Ik heb het 1 week geprobeerd, maar ging erg moeizaam, zoontje dronk steeds een paar slokken, viel dan even in slaap om vervolgens weer huilend wakker te worden. Ook veel pijn bij het voeden, volgens kraamzorg ging aanhappen prima, zelf had ik het idee van niet, maar uiteindelijk zei ook de lactatiekundige dat hij mooi aanhapte. Na een week kreeg ik onwijze kloven,, tot bloedens toe dus moest ik sowieso gaan kolven. En toen was ik er zo klaar mee, heb na een paar dagen aanleggen nog een keer geprobeerd, maar toen geen kraamzorg meer en wel een onrustig en ongeduldig kindje, ik zelf gestresst vanwege alle drukte en veranderingen, dus toen besloten te stoppen. Heb altijd gezegd dat ik borstvoeding wilde proberen, het een kans wilde geven, maar als t niet zou gaan ik niet kostte wat 't kost door zou gaan. Heb uiteindelijk nog wel 4 weken full time gekolfd, maar ook dat vond ik erg pittig, 6a7 keer per dag kolven en dan ook nog minstens 8 flesjes, dus toen kolven af gaan bouwen en meneer vind/vond de flesvoeding heerlijk, laat zelden wat staan en groeit als een tierelier Achteraf soms wel eens spijt dat het niet gelukt is, maar toen er bewust voor gekozen na een paar dagen wikken en wegen. Een volgende keer ga ik het denk ik wel weer proberen, kindje heeft misschien een heel ander karakter, waardoor het ook makkelijker gaat. Denk dat ik dan wel al gelijk 1 van de eerste dagen een lactatiekundige laat komen
2 weken heeeeel moeizaam. Mijn productie kwam niet goed op gang en kleine man kreeg al wat kunstvoeding voor erbij. Geprobeerd te kolven maar op een gegeven moment was ik alleen nog maar met voeding bezig en dat kwam de productie weer niet ten goede. Ik ben er mee gestopt maar heb het daar erg moeilijk mee gehad. Voelde als falen.
Kon niet kiezen, ik heb tot 8 maanden bv gegeven bij de jongste, bij de oudste 3 maanden. Bij de oudste veel problemen gehad, vandaar eerder gestopt. Ik koos voor bv, omdat het voor mij gewoon vanzelfsprekend was, je hebt niet voor niets melk. Ik vond er meer voordelen aan zitten dan aan flesvoeding.
Ja erg he... Dames onderling kunnen erg hard voor elkaar zijn, vooral op dit soort fora. Niemand heeft het recht om een ander zo te laten twijfelen over een keuze! Leuk als het voor iemand goed voelt en vanzelfsprekend is, maar voor mij was dat niet zo en daar heb ik zo mijn redenen voor. En dat vind ik helemaal prima!
beiden zon 11 maand, oudste stopte vanzelf en daar ik voor de jongste op koemelk/soja/ei en tomaatvrij dieet zat had ik het echt bekeken.
Ben nog bezig, van tevoren dacht ik tot zes maanden maar misschien wordt dat wel meer, we zien wel. Ik zou het zelf wel leuk vinden om hem helemaal geen kunstvoeding te geven, dat betekent tot een jaar minimaal dus. En waarom? Vind het het meest logische, meest natuurlijke. Het hoort zo voor mijn gevoel.
DL is 11 maanden en ik geef nog bv... Toegegeven, een fulltime job, overdag kolven en gebroken nachten zijn niet altijd bevorderlijk voor een goed humeur, maar DL geniet er van en dat is het belangrijkste. We gaan dus nog wel even door...
Mmm... ik heb ook al mijn hele leven "ondergewicht" en kan toch perfect bv geven hoor. Ik eet wel 3 grote maaltijden en nog eens 4 tussendoortjes per dag om niet onder dit minimum ondergewicht te gaan. Ben dus inderdaad de hele dag aan het eten (en meestal zit er ook nog een nachtvoeding in ). Maar ik begrijp en respecteer je keuze hoor!
Precies..voor mij is fv het meest vanzelfsprekend..heb letterlijk nog geen seconde getwijfeld. Volgens mij heb ik het zelfs zo tegen de vk gezegd toen zij vroeg of ik er al over nagedacht had wat ik voor voeding wilde geven: "fv natuurlijk" zo duidelijk was het voor mij.
Ongeveer 2.5 3 weken.uk was 5 weken te vroeg en mijn lijf had weinig zin. Max was 40 ml Met aanleggen, fles geven(of na 30 min sonde) ook nog kolven was ik 1.5 uur bezig plus verzorging. Dat elke 3 uur dus brak bij de enkels af en besloot dat het beter was om te stoppen. Stresslevel zakte meteen en de 2 dagen later dronk uk alle flesjes leeg en mocht de sonde eruit.
