Bv en anticonceptie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maysa86, 8 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Hai dames,

Ik wil graag na de bevalling borstoeding geven en niet te snel
    Weer zwanger worden. Nu lees ik in een ander topic dat t soms echt maanden duurt voor je weer je periode terugkrijgt .

Ik wil niet aan de pil en vind condooms geen
    Succes maar ik geloof niet dat er veel
    Overblijft?

Als ik regelmatig zou menstrueren zou ik nog Periodieke onthouding kunnen toepassen ( hoewel dat niet waterdcht is Ofcourse ) maar dat lijkt me niet mogelijk als je niet Menstrueert ..

Graag tips!

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik ga hier voor het spiraaltje! Geef ook volledige borstvoeding en met onze 2 mannetjes vinden we het voorlopig wel even welletjes. Dus nog even geen nieuwe zwangerschapswens voor ons.

De pil wil ik ook niet meer en met condooms zijn wij veel te laks. Dat is in combinatie met heel vruchtbaar zijn, niet zo handig als je voorlopig niet zwanger wilt worden :)

Spiraaltje it is, dus! Laten plaatsen via de HA (meestal), jaarlijkse controle en in principe 5 jaar bescherming zonder andere anticonceptie!

EDIT: ik werd pas 1 maand ná het afbouwen van de bv weer ongesteld (toen Lucas 8,5 mnd was). Toen eventjes periodieke onthouding gedaan, maar alleen omdat het niet erg zou zijn als ik wél snel weer zwanger zou raken. Het is idd zeker geen waterdichte methode ;)

3. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Hmm dus spiraaltje is het enige?
    Daar was ik al bang voor .

Ik vind het een beetje lastig om voor
    Zoiets te kiezen aangezien ik niet weet hoe lang we willen wachten met nummer 2.
    Kan daar nu wel mijn ideetjes over hebben maar eerst maar nummer 1 op de wereld zetten en verzorgen ..Hihi

Ook woon ik niet in Nederland en alhoewel ze hier vast Ook spiraaltjes hebben zie ik mezelf dat niet zo snel doen hier. Maar goed ik zal dr over denken . Dankjewel Vd tip!

Heeft zo'n spiraal trouwens invloed op je cyclus?

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik werd 32 dagen na mijn bevalling ongesteld, had mijn eisprong ook gevoeld. En dat met volledige borstvoeding.. (grom ;))
    Slik nu de cerazette. Dat is naast een spiraaltje en condooms volgens mij de enige anticonceptie die samen gaat met borstvoeding.

5. 4days

4days Niet meer actief

Ik heb ook een spiraaltje. Meestal heeft het geen invloed op de borstvoeding, in een enkel geval kun je een dip krijgen, of kan de productie zelfs blijven achteruit lopen. Maar de meeste vrouwen hebben daar geen last van. Je kunt een spiraaltje trouwens zo weer laten verwijderen, en over het algemeen heeft het lichaam dan minder lang nodig om te herstellen dan bij de pil. Dus een toekomstige kinderwens hoeft geen struikelblok te zijn.

6. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik had ook cerazette genomen en had niet mijn eerste menstruatie afgewacht omdat ik voor mijn zwangerschap niet ovuleerde en dus helemaal niet ongesteld werd. Nu na 2 mnd de pil toch weer gestopt omdat we eind van de zomer voor een 2e willen gaan en ik het niet meer zo op de pil heb.
    Mijn vk adviseerde een spiraaltje wanneer we zeker wisten dat we niet binnen 2 jaar een 2e zouden willen, dat zou je dus nog mee kunnen laten wegen in je besluit. Verder heb ik ook wel eens wat gelezen over de nuvaring maar ik weet eigenlijk niet of die mag icm bv.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.163
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zat met hetzelfde dilemma als jij. Uiteindelijk, met frisse tegenzin, toch maar gekozen voor de pil. Ik moet zeggen dat ik van Cerazette echt veel minder last heb dan van de pillen die ik hiervoor gehad heb. Maar ik vind het toch een vervelend idee dat er hormonen bij mijn zoontje terecht komen.

Zelf had ik de eerste maanden liever "de gok genomen". Zo van: de kans dat je zwanger wordt is kleiner, dus waarschijnlijk gebeurt het niet. Maar als ik toch zwanger wordt maakt het niet uit, want we willen toch een tweede. Stiekem leek het me wel wat om gauw weer in verwachting te zijn.
    Nu ik 'ontzwangerd' ben, ben ik wel blij dat mijn man toch heeft doorgezet dat hij iets van anticonceptie wilde. In het begin zag ik het echt wel zitten om snel opnieuw zwanger te zijn. Nu ben ik blij dat we nog even wachten.

Ik zou je dus adviseren om toch iets van anticonceptie te nemen en niet uit te gaan vaan PO. Misschien dat je nu wel denkt "het geeft niet als ik toch zwanger wordt", maar het kan best zijn dat je daar over een half jaar heel anders tegenaan kijkt. En welke anticonceptie je kiest... ja, dat is aan jou. Spiraal leek me 'eng' en vind ik persoonlijk geschikter als je echt weet dat je een jaar of 3-4-5 geen kinderwens hebt. Zo lang zal het bij ons niet duren en ik vind het zonde om hem voor een jaartje ofzo te laten zetten. Condooms heb ik echt een vreselijke hekel aan. Wij hebben er ook slechte ervaringen mee. Dus bleef uiteindelijk toch die rot-pil over. Maar ik moet toch zeggen: van deze pil heb ik dus om te beginnen al veel minder last. En de combinatie borstvoeding / cerazette zorgt ervoor dat ik al die tijd nog niet ongesteld ben geweest en dat bevalt me toch ook wel!!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij hebben de eerste maanden LAM gebruikt als AC daarna gecombineerd met NFP.

Voorwaarde is wel dat je je lijf en je cyclus heel goed kent.

Anders is een spiraaltje, Nuvaring of Implanon inderdaad het handigste. Hou er wel rekening dat bij sommige de hormonen inlvoed hebben op de melkproductie, dus een Mirenaspiraal is niet voor iedereen geschikt. En een koperspiraal heeft voor sommige mensen weer morele bezwaren.

Maar op zich, ik woon/werk al jaren in derde wereldlanden en AC is iets waar je doorgaans makkelijk aan kunt komen hoor, ook spiraaltjes, dus ik zou me geen zorgen maken over het feit dat je niet in Nederland bent.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Je cyclus goed kennen is misschien lastig als je nog volledig BV geeft. Bij de een gebeurt er nog niets, bij de ander komt het al snel weer op gang. Ik kreeg zelf weer een normale cyclus toen m'n oudste pas 13 weken oud was. En je weet: je eerste eisprong zit vóór je eerste menstruatie. Je kunt dus al zwanger raken voordat je ooit weer ongesteld bent geweest.

Tussen de zwangerschappen in hebben wij condooms gebruikt. Prima te doen, betrouwbaar als je ze goed gebruikt, geen hormonale invloeden, en je kunt er mee stoppen wanneer je maar wilt.

Toen de oudste 14 maanden was wilden we graag een tweede kindje. Na de tweede wisten we: dit is genoeg, voor mij geen zwangerschappen meer. Sterilisatie vond ik echter een te zware ingreep. Eerst hebben we weer een tijdje condooms gebruikt en toen mijn cyclus weer op gang was gekomen (na 5 maanden) heb ik een mirena spiraaltje laten plaatsen. Die geeft permanent een kleine hoeveelheid hormonen af. Je cyclus kan gewoon doorgaan, maar het kan ook zijn dat die stopt. In mijn geval: ik heb nog steeds een maandelijkse eisprong en een lichte bloeding. Maar er zijn ook vrouwen bij wie dat allemaal ophoudt.
    Het plaatsen deed bij mij geen pijn en ik heb maar één dag 'napijn' gehad, die niet erger was dan lichte menstruatiepijn. Na het plaatsen heb ik bijna 3 maanden (licht) gevloeid. Daarna kreeg ik eens per maand een erg lichte, maar langdurige bloeding. Niet ideaal, maar wel te doen.

