Wie bevallen in Turkije?

Discussion in 'De bevalling' started by blondie21, Aug 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. blondie21

blondie21 Bekend lid

Mar 15, 2015
    611
    0
    0
    turkije
    Dag lieve dames,

Aangezien ik geemigreerd ben naar Turkije zou ik graag willen weten hoe het is om te bevallen in Turkije.
    İk spreek de taal heel goed, maar de ziekenhuis termen kan ik nog niet, hierdoor kan ik dus vrijwel niets opzoeken op internet.

Dit word ons eerste kindje dus ook mijn man heeft 'geen flauw idee' hoe het er hier aantoe gaat wat de bevalling betreft.
    Wel weet ik dat je hier bij voorbaat al kunt kiezen of je een keizersnede of een normale bevalling wilt.

Nu mijn vraag: Hoe gaat een bevalling er aan toe in Turkije?
    - Laten ze de navelstreng wel uitkloppen voordat hij doorgeknipt word?
    - Leggen ze het kindje meteen op je borst of word ze meteen meegenomen?
    - İs het in Turkije toegestaan om zomaar in en uit de bevallingskamer te lopen, wie je ook bent? (İk wil bijvoorbeeld absoluut niet dat mijn schoonmoeder of schoonzussen ineens binnen komen lopen)
    - İs het waar dat ze té vaak een 'onnodige' keizersnede verrichhten, puur om meer geld te verdienen?

Zo kan ik me nog wel een aantal vragen bedenken.. Kom graag in contact met vrouwen die in Turkije zijn bevallen.
    Zelf wil ik in een özel hastanesi bevallen en niet in een Devlet ziekenhuis.
    Alvast bedankt voor het lezen!
    Liefs

2. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Hoi meid,

Ik weet ook niet echt hoe het in turkije is maar ik las ook inderdaad dat ze eerer voor een ks gaan dan een normale bevalling. Mensen daar willen juist een ks meestal.

Ik kan je vragen niet beantwoorden maar als je moeilijke woorden tegenkomt op de sites kan je mij een pb sturen en ik vertaal voor je.
    Ga je bevallen in Tekden Ozel Hastanesi of een andere?

3. nikie86

nikie86 Fanatiek lid

Jun 28, 2013
    1,161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal je vanavond een pb sturen. Ik ben afgelopen jaar bevallen in turkije dus kan je daar alles over vertellen. Zit nu op mn foon dus dat typt niet fijn met een lang verhaal ;)

4. blondie21

blondie21 Bekend lid

Mar 15, 2015
    611
    0
    0
    turkije
    Wat fijn Nikkie86 super bedankt!!

Roosje24, ik heb nu al mijn controles bij Tekden. Echter vragen ze daar 600 Lira voor een normale bevalling en 800 Lira voor een keizersnede.
    Er is een nieuw 'sağlık özel hastanesi' geopend hier in Denizli en daar vragen ze 200 Lira voor een normale bevalling. İk weet dus niet of het verstandig is om over te stappen, juist omdat ik zo een leuke VK heb bij tekden. Maar het verschil tussen 200 lira en 600 lira vind ik erg groot.
    Zou jij voor mij willen opzoeken of ze de navelstreng bij Tekden ziekenhuizen laten uitkloppen? Vind dat nogal belangrijk om te weten en heb geen flauw idee hoe ik dat kan vertalen haha.

5. meryem

meryem Lid

May 16, 2012
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai
    600tl in een özel ziekenhuis is niet veel hoor!bij onze eerste was t 1500 en bij deze ook zoiets (al werk ik in t ziekenhuis waar k beval dus krijg ik korting) bij beide ziekenhuizen waren prijzen voor ks en normaal gelijk...vrouwen hier zijn bang voor pijn daarom wordt ks meer uitgevoerd al is dat Door nieuwe wetten niet meer op eigen wens mogelijk. Artsen zullen wel eerde dan in nl voor een keizersnee gaan omdat ze geen risico willen nemen maar dat moet je duidelijk met je gyn bespreken, wanneer ze tijdens bevalling tot ks overgaan moet je het er wel mee eens zijn.
    Ook belangrijk,in Veel ziekenhuizen mag je man niet mee naar verloskamer. Vraag dit vooraf!
    Over uitkloppen navelstreng geen idee had daar nog nooit van gehoord eigenlijk...
    Na geboorte van mn zoon lieten ze hem even zien en toen Namen ze hem meteen mee om te controleren.kreeg hem na half uurtje bij me. Moest toen meteen BV geven maar ivm kleine tepel moest mn man een tepelhoedje gaan halen.kreeg eigenlijk geen hulp erbij verder vond ik wel jammer.
    Ook moet je er rekening mee houden dat je vaak niks meer mag eten/drinken zodra je opgenomen bent,dus als je een lange bevalling hebt sta je op een droogje.dat is ivm evt narcose mocht het anders lopen.in t ziekenhuis waar k nu ga bevallen krijg je na bevalling zelfs alleen maar soft food (zie ik nu al tegenop na de eerste had ik zo'n honger!!!)

