hoelang gaan jullie bv geven?

Discussion in 'Gezondheid' started by marijke2, Dec 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

Sep 15, 2008
    2,803
    70
    48
    Female
    Het plan is minimaal een half jaar en daarna zien we wel verder. Hopelijk kunnen we nog even door.
    Tijdens mijn zwangerschap vond ik een cursus volgen "belachelijk", niets voor mij. Ben daar wel op terug gekomen.
    Het is handig om wat technieken te leren en weten wat er bij komt kijken.
    Scheelt een hoop kloven en onzekerheid :D

2. Lara78

Lara78 Actief lid

Jan 1, 2008
    272
    0
    0
    Ik heb mijn dochter ruim 14 maanden borstvoeding gegeven en ik denk dat je vantevoren niet kunt bepalen/weten hoe jij je voelt wanneer je daadwerkelijk borstvoeding geeft. Ik had nooit gedacht dat ik zo lang borstvoeding zou geven. In het begin dacht ik dat ik het een paar weekjes zou doen maar ja, ik merkte dat mijn kindje het heerlijk vond om bij mij te drinken en ik vond het zelf ook heel fijn om haar zo te voeden. Het is werkelijk een uniek moment tussen moeder en kind, zo bijzonder. Ik denk nog met warme gevoelens terug aan die tijd....

Voor je baby is het in ieder geval het beste om zo lang mogelijk borstvoeding te krijgen en zolang jij je daar als moeder goed bij voelt dan is het fantastisch. Kolven kan natuurlijk ook, dan krijgt jouw kindje toch al die belangrijke stoffen uit de moedermelk binnen. Maar als het 'live' voeden lukt dan kan ik je dat absoluut aanraden!!!

3. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Bij de eerste wou ik graag wel een half jaar bv geven, maar door omstandigheden ging dat niet en heeft ze het 3 maanden gekregen. Ik had wel een borstvoedingscursus gedaan bij de VBN, waar ik echt wel wat aan heb gehad, want de begeleiding in het borstvoedingsgecertificeerde ziekenhuis (laat me niet lachen) was nihil.
    En ik had een goede kraamhulp, die er veel vanaf wist, denk dat als ik nergens wat van wist, het helemaal niets geworden was.
    Bij de tweede had ik zoiets van 'ik zie wel'. Ik was helemaal klaar met mensen die vertellen wat ik moest doen (bijv. wel of niet bijvoeden met kv in het begin), borstvoedingsfanatici etc., dus ik heb de eerste weken compleet mijn eigen plan getrokken en mezelf helemaal geen druk opgelegd of laten leggen. Mocht het niet lukken, dan is de fles toch een prima alternatief.
    Ik geef nu nog borstvoeding, sinds hij 3 maanden is, krijgt hij er 1 of 2 flessen kv per dag bij, omdat ik van plan was af te bouwen, maar eigenlijk vind ik het wel prima zo, dus ik laat het nog even. Ik bekijk het gewoon per maand, 5 maanden zal ik nu wel halen, misschien 6 maanden.
    Inderdaad, lees je goed in of volg een cursus, borstvoeding is een heel natuurlijk iets, maar helaas gaat het niet allemaal makkelijk van nature in de meeste gevallen.

4. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Ja hoor. Ik voed nu ook nog, en werk.
    Vanaf 9 maanden reguleert je productie, en hoef je niet meer op het werk te kolven. En de hoeveelheid melk blijft gelijk.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier hebben de eerste twee ong 16 maanden borstvoeding gekregen. Soms gedeeltelijk dus afgewisseld met kunstvoeding maar ook tijden volledig borstvoeding. Ik ben gestopt omdat ik ruim 30 weken zwanger was van de derde en veel last van complicaties had, voor ons was het toen gewoon het beste om te stoppen en volledig voor de zwangerschap en de nieuwe borstvoedings periode te gaan ;)!

En de derde waarvan ik dus ruim 30 weken zwanger was toen ik stopte met voeden aan de oudste twee is nu alweer 8 maanden en krijgt nog altijd borstvoeding. Ik heb nog geen idee wanneer we gaan stoppen, maar op dit moment zegt mijn gevoel dat we nog lekker door gaan voorlopig. En we stoppen dus wanneer het of voor de kleine genoeg geweest is (dus als ze zelf gaat afbouwen) of als het voor mij genoeg geweest is (en dat ik dus af ga bouwen).

Tot die tijd blijven wij hier gewoon genieten van de borstvoeding. En dat de kleinste weer borstvoeding krijgt was voor mij ook een stukje schuldgevoel dat ik het echt niet kon maken om de eerste twee wel het allerbeste mee te geven en de jongste dat dan niet zou geven, kon ik voormezelf niet maken. Dus die keuze was voor ons snel gemaakt! Allemaal lekker genieten van de melk die speciaal voor hun word gemaakt ;)!

