Hallo dames, mijn kleintjes is pas anderhalve week oud, maar toch zou ik graag wat aan mijn buik doen. Ik schrik ervan hoe dik die nog is na mijn tweede kindje. Een groot verschil met de eerste keer. Nu weet ik dat je eigenlijk zes weken moet wachten met buikspieroefeningen. Maar er zijn dingen die al wel mogen. Kent iemand voorbeelden van buikspieroefeningen die je nu al mag doen?
ik zou nog even niet daar mee bezig zijn, je bent net weer mama geworden, denk even aan je zelf, voor je het weet benje 6wk verder en dan kan je zoveel oefeningen doen als je zelf wilt, je lichaam geeft zelf wel aan tot hoever je kan gaan, en die buik komt vanzelf
Het is echt onverstandig om nu al oefeningen te gaan doen. Je moet je buik wel de kans geven te herstellen, een zwangerschap is echt niet niks voor je buik! Ik heb nu nog steeds een dikke buik, maar mijn spieren zijn nog steeds niet dicht helaas.. Ik mag van mijn fysiotherapeute nog steeds geen echte buikspieroefeningen doen zolang mijn spieren niet gesloten zijn.. oefeningen die ik wel mag doen zijn, op handen en knieën zitten, 1 hand vooruit en 1 been achteruit (linkerhand-rechterbeen) en zo even blijven staan en omwisselen. Hierbij je buik intrekken uiteraard. Dit zijn niet echt buikspieroefeningen, maar zeker bij slappe spieren, train je ze wel. Dit is ook goed voor de rest van je lichaam als je een heftige zwangerschap gehad hebt met bijv veel bedrust.
Volgens mij mag je je buikspieren wel gewoon aanspannen. Dus gewoon terwijl je staat of zit de buikspieren een beetje spannen. Maar dat zou je even bij de vk moeten navragen. Ik heb het zo begrepen van mijn Mensendieck-therapeute, maar ik moet eerlijk zeggen dat we het er nog niet echt uitgebreid over hebben gehad hoe dat straks na de bevalling gaat. Eerst maar eens dat kind eruit.
hallo, ik heb voor de zwangerschap dagelijks buikspieroefeninegn gedaan,en dit was na de bevalling ook nog goed te voelen door de verloskundige en gynacoloog. telkens bij de controle kreeg ik complimenten dat ze mijn spieren moii voelde lopen. toen ik na een week uit het zieknhuis kwam,en daarna nog 3 dagen kraamzorg kreeg,vertelde de kaarmzorg dat ik gerust weer RUSTIG aan mocht beginnen met oefeningen.. ik heb nooit iets gehoord dat het niet goed zou zijn ofzo....
oh ja,in mijn kraamzorg boekje staan een paar oefeningen,ik weet niet of dat bij jou ook het geval is??
wat je best al mag doen: op je rug liggen en dan je bekken kantelen (onderrug in je bed duwen) dan gebruik je je buikspieren en kan het geen kwaad voor een eventuele diastase. Wat ook belangrijk is is je bekkenbodemspieren te oefenen. Dit hangt samen met je buikspieren voor het herstel (beetje ingewikkeld verhaal om uit te leggen) Verder is het heeeeel normaal dat je buik nog dik is. Je baarmoeder moet nog slinken tot de normale grootte (ongeveer sinasappelgrootte, ipv zo groot met een kind erin) suc6 en doe de eerste weken echt rustig aan!