Mijn zoontje van 4 jaar is sinds een weekje in de nacht ook zonder speentje. De eerste paar dagen ging dit was lastig en vroeg hij erom. Was ook verdrietig. Hij vraagt momenteel niet meer om zijn tutje en verteld ook wel trots dat hij geen tut meer heeft maar..... hij slaapt veel slechter! Hij komt moeilijk in slaap, als we er niet bij zitten op de trap bijv dan komt hij gerust 4/5 keer naar beneden toe.... Leg hem wel elke keer terug maar sinds aantal dagen blijf ik op de trap zitten en dan is hij zo in slaap. Ook wordt hij snachts regelmatig wakker (denkt dan dat het bijv onweert en daar is hij bang van). Soms is hij al om 05.00 uur wakker. Hij gaat sinds het begin van het schooljaar dus wel naar school en ik heb ook wel het idee dat het met alle nieuwe indrukken en zijn levendige fantasie te maken heeft. Mijn vraag is eigenlijk: Is dit herkenbaar? Is het inderdaad een fase en hoe komen we hier goed doorheen? Aan de ene kant vind ik het prettig om hem de veiligheid en geborgenheid te geven dat ik bijvoorbeeld op de trap nog blijf zitten maar wil ook niet dat ik dat nog vele jaren moet doen....
Ik denk dat het een combinatie van dingen is.. geen speen meer, wat wennen is.. en natuurlijk school, zoveel indrukken en nieuwe dingen! Het zal wel overgaan.. Ik herken het niet, mijn zoontje was met 2 jaar van zijn speen af en hij heeft er toen niet minder om geslapen. Maar misschien de combinatie met school..