@evamerel: ik zou het gewoon proberen, stoppen kan altijd nog en het is ook echt heel mooi om te doen vind. Mijn zoontje heeft flesvoeding gehad, er ging werkelijk van alles fout. Dit keer ging er weer van alles fout, maar had zelf alles gelezen wat los en vast zat en een cursus gevolgd. Mijn doel was een half jaar. Volgende week voed ik 3 maanden en inmiddels is mijn doel nog steeds een half jaar, maar zou ik het helemaal niet erg vinden om daarna nog lekker door te gaan tot een jaar of anderhalf, misschien zelfs wel 2, maar eerst even kijken hoe het zal gaan met werken. Heb een nieuwe baan, dus zal wel genoeg stress met zich meebrengen en ben niet bepaald een ster in kolven.
ik heb bv gegeven, ik had zoiets van ik zie wel hoe het loopt en wanneer meneer er flauw van is. aan de borst wou hij niet, dus werd het 1,5 jaar fultime kolven en toen wou hij ineens niet meer drinken. dus heeft hij het 1,5 jaar gehad zou ik ooit weer een kind krijgen, dan zie ik wel hoe lang deze het wil hebben. dus bij mij mogen ze net zolang door, tot ze niet meer willen.
Ik wil wel heel eerlijk zijn tegen iedereen die gaat beginnen met BV geven, het wordt heel romantisch afgespiegeld, maar je moet de eerste tijd toch wel echt even doorbijten hoor ! Je tepels zijn het niet gewend en kloofjes krijgt bijna iedereen. Die zijn pijnlijk. Ook moet je kindje goed groot happen en de lipjes naar buiten draaien tijdens het drinken en de mond moet dan groot blijven. Heel wat, voor zo'n pasgeboren frummeltje, dus dat gaat niet meteen vanzelf waardoor het ook pijnlijk kan zijn. Ik dacht dat mijn borsten wel wat gewend waren na 19 maanden BV, maar ben drie weken geleden er achter gekomen dat je toch weer helemaal van voren af aan moet beginnen en ja, dan zit je wel met gekromde tenen te voeden. Aan alle meiden die graag BV willen geven kan ik alleen maar zeggen dat het doorzetten echt de moeite waard is. Gun jezelf een week tot 10 dagen, daarna gaat het vast beter. Dan kun je zelf ook echt genieten en versteld staan hoe goed je kindje groeit op iets dat jouw lichaam zelf maakt. Mijn oudste is die 19 maanden geen enkele keer ziek geweest, nog geen verkoudheid. Nu in tijden van die griep is het alleen maar extra goed om om BV te geven. Even een tip, leg je kindje de eerste dagen zo veel mogelijk aan. Dan komt de BV goed op gang. Mijn dochtertje meldde zich de tweede nacht elke 2 uur, en elke keer heb ik haar gevoed waardoor ik wel dag 3 en 4 flinke stuwing had, maar de voeding was er. De stuwing verdwijnt vanzelf. Nu slaapt ze 's nachts stukken van 5 a 6 uur achter elkaar, omdat haar buikje goed gevuld is ... En heb je echt vragen of loop je tegen problemen aan met voeden, ga dan direct naar een lactatiekundige. Met een verwijsbrief van je HA vergoeden veel verzekeringen de lactatiekundige. Deze mensen kunnen je echt helpen, waardoor je het wellicht langer zult volhouden. Veel succes en geluk met voeden meiden ! xxx Nikki F
Mijn streven is 5 maanden, daarna ga ik weer aan het werk en zie ik wel of ik het kolven zie zitten. Bij mijn eerste werd ik erg ongelukkig van het kolven, dus ben ik overgestapt op fv toen ik weer ging werken.
Zolang als het goed gaat wil ik borstvoeding geven maar het moet geen must worden en wrikken en duwen en trekken, want daar wordt niemand gelukkiger van. En sowieso denk ik als ik ga werken dat ik op flesvoeding over ga want kolven zie ik mezelf nog niet doen op mijn werk
Ik heb 2x een ks gehad en daarbij was het niet zo makkelijk om bv te geven. Het duurde ong 3 dagen eer alles op gang kwam. En bij de 2e moest ik na 2 wkn weer afbouwen omdat ze bloed in haar ontlasting had. Daarvoor werd ze opgenomen in het zk en bleek dat ze ergens allergisch voor was. Het zk raadde mij aan bepaalde fv te geven zodat iig het bloed verdween in haar ontlasting. Nu krijg ik volgende week een 3e ks en eerlijk gezegd voel ik de bui al hangen. Ik wil het best doen maar die druk die iedereen om mij heen wordt opgelegd om het toch maar te blijven proberen, daar zie ik tegenop.
@evamerel: ik snap dat je dat moeilijk vind. Ik heb zelf 2 keer een ks gehad en dan is bv gewoon zwaar. Je kunt niet goed zitten, nauwelijks bewegen en het komt ook nog eens later op gang en als er dan nog mensen zitten pushen, ja, daar wordt het niet beter op. Probeer toch bij je eigen gevoel te blijven. Als jij het weilt proberen zou ik dat zeker doen, maar heb je er op een gegeven moment geen goed gevoel meer over dan moet je daar ook aan toe kunnen geven. Bedenk wel dat het begin waarschijnlijk moeilijk zal zijn, maar dat het daarna ook wel genieten is. Hier waren de eerste 6 weken zwaar en dan ook erg zwaar, maar nu is het puur en alleen nog genieten en ze doet het super. Maar een kindje heeft meer aan een blije mama denk ik dan aan een mama die met hangen en wurgen bv geeft terwijl ze er zelf niet achter staat.
Ik dacht vooraf: eerst maar eens kijken of het op gang komt. Toen: ik zou het graag 3 maanden doen (tot ik weer ga werken) en dan zien we wel. Toen: gaat zo goed, eens kijken of het met het kolven op het werk lukt. Tot 7 maanden heb ik alles met BV gedaan, toen geleidelijk voedingen gaan vervangen. Bij 1 jaar ben ik gestopt. Ik hoop dat het bij de tweede net zo goed gaat. enne... het klopt wel dat het in het begin tobben kan zijn, maar ik zou het niet een week of 10 dagen aanzien of eventuele kloofjes vanzelf over gaan. Haal er een lactatiekundige bij als het voeden pijn doet, dan kun je grote problemen vaak voorkomen!
probeer minstens 6 maanden borstvoeding te geven als het dan nog goed gaat tot 1 jaar. Het opstarten van de borstvoeding is inderdaad pijnlijk. Je tepels doen erg veel pijn maar na 2 weken is de pijn helemaal weg. Stuwing is ook niet fijn maar na 1 week is dat ook voorbij. mn zoontje wil absoluut geen speen of duim... we hebben het nog niet opgegeven. elke dag proberen we hem een paar de speen te geven, maar nee hoor meneertje spuugt het gewoon uit elke keer! daarom krijgt hij met de zuigbehoefte soms 30 ml nutrilon fles.
Ik had bij mijn eerste heel graag langer bv gegeven maar het ging gewoon echt niet er zat bijna niks in helaas heb bijna alles geprobeerd met behulp van deskundigen maar helaas ik ben er na 12 weken mee gestopt ik ga het deze keer wel weer proberen maar verwacht er niet veel van dan kan het ook niet meer tegenvallen