in de houten en daarin zit ze prima en stevig. Gisteren gingen de eerste happen echt spontaan, ze deed haar mondje open en hapte van de lepel af. Daarna wat moeilijker, maar niet meer tegensputteren. Dus het gaat steeds beter. Ik neem er ook ruim de tijd voor, zet een leuk muziekje op (nijntje!!!) en dan gaat best wel redelijk. Ze is nu 's avonds niet meer zo moe omdat we haar schema hebben omgegooid en zoals altijd, vond ze dat meteen prima. Met andere woorden ze was er zelf ook aan toe! En ze slaapt de nachten gewoon heerlijk door en wordt gewoon 8 uur/half negen wakker, terwijl ze toch echt wel een stuk eerder naar bed gaat nu. Dus gaat prima, de 6 maanden potjes wachten we nog even mee, omdat ze nu nog geen heel potje eet. Vind het zonde als ik veel moet weggooien en er zitten natuurlijk meer dingen waar ze op zou kunnen reageren. En natuurlijk laten we haar lekker met ons aan tafel zitten, dat vind ze super gezellig en af en toe krijgt ze dan van ons ook wat geprakt eten. Ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden! Het gaat dus prima en ben blij met jullie tips! Daar wordt je een stuk minder onzeker door! Thank meiden!
Mijn dochter eet, als wij bijv patat of chinees eten nog steeds de 4 maanden potjes. Wortel en bruine bonen. De meeste andere potjes vind ze niets aan dus ik probeer het ook niet steeds weer. Is binnenkort niet meer zo nodig, dus vind het best zo.
Diksap hoeft toch helemaal niet onder een jaar? Dan hebben ze genoeg aan borstvoeding of flesvoeding, daar zit meer in dan in diksap.... Borstvoeding en flesvoeding is tot 1 jaar de hoofdvoeding, de rest is bij.
BV of FV is voldoende als je er ook 'voldoende' van geeft. De meeste kinderen zitten nog maar op een paar voedingen ergens tussen 6 - 12 maanden en dan is het toch wel heel wenselijk om vocht bij te geven (water, thee of diksap als je dat graag wilt)
Onder bijvoeding wordt verstaan al het andere eten EN DRINKEN naast borst- of kunstvoeding. Van het laatste kan je op gegeven moment niet meer onbeperkt geven en dan geef je dus ander vocht bij. Water, thee helemaal goed en flink aangelengde diksap ook. Je moet er alleen geen meerdere bekers van geven en het vervangt ook geen fles. Borstvoeding is licht verteerbaar en als je wilt kan je alleen dat geven en is ander drinken ernaast niet nodig. Op gegeven moment zijn wij wel thee naast de borstvoeding gaan geven.
Daarom schrijf ik ook dat je beter zelf kunt koken. Want die 6 maandenpotjes hebben ook een waardeloze structuur. Bij veel merken, in veel landen. Dunvloeibaar met klonten. Nou lusten de meeste mensen instinctief al geen dingen met klonten, niet in de soep, niet in de aardappelpuree, niet in de pap. Het geeft een naar mondgevoel, je hebt iets in je mond waarvan je mond denkt 'meteen inslikken' en dat heb je zo'n klont te pakken, jakkes. En babies zijn net mensen hoor, die hebben dat instinct ook al. Met 'dikker' bedoel ik juist NIET met stukjes of klonten, maar gewoon een totaal dikkere substantie. Prak maar eens een aardappel. Zonder vocht er bij heb je een dikke substantie. Door er steeds wat melk door te prakken kun je het steeds vloeibaarder maken. Roer je er dan steeds een beetje aardappelpureepoeder door dan wordt het gradueel weer steeds dikker. (ik zou geen aardappelpureepoeder aan een baby geven, 't is alleen maar om even duidelijk te maken wat ik bedoel met dik en dun).
hey meiden, toch ben ik blij met jullie adviezen en hulp. Het gaat nu best goed met mijn meiske. Ze zit nu op een schema van 3 flessen per dag. Waarbij ze nu sinds kort in de ochtend een fruithapje krijgt (ze moet erg wennen dat het koud is, kokhalst wel, maar wil het wel eten) en dus 's middags een groentehapje, in haar kinderstoel. Ze eet van beide ongeveer een half potje (4 maanden potjes) dus op zich gaat het eigenlijk wel goed! Ze hapt nu zelf ook, maar na een paar happen, gaa ze nee schudden. Toch eet ze dan nog wel een beetje. Ze went al aardig! Ik ben nu begonne met een klein beetje diksap na haar fruithapje. Ze probeert het wel, maar moet nog erg wennen dat het niet warm is, haha. De bloemkool groentehapje van friso was geen succes (vond het ook niet echt lekker ruiken), ze probeerde het echt, maar moest zo erg kokhalzen, dat vond ik wel zielig. Dus vanavond weer sperziebonen! Ze krijgt nu dus 3x 210+7, een fruithapje (half potje) en groentehapje (half potje) en eventueel wat diksap. Gaat dus prima volgens mij!
Ik vind die flessen zo groot! Da's 230cc totaal in zo'n klein maagje. Ik persoonlijk zou dan kiezen voor 180/6 x4. Je mag nu nog gewoon 4 flessen geven hoor. En diksap en fruithap kan toch ook lauwwarm?
Ik heb dat potje 1x opengetrokken, ging zelf bijna over mijn nek, en heb hem heel snel weggesodimieterd. Mijn kindjes waren wel dol op 4-mnd potjes bruine bonen met appel. (overigens smaakt dit gewoon naar appelstroop, dus heel veel bonen zullen er niet in zitten)
Waarom 3 x 210/7? Ik vind ze ook erg groot. Hier een kindje van bijna dezelfde leeftijd... ontbijt: 180/6 + bambix + fruit lunch: boterham + fruit (aangevuld met flesje 90/3 of 120/4) tussendoor: 150/5 avondeten: warme maaltijd voor het slapengaan: 180/6 (soms met rijstebloem) Het advies is tussen 7-8 maanden ongeveer 600 ml opvolgmelk te geven (3 x 180/6 is dus voldoende) Dat potje friso bloemkool hebben wij vorige week gehad... mijn hemel net behanglijm maar dochterlief vond het in combinatie met een vers aardappeltje toch wel lekker.