Hallo, Op 26-09-2014 heb ik contact opgenomen met het uwv om mijn zwangerschap door te geven en een wazo uitkering aan te vragen. ( ik zit in de ziektewet) Ik begreep dat omdat ik een zw uitkering heb het verlof 6 weken voor de uitgerekende datum in gaat, dat zou voor mij betekenen dat mijn verlof 05-10-2014 in zou gaan. Op 07-10-2014 heb ik een bericht ontvangen dat ze mijn aanvraag voor wazo ontvangen hebben met een ingang datum van 05-10-2014. Na het telefonisch contact heb ik per post het formulier ontvangen waarop de ingang van verlof en handtekening gezet moest worden. Omdat de datum 05-10-2014 al verstreken was heb ik ingevuld per 15-10-2014 met verlof te gaan. Nu vandaag kreeg ik bericht dat mijn zw uitkering is beëindigd omdat ik per 15-10-2014 een zwangerschap en bevallingsuitkering krijg. Maar in de brief stond verder geen informatie over waneer en hoeveel de wazo is. Waneer kan ik hier bericht van verwachten? Voor mij is het een beetje een onduidelijk verhaal geworden, hopelijk heeft u een antwoord voor mij. Mvg C0rr
Beste C0rr, Je bent vanuit de Ziektewet overgegaan naar zwangerschapsverlof en hebt daar een aantal vragen over. De Ziektewet en zwangerschapsuitkering zijn twee verschillende uitkeringen. De Ziektewet wordt beëindigd op het moment dat jouw verlof start. Vandaar de brief daarover. Binnen maximaal vier weken na de ingangsdatum van de zwangerschapsuitkering ontvang je schriftelijk een beslissing over de aanvraag en kan UWV beginnen met betalen. De eerste betaling zal met terugwerkende kracht zijn vanaf de ingangsdatum. De vervolgbetalingen worden wekelijks achteraf gedaan zoals je vanuit de Ziektewet gewend bent. Je geeft aan dat je de ingangsdatum van je verlof hebt aangepast van 5 naar 15 oktober. Aanpassen was niet nodig geweest, ook al was de ingangsdatum verstreken. Het wijzigen van de ingangsdatum kan geen kwaad. Het verandert alleen niets aan de duur van je verlof. Wanneer je voor je zwangerschapsverlof start in de Ziektewet zit, gaan de zestien weken verlof altijd tellen vanaf zes weken voor de uitgerekende datum. Houd er dus rekening mee dat je verlof niet langer duurt door het opschuiven van de ingangsdatum. Actuele informatie over de beoordeling van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare