Hallo dames, Ik ben nu al enige tijd onder behandeling in het ziekenhuis. Een aantal cycli is alles goed onderzocht, ik heb een normale follikel groei, normale eisprong, maar toch word ik niet zwanger. Nu overweegt mijn arts een eventuele kijkoperatie van de eileiders. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben hier toch wel een beetje zenuwachtig voor....
Mijn eileiders zijn nagekeken. Kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig bent, dat was ik idd ook. Maar het valt op zich mee. Het was tijdens een operatie waar ikzelf knock out ging (kreeg 3 prodecures in 1 keer). Het was een sleutelgat operatie, waarbij ze met een cameraatje via een piepkleine opening in je navel en (ik had er twee) een opening op je onderbuik alles even goed kunnen bekijken. Ze sturen dan gekleurd vloeistof door je eileiders om te kijken of deze helemaal doorloopt. Sommige zeggen dat het goed is ook voor de leiders omdat deze dan een doorspoeling krijgen als het ware (geen idee zelf hoor). Op deze manier kunnen ze achterhalen of er evt een verstopping is ergens. Je kunt erna wat ongemak hebben, omdat er altijd wat gas achterblijft (dit wordt gebruikt om overal dan goed bij te kunnen). Dit voel je vooral dan in je schouders en bij je ribben, duurt zo'n dag of twee. Pepermunt helpt wat ertegen. Voelt ook wat pijnlijk waar ze te werk zijn gegaan, maar als je een weekje rustig aan doet ben je daar zo vanaf. Voelt een btje gekneusd zeg maar. Het kan geloof ik ook op een manier gedaan worden waarbij je niet eronder hoeft, maar daar heb ik geen ervaring mee. Sorry. Ik neem aan dat ze het ook wel een btje zullen uitleggen voor ze het gaan doen, dan weet je zelf ook wat er allemaal gaat gebeuren. Veel succes!
Hoi! Bedankt voor je duidelijke uitleg. Zo'n operatie wordt natuurlijk heel veel gedaan, dus zorgen maken hoef ik me eigenlijk niet. Maar ik was inderdaad benieuwd hoe je herstel enz. geweest was. Fijn om te horen dat alles goed is gegaan. Was er bij jou uiteindelijk wat gevonden?
Geen probleem. Bij mij hadden ze bij een interne scan ervoor gevonden dat m'n eierstokken vol zaten met cystes. Dus die hebben ze toen weggehaald, eileiders nagekeken en heel m'n baarmoeder bekeken (histeroscopie). Oftewel heel de trucendoos ging open. De cystes zijn met succes weggehaald en voor de rest was alles verder helemaal goed. Ik moest 2 weken na de operatie even terug voor een babbeltje, om het allemaal door te nemen en wat ze daarna nog wilde doen (ik moest nog aan de hormonen om alles weer op gang te krijgen zeg maar, omdat de cystes alles stil hadden gelegd). Tijdens dat gesprek lieten ze me dus de foto's zien van binnen.. Dat had voor mij niet gehoeven persoonlijk haha! Dus kan zijn dat je dat ook erna krijgt.
Hallo Mime29, Zelf heb ik afgelopen januari een kijkoperatie aan de eileiders gehad. Ik kon kiezen voor een röntgenfoto van de eileiders (tijdens deze foto laten ze vloeistof door de eileiders lopen, of de operatie. Ikzelf heb uiteindelijk gekozen voor de kijkoperatie, ook omdat ik al jaren vage buikklachten heb en door de huisarts werd gezegd dat het gewoon mijn darmen waren.... Dat je het spannend vind kan ik me voorstellen, dat had ik ook. Het is toch een operatie. Het voordeel is wel dat ze alles kunnen zien. Bij mij was de rest namelijk ook helemaal goed, maar proberen al 1,5 jaar zwanger te worden en tot nu toe is dat nog steeds niet gelukt...... Bij mij was het na de operatie wel even pijnlijk. idd last van schouders en ribben door het gas. Goed rust houden en even niks doen (bij mij was dat twee weken ivm tillend beroep) en dan ben je zo weer op de been! De littekens die je er aan overhoud zijn erg klein, en denk ik straks bijna niet meer zichtbaar. Weet je al wanneer je geopereerd zou worden?