6. Anna71

Anna71 Actief lid

Jul 31, 2008
    269
    0
    0
    Ik heb voor Senna ruim een jaar afgekolfd. Zij wilde de borst niet pakken, dus toen maar op deze manier.
    Ging prima en het is een gezonde meid!
    Ik hoop dat haar broertje of zusje (medio Januari uitgerekend) wel de borst pakt en dat ik dan weer ruim een jaar borstvoeding kan geven.

7. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

Jan 22, 2009
    588
    183
    43
    Female
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Ik wil zo ie zo tijdens mijn kraamperiode proberen borstvoeding te geven, daarna ga ik 3 dagen werken en moet ik kijken hoe dat gaat werken..

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik weet het nog niet..
    Bij mijn dochter heb ik het 7 maanden volgehouden, maar door allergien en uitputting en amper nog melkaanmaak heb ik moeten stoppen.
    Ga bij de volgende een streng dieet volgen om bv te kunnen geven (geen melkproducten, geen ei, geen noten etc) en moet even zien hoe lang ik dat volhou en even zien of de kleine ook daadwerkelijk allergisch is.

9. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Dat is zo goed als onmogelijk om van te voren te bepalen. Ik dacht eerst ook, paar maandjes, toen 6 maanden,een jaar, en nu alweer 2,5 jaar! Ik heb vaak genoeg gedacht: en nu stop ik, maar mn zootje geniet er zo van. ik zit nu op een melk en soya vrij dieet,maar heb bijna 2 jaar ook geen ei gehad.

Hoelang je gaat voeden ligt bij jouw. 99,9% van de vrouwen kan (soms met een beetje hulp) bv geven. En als je goed op je lichaam zn honge de dorstsignalen reageerd en vaak aanlegt bijft de productie ook we op peil.

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier wil ik in elk geval voor een half jaar gaan en als het goed bevalt tot ongeveer een jaar.

'k Denk dat als voorbereiding een cursus een goed idee kan zijn. Sommige moeder zien het heel rooskleurig, 't begin is dat niet altijd. En 't is denk ik fijn om te weten dat sommige dingen 'normaal' zijn. Tenminste dat hoor ik geregeld in m'n werk (ben kraamverzorgende)

11. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Ik kolf nu 4 1/2 maand de borstvoeding af maar merk dat het soms terugloopt...ik hoop echt om het heel lang vol te kunnen houden al is het wel vermoeiend af en toe hoor :(

Volgende week moet ik weer werken en ik hoop echt dat mijn productie goed op peil blijft want wil minimaal de 6 maanden halen en alles wat daarna nog lukt is mooi meegenomen :D

12. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik wilde in eerste instantie sowieso de 6 maanden halen en inmiddels zitten we al op ruim een jaar! :D

13. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Onze zoon heeft 19 maanden borstvoeding gekregen. Ik wil het voor ons dochtertje ook zo lang mogelijk volhouden.

14. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Heb mijn oudste dochter 25 maanden gevoed, ze is zelf gestopt tijdens zwangerschap van de jongste. De jongste hoop ik minstens net zo lang te kunnen voeden.

15. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Louise heeft maar een paar slokjes gehad dus ik hoop dit ukje minimaal een paar dagen, hopelijk een paar weken en dromend een paar maanden bv te kunnen geven.

16. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    voor de bevalling was mn doel/plan om t tot de jaarwisseling te doen..
    maar in t ziekenhuis wilde Gijs de borst niet goed hebben.. Ik heb nog een maand gekolfd, had lang niet genoeg melk..
    De lol was er af..
    bij een evt, 2e kindje... meteen de fles!

17. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik denk dat het idd wel belangrijk is om je goed voor te bereiden zoals hier gezegd wordt! Maar dan is het nog geen garantie...wij hebben heel trouw (samen!) de 3 avonde van de BVcursus van het BVN gevolgd...echt super leerzaam! Maar het ging gewoon allemaal niet!
    Het kwam niet op gang en ik wilde mijn zoon geen koorts laten hebben omdat dat allemaal niet lukte!

Het zou waarschijnlijk wel gescheeld hebben als ik goede begeleiding gehad had thuis!
    We kwamen na een nacht in het ziekenhuis (Finn was om 21.50 geboren en hij lag om 22.15 aangelegd ongeveer, daarna nog 2 keer gedronken in het ziekenhuis) om 11 uur thuis en door "omstandigheden" was er om 17.00 voor een half uurtje ene kraamhulp en die ging gelijk weer weg...heeft niet geholpen met aanleggen...
    Zo zijn we de nacht ingegaan zonder enige ondersteuning en die zondag dus met spoed overgegaan op FV.
    Het was echt een drama allemaal!

18. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Ik twijfel nu wel. Ik had aangegeven dat ik bv wilde geven maar nu twijfel ik of ik niet meteen fv ga geven.

19. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,961
    0
    36
    waarom twijfel je? je kunt het altijd proberen toch?

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het staat iedereen vrij om fv te geven (heb ik ook na een paar maanden gedaan) maar het is wel zonde als je het misschien wel zou willen om bv niet te proberen. Laat je goed voorlichten en begeleiden. Je stapt zo over! Later met bv beginnen is heeeeeel moeilijk.

Share This Page