Hoelang in de maxi-cosi?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juffie26, 9 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Kijk eens wat er op de verpakking staat van zetpillen ;)
    Ook daar lijkt het me verstandig naar het gewicht te kijken ipv de leeftijd.
    Onze jongste is 13 maanden, maar weegt nog lang geen 10 kilo en mag dus ook niet de 240 gram zetpillen! Ook al staat erop vanaf 1 jaar!

Overigens zou ik bij maxi-cosi's eerder kijken naar lengte dan naar gewicht. Als je kindje lang, maar dun is, kan hij naar mijn idee best eerder naar een vervolgstoel. Ik verwacht dat ons meisje ook eerder overgaat dan 9 kilo. Dat kan namelijk nog wel even duren....

Maar idd die aanduidingen zijn raar. Op fietsstoeltjes staat ook 9 maanden dacht ik, maar ik wacht toch echt tot ze goed kunnen zitten.

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

mijn mieden gingen allebei rond een jaar in de vervolgstoel maar mijn mannetje wordt volgende week 1 en heeft aan de bovenkant zeker nog 6 cm over dus zit er voorlopig nog heerlijk in

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Even een foto ter illustratie.
    Dit kindje is 82 cm. lang en heeft nog ruimte om te groeien in deze groep 0+ stoel:

Charlie.jpg

4. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Deze jongen is 3 (!) jaar en past qua lengte en gewicht nog in een Maxi-Cosi Cabriofix.
    Hij wordt er niet meer in vervoerd, maar het zou kunnen!

(Op de foto lijkt het alsof z'n hoofd al over de rand komt, maar dit is niet zo.)

Voorbeeld.jpg

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Die foto's zijn wel leuk maar het zegt niks.... Mijn kind is namelijk (eigenlijk "was" een ruime maand geleden) "maar" 75 cm. T punt is alleen dat hij een erg lang bovenlichaam heeft en daardoor komt hij er dus al bijna bovenuit. Om je een idee te geven: hij heeft al rompers in maat 86/92 nodig maar kan nog net in broekjes in maat 68. Door het lange bovenlichaam komt zn hoofdje er dus bijna bovenuit en net wat emmarijn zegt: als ze met hun hoofd er bovenuit komen vind ik dat dat voor gaat dan het aantal kilo's (waar hij zoals gezegd ook al bijna aan zit) qua veiligheid.

Maar ieder zo zn ding natuurlijk....

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dat bedoel ik dus ook... Ze kunnen in theorie wel leuk een leeftijd en aantal kilo's aanduiden maar in de praktijk heb je ook kindjes met een lang boven lichaam die dan nog niet zo zwaar en zo oud zijn.

7. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Dus volgens jouw mag je kindje niet over als het nog geen 9 mnd oud is?

Mijn zoons wogen met 8 mnd oud al 14,5 kilo.
    En waren 90 cm en 84 cm.
    Dan hadden ze dus zolang erin moeten blijven terwijl ze al een halve kop boven de maxicosi kwamen en veel te zwaar waren voor de groep 0 stoel.

Ze moesten verplicht over.
    Hun groei waren al voor een veel ouder kindje.
    Paste echt niet meer.
    Hier werd dus echt niet naar de leeftijd gekeken maar naar lengte en gewicht.

8. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    dochter zit er nog in nu 16 maanden
    79cm en 9,8 kg

9. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nou het zegt wel degelijk iets en dat is dat kinderen er vaak langer in passen dan mensen denken.
    Tuurlijk is het mede afhankelijk van de bouw van je kindje.
    Maar er zijn genoeg mensen die denken 'ah m'n kindje is 9 maanden, leuke mijlpijl: een nieuwe stoel'. Of denken dat het niet meer past terwijl dat wel zo is.
    Een illustratie zegt mensen soms meer, vandaar.

Als je kind met het hoofd boven de groep 0+ stoel uitkomt, mag hij er niet meer in idd. Maar een voorwaarts gerichte groep 1 stoel is dan wel direct een hele verandering voor zo'n jong kindje. Daarom gaf ik aan dat er veiligere opties zijn, namelijk een stoel waarin je kindje nog goed beschermd langer achterwaarts vervoerd kan worden.
    Maar ik krijg het idee dat je daar niet over na wilt denken, dus ik zal er verder over ophouden.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.179
    8.906
    113
    De oudste ging met een maand of 7 over, de jongste (nu 13,5 maanden) zit er nog in.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.626
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De oudste met bijna een jaar en de jongste is net pas over met 15 maanden.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb al eerder mn redenen gegeven waarom dat voor mij geen optie is dus het blijven herhalen helpt niet.

Ikheb mezelf overigens nooit horen zeggen dat ik het zo leuk vind dat mn kindje over kan naar een andere stoel alleen dat zn hoofd boven de 0 groep uit komt en dat het dus niet meer veilig is. Je opmerkingen omtrent het leuk vinden etc zal ikdus maar negeren.

Je tip over de "tussen" stoel is wel een goeie tip overigens alleen voor mij geen optie. Wel wil je graag bedanken voor het mee denken.

13. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    @Justy: Ik bedoelde jou daar ook niet mee, maar het is algemene informatie. Er zijn helaas wel veel mensen die een vervolgstoel zien als een leuke nieuwe mijlpaal. Er zijn meer mensen die hier lezen ;)

Ik kan me voorstellen dat het een lastige situatie is waar je in zit.
    Financieel valt het in verhouding echt mee hoor trouwens. Een Maxi-Cosi Tobi of Axiss kost tussen de 200 en 250 euro. Daar kun je tot 18 kg. mee doen. Lange kinderen zullen ook hier relatief kort gebruik van kunnen maken.
    Er is een achterwaarts gerichte stoel, de Britax Two Way Elite, waar kinderen tot ca. 1.20 meter in passen, ideaal voor lange kinderen. Deze stoel kost 290 euro als je hem uit Zweden laat komen en is tot 25 kg. te gebruiken.
    Dus voor niet erg veel meer geld heb je wel een super veilige stoel die je 2 jaar langer kunt gebruiken.

14. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat jij je punt over je extreem lange kindjes ondertussen duidelijk hebt gemaakt. Zal er in het vervolg "met uitzondering van de kindjes van Biancamv2 en kindjes als de hare" bijzetten. ;)

Ja, uiteraard, zijn er, zoals op alles, uitzonderingen. In vrijwel elk ander geval past een kindje prima tot 9 maanden (of in de meeste gevallen zelfs veel langer) in een groep 0(+) stoeltje. En "in principe" mag een kindje niet eerder dan 9 maanden in een vervolgstoel. En op dit moment zijn er ook (achterwaartse) alternatieven genoeg, moest je inderdaad te vroeg moeten overgaan. Maar als ik me niet vergis heb je voor je dochter nu ook een groep 1 stoel die tegen de rijrichting in kan, niet? :)

15. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Maar een groep 0+1 is geen "tussenstoel". Het is een volwaardige groep 1 stoel (dus net als alle andere tot 18kg) met 2 verschillen: er mogen kindjes in vanaf de geboorte en hij kan alleszins tot 13kg achterwaarts staan. Maar is dus gewoon net zolang bruikbaar als een Tobi of weet ik wat. :) Een voorbeeld van zo een stoel is de Romer First Class Plus.

16. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Kan je zo een stoel niet in nl krjjgen? We waren namelijk van plan om dit weekend voor een stoel te gaan kijken bij een grote babyzaak en dan info te vragen. Ook over het feit dat hij nog net geen 9 kilo is en ook over eventueel achterwaards gerichte stoeltjes (ik weet namelijk dat die veiliger zijn en dat ze er over bezig zijn deze in nl ook verlicht te gan maken, al kan dat nog even duren)

Ik dacht oerigens dat je mij bedoelde omdat je my quote'te...

17. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Oh ik dacht maar tot 13 kilo en dat je dan alsnog zo een andere moest....

Ik ben al bij babydump geweest voor wat info maar daar hebben ze niet veel stoelen ennvond ik de info heel summier. We gaan dit weekend naar een grotere zaak in de hoop daar meer uitleg te krijgen over de verschillende stoelen.

Welke stoel hebben jullie goede ervaringen mee?

18. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Was een combinatie in reactie op jou en algemene informatie ;)

Je kunt een aantal stoelen in Nederland krijgen.
    In Eindhoven, Drachten en Veendam.
    Lees anders eens informatie op Facebook: www.facebook.com/achterwaartsvervoeren
    Daar kun je allerlei informatie lezen en er staat ook een overzicht op van achterwaarts gerichte autostoelen met bijhorende prijzen en informatie.
    Ik zou je een stoel tot 25 kg. aanraden gezien je zoontje lang is, heb je daar het langst plezier van. Als je meer wilt weten of vragen hebt, stuur dan even een PB'tje op de FB pagina. Ik ben de beheerder en help je graag.

Edit: in de meeste babywinkels hebben ze helaas niet of nauwelijks verstand van achterwaarts gerichte stoelen en de meeste winkels verkopen ze ook niet om commerciele redenen. Wanneer ze zelf geen achterwaarts gerichte stoelen verkopen, zullen ze je graag een voorwaarts gerichte stoel 'aanpraten'. Houd daar rekening mee als je informatie zou willen over achterwaarts vervoeren.

19. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij dus met de Romer First Class Plus. Door omstandigheden moesten wij een andere stoel voor onze zoon toen hij ongeveer een jaar was. Echter was hij toen maar net 8kg geweest, dus was een groep 1 stoel geen optie en ik wilde hem sowieso tot minstens 2 jaar achterwaarts vervoeren. Maar om terug een gewone groep 0 te kopen vond ik dan ook weer zonde. Toen kwamen wij bij deze stoel uit en ik vond, aangezien ons ventje zo'n prutske is ;), tot 13 kg achteruit mogen vervoeren, voldoende.

Wij zijn er erg tevreden over, maar moet wel toegeven dat ik een echte Romer fan ben. :)

Deel Deze Pagina