Ben je al bij de sağlık ocak geweest.?daar moet je je echt
    T aanmelden als zwangere vrouw,je krijgt daar ook gratis controles!en als je er tijdens je zwangerschap niet heen gaat zeuren ze echt heel erg als je baby geboren is.

als je verder nog vragen hebt stel ze maar zal kijken of ik ze kan beantwoorden!succes in elk geval

6. meryem

meryem Lid

May 16, 2012
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja zomaar in en uit verloskamer lopen kon bij ons niet hoor!mn schoonzus werd zelfs weggestuurd!Hier in devlet mag er niemand buiten gyn en verpleegkundige zijn.

7. nikie86

nikie86 Fanatiek lid

Jun 28, 2013
    1,161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wowwww wat goedkoop!!! Ik was 6000tl kwijt, had er 3 dagen gelegen en heb een keizersnede gehad. Lag ook in een özel hastane

8. nikie86

nikie86 Fanatiek lid

Jun 28, 2013
    1,161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meryem, ik ben voor de bevalling helemaal niet bij de saglik ocagi geweest. dat is mss verschillend per stad. ze gaan je bijv wel bellen als je niet op controles komt voor je baby en met vaccinaties. Ik was alleen onder controle van de gyn in het ziekenhuis

9. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    4,149
    154
    63
    Ow sorry ik was gisteren aan het typen en daarna iets gebeurd en vergeten.
    Ik heb naar tekden site gekeken en er staat niks over navelstreng uitkloppen. Volgens mij weten zij daar niks van of het gaat al automatisch. Ik heb ook naar saglik hastanesi gekeken maar ik adviseer je toch tekden. Er is wel verschil tussen 200 en 600 maar tekden is luxer he. En wat de meiden Zeggen 600 is echt niks. Ik heb oook verhalen gelezen over boven de 1000 tl
    Bij tekden kan je oook een vip pakket krijgen, weet niet hoeveel het kost maar ze versieren je kamer, je krijgt kappersbehandeling en nog meer ben het vergeten nu.
    Als je een goede klik hebt met je vk zou ik bij tekden blijven.

Ik heb gehoord dat deniZli echt warm is pff nu , ik mis mijn mooie stad.

10. blondie21

blondie21 Bekend lid

Mar 15, 2015
    611
    0
    0
    turkije
    Hee dames sorry dat ik niks meer van me heb laten horen, was niet zo netjes.

Roosje wat fijn dat je dat voor me opgezocht hebt dankjewel! Mede dankzij jullie weet ik nu in ieder geval zeker dat ik bij Tekden blijf dus dat is al een denk-gedoe minder, bedankt!

Ja Denizli is suuuuuper warm.. zeker omdat denizli tussen alle bergen ligt is er heel weinig wind dus 40 graden is ook echt 40 graden zonder wind, niet altijd fijn!!! Doe mij maar een lekker bodrum windje erbij :p
    Mag ik vragen uit welke stad je komt roosje?

En jeeeeeeeeetje 6000 lira?! Waar in welk ziekenhuis en welke stad ben jij bevallen als ik vragen mag? vind dat echt enorm veel!

11. meryem

meryem Lid

May 16, 2012
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blonde
    Ben bevallen inmiddels...Ze hebben de navelstreng voor zover ik weet niet uit laten kloppen,werd ook niet over gesproken en hij werd meteen doorgeknipt.de placenta is er met hulp uitgekomen hoewel mijn arts wel even wachtte.kreeg mn kindje meteen te zien maar niet op borst omdat ze het een beetje moeilijk had.daarom werd ze ook niet meegenomen naar een andere kamer maar in de verloskamer geholpen (beademen, aspireren) toen ze normale kleur had was ze even een minuutje bij mij en toen ging ze naar andere kamer waar ze werd gewassen en aangekleed werd.ik werd nog gehecht dus mocht ze weer even naast me (verpleegkundige hield haar vast) en toen ze klaar waren met mij zijn we met 2 aparte liften naar onze kamer gebracht.pijnstilling tijdens bevalling wilden ze niet geven omdat ze vonden dat het zo natuurlijk mogelijk moest gaan.ik wilde wel maar gaven ze dus niet (achteraf blij om).ben wel geknipt omdat het zo snel ging dat ze bang waren voor ruptuur. Na bevalling Mega last v naweeën en bloeding,daarvoor injectie gehad en parol.

Al met al positieve ervaring.maar dit kan dus per ziekenhuis verschillen.ik vond t achteraf gezien fijn dat ze geen pijnstilling wilden geven en me zelf lieten beslissen hoe ik weeën op ving (eerste bevalling moest ik blijven lopen vd verpleegster,nu lopen liggen en staan afwisselend)

Succes met je verdere zwangerschap!!

Share This Page