De oudste heeft 1,5 jaar borstvoeding gehad. De jongste is nu 11 mnd en voorlopig krijgt hij het ook nog wel even. Enige verschil is dat de oudste nooit kustvoeding heeft gehad, voor hem heb ik vanaf ongeveer 4 mnd (toen ik weer ging werken) tot 10/11 mnd ofzo gekolfd. Bij de jongste ben ik pas weer gaan werken toen hij al een maand of 8 was. Ik heb een paar keer onder werktijd gekolfd maar had daar eigenlijk geen trek meer in. Ik heb de voorraad die ik had opgebouwd tijdens mijn verlof opgemaakt en nu krijgt hij wel kv als ik er niet ben. En waarom bv?Tja, voor mij voelde dat het meest logisch. Al heb ik voor ik ooit zwanger was altijd gezegd dat ik de fles zou gaan geven hoor. Maar toen ik eenmaal een keer zwanger was, leek me dat ineens zo raar. Puur een gevoelskwestie. Maar ik heb er bij de eerste (en nu trouwens ook weer) wel altijd heel relaxed in gestaan: eerste weken doorzetten omdat ik wist dat het begin vaak lastig is. En daarna gewoon kijken hoe het loopt. En het loopt prima, eenmaal door de opstartweken heen wordt het alleen maar makkelijker. Geen afwas, niet wachten tot water de juiste temperatuur heeft, geen gedoe met lege schappen en maximaal aantal pakken die je mag meenemen, niet hoeven tellen hoeveel scheppen en cc je kindje al op heeft op een dag. Gewoon: huilend kind -> aan de borst. Klaar. Dus eigenlijk geef ik gewoon borstvoeding omdat ik een lui mormel ben, daar komt het in het kort op neer, haha.
Niet gestemd. Helaas heb ik mijn zoon nooit bv kunnen geven. Vanwege medicatie die ik de eerste weken nodig had mocht dit niet, maar ik heb een goede maand lang gekolfd in de hoop dat het dan toch nog zou lukken. Jammer genoeg tevergeefs. Ik had nauwelijks productie en zoonlief wilde ook niet meer. Maar omdat ik erg oververmoeid was en een PPD had, was ik ergens ook wel opgelucht toen ik besloot te stoppen met kolven en het bv-idee op te geven. Ik kon mijn weinige energie wel beter besteden en dat was uiteindelijk ook beter voor mijn zoon.
Borstvoeding was voor mij vanzelfsprekend, in ieder geval in het begin. Ik had me voorgenomen om 6 maanden uitsluitend bv te geven, maar na wat opstartprobleempjes liep het zo gemakkelijk, dat ik na die 6 maanden niet gestopt ben, het kwam niet eens in me op en uiteindelijk heeft de oudste tot ruim een jaar geen ander drinken dan bv gehad en daarna nog tot 20 maanden 's ochtends en 's avonds. Ze is zelf gestopt. De jongste krijgt nu 4 maanden en ook hier loopt het weer soepel, alleen kost het iets meer tijd en moeite om voldoende te kolven (alhoewel, ik telde net 45 flesjes in de vriezer en 4 in de koelkast). Voorlopig gaan we dus nog wel even door.
Oudst drie weken. Bv liep wel goed maar kreeg slecht advies van mijn moeder maar achter af vond ik het zelf ook echt niet zo erg om te stoppen. Ik ben geen bv typ. Maar de eerste drie weken zal ik nooit vergeten die waren super. De eerste week heeft zoon bij mij op de borst geslapen en het is een grote fabel grote borsten hebben ook veel bv ik had het in overvloed ik had zelfs bv met zeven maanden zwangerschap het stroomde letterlijk mijn borsten uit. Bij de tweede heb ik het toch twee weken geprobeerd nu full gekolfd. Weer bv in overvloed en ben met beide bevallen met een ks. Bij zoon was het dus direct op gang bij dochter twee dagen later. Stuwing haha mijn borsten hingen zo wat op mijn knieën moest wel kolven. Zelfs 40 graden koorts na het kolven werd dat meteen minder gelukkig. Heb het geprobeerd maar nee niks voor mij. Wel zonde sommige moeten er moeite voor doen een druppel en gaan tot het bittere einde ik had melk genoeg en vond het wel goed geweest. Heel snel. En nu niet om het roken te promoten ik rookte ook nog. Dat heeft wel ook gezorgd dat ik eerder stopte vond ik fles toch wat gezonder. En nu na bijna vijf jaar. Als ik zou willen heb ik zo weer bv een borst heeft het namelijk nog steeds. Minimaal maar het is nooit gestopt na de bevalling wel eens laten onderzoeken ik blijk veel borst weefsel/melk klieren te hebben.
3 weken toen gestopt omdat Ivan maar bleef vragen... Was de hele dag alleen maar bezig met voeden en kolven. Na 3 weken was ik gesloopt en ben over gestapt op fles, de beste keus ooit!
Ik vind de uitslag verrassend!! 1/3 geeft meer dan een jaar borstvoeding, compleet anders dan wat ik in mijn omgeving zie! Hier ben ik volgens mij de enige die zo lang doorgaat!