Als je 'm laat verwijderen, kun je in principe direct weer zwanger raken. Ik vind het dus op zich ook een prima middel als je 'maar' 1 of 2 jaar AC wilt toepassen.

Persoonlijk zou ik niet op periodieke onthouding, NFP en dergelijke durven vertrouwen. Dan zou ik eerder condooms gebruiken tot je denkt dat een volgende zwangerschap geen probleem is.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier condooms en na m'n eisprong zonder. Niet helemaal veilig natuurlijk maar het zou hier ook geen onoverkomelijke ramp zijn mocht ik zwanger raken.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb mijn eisprong altijd gevoeld. Ik wist dan ook wanneer ik 2 weken later ongesteld zou gaan worden.

12. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Dank voor jullie reacties dames!
    Ik zal erover nadenken .

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier gewoon een condoom op de vruchtbare dagen, ik weet niet wat daar zo moeilijk aan is. Je hebt ze te kust en te keur, gewoon een paar proberen zou ik zeggen.

Ik wil geen hormomen in mijn lijf of dat van mijn kind en geen vreemde voorwerpen in mijn lijf, bah!

14. Bri

Bri Niet meer actief

Dat lijkt me wel handig! Ik had m'n eisprong nog nooit gevoeld of opgemerkt, totdat ik de mirena had laten plaatsen.
    Ik wist wanneer ik ongesteld zou worden omdat ik meestal erg regelmatig was, niet omdat ik wist wanneer ik m'n eisprong had gehad.

Het 'gevaarlijke' van hierop vertrouwen is dat het gevoel van je eisprong anders kan worden met de tijd, en zeker na een lange periode van geen-eisprong (zwangerschap+BV). Ik zou dus niet onveilig durven vrijen voordat ik weer een gewone cyclus had gehad en weer een keer had ervaren hoe die aanvoelt.
    Overigens was bij mij de regelmaat na m'n eerste zwangerschap een stuk minder dan ervoor; ipv 27-28 dagen werd het 26-35 dagen.

Maar goed, je kunt natuurlijk proberen om veilig (of niet) te vrijen in je (vermoedelijke) vruchtbare periode, als een zwangerschap niet onwelkom is. Nogmaals, ik zou er niet op durven vertrouwen, maar dat is ook omdat ik niet nog een kinderwens heb.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik voel mijn eisprong ook, maar dat is niet een jump en dan is ie weg ofzo. Neuh, dat gevoel duurt een aantal daagjes. je kan het ook zien aan je vruchtbaar slijm. Ik ben onregelmatig ongesteld, maar weet wel wanneer ik ongesteld wordt. Vertrouwen op het gevoel van je eisprong is reuze onverstandig. Dan kan je beter geen sex hebben als je niks gebruikt. Lijkt mij niet leuk, dan graag zo'n rubbertje, maar goed.

16. Bri

Bri Niet meer actief

dat gevoel en dat slijm wat je beschrijft herken ik nu, met mirena, ook. in alle jaren daarvoor, waarvan een jaar of 5 zonder pilgebruik, heb ik dat nog nooit opgemerkt.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik voelde 'n ook niet springen hoor!

Maar inderdaad, ik wist wat de vruchtbare dagen waren. Aan van alles, slijm, gevoel, temperatuur, mood, zin, noem maar op. En inderdaad, zo moeilijk is het niet om op zo'n moment naar rubber te grijpen. Ik had voor die dagen ook een pessarium, en als je dat dan combineert met rubber voor papa, dan lukt het allemaal wel hoor.

18. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    hier ook liever nog ff wachten tot kleine 1 jaar is maar ik heb nog geen cyclus gehad. we zijn voorzichtig maar weet dat dit niet waterdicht is!

19. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Nog mee ervaringen?

20. 4days

4days Niet meer actief

Hier de beste AC-methode: een baby in bed! :D :D :D

Deel Deze Pagina