De oudste 3 jaar en 10 maanden en de jongste 3 jaar en 3 maanden. Ze zijn allebei zelf gestopt. Ik had zelf van tevoren nooit verwacht zo lang bv te geven, maar het liep vanaf het begin heel erg goed en we genoten er allemaal van, dus op een gegeven moment besloten dat ze zelf mochten stoppen als ze daar klaar voor waren.
Ik heb 4 maanden borstvoeding gegeven. Toen ging ik weer werken. Ik weet dat je er recht op hebt om te kolven op je werk, maar dat was bij mij gewoon echt niet handig.
Dat moet je echt niet doen. Als het qua samenstelling al de voorkeur heeft betekend dat niet dat het voor elk kindje of mama de beste voeding is om te geven. Ik ben er volledig van overtuigd dat ik mijn kindjes het beste gegeven heb en dat was fv. Dus eigenlijk is de reden dat ik geen bv heb gegeven niet alleen omdat ik het niet zag zitten, maar ook omdat ik het beste voor mijn kinderen wilde. Prima toch.
Heb niet gestemd want geef nog. Wij gaan door totdat hij zelf aangeeft niet meer te willen. Voorlopig nog zn 10x per dag
Ik heb 9 mnd tot 1 jaar aangegeven. Zoonlief is nu bijna 10 maanden en krijgt nog bv, maar ik ga het nu wella gzaam afbouwen. Heb de afgelopen 2 weken met veel pijn moeten voeden (wondje bij de tepel) en wou het al afbouwen naar hooguit nog een avondvoeding vanaf z'n eerste jaar. Lastige is alleen dat hij van mij geen fles accepteerd, misschien als ik helemaal stop met de bv wel? We zullen zien....
Zou voor fv gaan maar vlak na de ks toch besloten bv te proberen, met als reden dat het bij één kind blijft en ik het dus nooit anders zou kunnen doen....maar het is bij proberen gebleven, zoontje snapte het niet en is het niet gaan snappen. Heb uiteindelijk 2 maanden gekolfd en toen volledig overgegaan op fv. Blij het geprobeerd te hebben maar zie het niet als falen, zou het sowieso bij een paar maanden gehouden hebben.
Precies 1 week, 6 dagen in het ziekenhuis met begeleiding en lichtelijk gedwongen.. 1 dag thuis, huilend had ik onze meiden aan de borst, ben er meteen mee gestopt.. Beste keuze tot nu toe geweest!
Ik geef nog steeds borstvoeding, als ze 9 maanden is en mijn kolfrecht vervalt, wordt borstvoeding overdag een fles kunstvoeding. Wel wil ik de avond en ochtendvoedingen blijven volhouden zo lang het voor beide leuk blijft. Mijn doel is om dit tot haar eerste verjaardag vol te houden. Het begin was erg zwaar, ze viel te veel af, fingerfeeden, tepelspasme, borstontsteking. Pas met 2 maanden was het voor mij ook fijn, daarvoor kei hard werken.
Nog steeds (29 maanden) omdat het nog steeds gaat, hij nog steeds wil en het super makkelijk is. Nu zwanger van nr 2, dus mss ooit nog tandemen?
Hier heeft ze 2 weken bv gehad, na haar geboorte kwam ze op de neonatologie te liggen en had ze geen zuigbehoefte. Dus ik heb vanaf het begin moeten kolven, ik had maar een hele kleine productie dus zij kreeg kv als bijvoeding. Toen we thuis kwamen toch het live drinken geprobeerd maar mijn meisje kon niet goed aanhappen. 10x aanhappen en weer loslaten wat een ellende en pijn was dat. Dus ook weer kolven en ook 's nachts. En dat deed zo'n pijn elke keer. Toen met tepelhoedje laten drinken, dat ging wel beter maar ze kwam steeds niet genoeg bij. Ondertussen had ik een mega productie en zij dronk te weinig. Kolven zag ik niet meer zitten en heb huilend bij mijn man op de bank gezeten, toen hij zei dan stop er toch mee dit is het ook niet waard. Toen ben ik gaan afbouwen en daar werd ik heel gelukkig van! Nu achteraf gezien vind ik het nog steeds jammer dat het niet goed gelukt is maar bij een tweede ga ik het niet meer proberen.
Twee dagen. Heb een rotbevalling gehad waardoor we in het ziekenhuis moesten blijven. Baby aan het infuus, wilde niet drinken dus kreeg hij kunstvoeding door middel van een sonde. Hij hapte niet goed aan, ik lag daar net bevallen op de kinderafdeling waar het 25 graden is met een ziekenhuisbed dat er helemaal niet paste. Steeds proberen te voeden, dan kolven en met een beetje geluk een uur slapen. Ik zat er helemaal doorheen en wilde helemaal niet meer naar mijn kindje toe... Toen was het genoeg voor me.
Interessant. De meeste mensen die de poll in hebben gevuld geven aanvankelijk bv. Stoppen gebeurt schijnbaar òf vóór de 3 maanden, òf pas na een jaar of langer, te zien aan de reacties. Op zich natuurlijk niet zo heel gek, want na de eerste paar maanden wordt borstvoeding meestal juist heel makkelijk. Ik had alleen een kleiner verschil verwacht, omdat 3 maanden in Nederland ook het moment is waarop veel moeders terug gaan werken en niet iedereen het ziet zitten om op het werk te kolven. Onder degenen die vrij vroeg gestopt zijn, lees ik helaas veel voorbeelden van slechte voorlichting (gelukkig niet bij allemaal!), sommigen zien dat achteraf ook in en geven aan dat dat de werkelijke reden was van vroeg stoppen. Ik merk ook wel dat het vaak een emotioneel onderwerp is. Enerzijds heb je de sluikreclame van kv-merken, anderzijds toch wel vaak veel druk om toch maar bv te geven. Dat zou niet nodig moeten zijn. Voorlichting? Ja. Druk? Nee. Druk werkt averechts en ondermijnt vrije keuze. En dan heb ik het nog niet eens over de gaten in de kennis van kraamverzorgsters, verpleegsters, artsen en consultatieburo als het gaat om borstvoeding. Dit leidt tot foute diagnoses van een bv-probleem, over één kam scheren van bv en kv (geloof me, bv is een totaal ander beest dan kv), borstvoedingsondermijnend advies, en slechte voorlichting. Daar is aanzienlijke ruimte voor verbetering. Borstvoeding is een keuze, geen verplichting, en laten we alsjeblieft blij zijn dat we ook kv hebben. Maar als iemand stopt (of er niet aan begint), dan graag wel vanuit een weloverwoge keuze, gebaseerd op de juiste informatie en goede begeleiding. Want daar heeft iedereen gewoon recht op.
Ik denk om de poll eerlijk te krijgen...de vraag niet had moeten zijn: hoelang geef jij bv en waarom? Maar welke voeding geef jij en waarom en dan ook de maanden erbij. Met deze titel weet ik zeker dat een hoop mama's die van begin af aan flesvoeding geven deze vraag overslaan Pas toen ik erop klikte zag ik dat "nooit" ook een optie was. Ik denk dat het percentage "gelijk flesvoeding" nl hoger ligt dan uit deze poll blijkt.
6 maanden, dat was het minimum wat ik graag wilde halen. Wilde graag nog langer doorgaan, maar had niet voldoende productie met kolven. Zat dus al Domperidon te slikken om dit op te hogen en wilde dat niet nog langer doen.
Dat denk ik ook maar denk ook dat TS gewoon benieuwd is naar borstvoedingservaringen en niet naar de verhouding fles- of borstvoedingsmama's, zo lees ik het tenminste...
Mijn oudste 1 week, de middelste 26 maanden en de jongste 2 jaar (mijn banner klopt niet meer). Waarom? Omdat het voor mij eigenlijk de enige optie is, maar bij mijn oudste liep het niet helemaal lekker en dan is het fijn dat er een alternatief is.
De oudste stopte zelf rond haar 1e verjaardag, dus net iets langer dan 1 jaar gevoed. Ik was toen overigens een week of 10 zwanger dus mijn productie liep erg terug. De jongste voed ik nu nog en het is de bedoeling dat ik na een jaar ga afbouwen. Waarom? omdat ik het de meest natuurlijke optie vind. En ook zeker de goedkoopste. Voor mij is borstvoeding iets vanzelfsprekends in ieder geval om te proberen. Bij mij pakt dat 2 keer goed uit uiteindelijk. Ik vind het wel iets waarover iedereen zelf een beslissing moet nemen.
Oké, toch reageren. Ik ben er na lang twijfelen niet aan begonnen. Heb mijn hele leven al "ondergewicht", al heb ik daar gezonheidstechnisch gezien geen last van. Eet wat ik kan en wil. Ben tijdens de zwangerschap nog geen 9 kilo aangekomen, was die kilo's ook meteen weer kwijt na het persen. De dagen erna nog een kilo extra afgevallen door alle drukte die samenvallen met het krijgen van een kindje plus de gebroken nachten. De verloskundige zou me zeker naar een dietist hebben doorverwezen als ik borstvoeding was gaan geven. En tja, waarvoor? Om te horen dat die twee stuks fruit, 6 boterhammen en de warme prak die ik normaliter eet, nu niet voldoende zijn? Ik was waarschijnlijk de hele dag aan het eten geweest. Ik zag het echt niet zitten. Heb het op dit forum al eens eerder gemeld, en kreeg meteen een sneer. Daarna nooit meer gedaan. Ben eerlijk gezegd blij hier te lezen dat er meer vrouwen zijn die er zelfs nog niet eens aan hebben getwijfeld.