Net 2 en wil van die fles s nachts af!(?!)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Daantje1, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje1

Daantje1 Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ons jongste meisje is net een 2 weken 2 jaar en krijgt s nachts nog 1 of 2 flessen (???!!!!).
    Ze eet nogal slecht s avonds, echt een ellende altijd, waardoor ze dus honger heeft s nachts en een fles wil/krijgt.
    Ik heb er echt genoeg van eigenlijk, is helemaal niet nodig. Denk dat het misschien ook wel gewenning is van haar..ook blijft ze anders heeel lang doorhuilen/mopperen..en ik dus weer toegeef,niet goed van ons!
    (alleen het idee van honger hebben vind ik dan zielig/moeilijk)

We doen het nu zo; ze moet gewoon eten, eerst deden we er niet moeilijk over, niet teveel pushen enzo maar moet nu gewoon anders blijven we met die ellende s nachts zitten!
    dus nu moet ze gewoon even normaal eten (niet dat ze veel moeten eten hoor, en ook niet dat ze gaat kokhalzen ofzo natuurlijk, ze eet het dan gewoon prima op als ze weet dat het moet, en erna mag ze dan gewoon een toetje en nog eventjes lekker spelen (we weten best laat, tussen 17.30-18uur ook met de reden nu dat ze dan later gegeten heeft en niet te snel honger heeft ivm weinige eten)
    ben gewoon zelfs potjes/hapjes gaan halen van olvarit vanaf 12 maanden,dit eet ze nl dan best goed en bijna helemaal op.
    en erna dus yoghurt/vla etc.
    merk dan wel verschil in de nachten.
    Natuurlijk krijgt ze niet altijd potjes maar wil nu gewoon echt van die nachten af!Pasta eet ze ook wel goed maar vlees(gehakt) vaak weer niet. het is sowieso gewoon niet zo'n grote eter, koekjes laat ze ook meestal staan.

Maargoed, nu heeft ze dus naar mijn idee goed gegeten, bijna heel potje olvarit vanaf 12 maanden en erna vanillevla.
    Ze kan dan s nachts toch geen honger hebben? dan moet het denk ik gewoonte zijn als ze vanacht perse een fles zou willen??
    Ik leg haar ook wel terug maar soms wil ze gewoon echt een fles en blijft zo lang huilen (maar dan heeft ze dus heel weinig op dus honger dan denk ik eerder)

Mocht ze vannacht gaan huilen ofzo, dan kan het denk ik dus geen honger zijn, en hoe pak ik dit dan het beste aan? Gewoon terugleggen steeds?heel lang laten huilen?Vind dat nl erg moeilijk (lang laten huilen)
    en tot hoe lang kun je een kind van 2 jaar laten huilen?

Hoeveel eten jullie kindjes s avonds?

Ik hopo dat het snel over is, we moeten dan wel volhouden natuurlijk met geen flessen te geven,anders denkt ze weer: het is me weer gelukt en gaat ze weer uitproberen denk ik.

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal, hoop dat jullie het begrijpen/snappen wat ik bedoel.

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou denk ik als tussenstap water gaan geven snachts.

Dan zit je misschien wel 2x met iets, maar door de gewenning kan ik me voorstellen dat ze ook gewoon dorst heeft. Het zal ook wel even doorbijten zijn - omdat je kindje dit waarschijnlijk ook niet zal accepteren, maar toch.

Verder hoe lang kun je ze laten huilen: Tja, volgens mij is daar niet echt een grens aan. Je laat ze natuurlijk niet lang overstuur huilen, maar gewoon jengelen en zacht huilen mag best een tijdje. Bij overstuur huilen troosten (als dat lukt) , maar niet toegeven, ze zijn op deze leeftijd wijs genoeg om te beseffen dat ze dat dan volgende keer weer wel voor elkaar krijgen. Maar oke, ik lees dat je dat zelf ook goed beseft.. Het is gewoon moeilijk he..

Maar oke: Sterkte in elk geval...

Oja qua eten: s avonds: 1 aardappeltje en wat groente en vlees - en wat toetje. Echt veel ook niet eigenlijk. Vlees eet ze echter wél heel graag hier. Dat is nogal eens de stok achter de deur om de groente te eten: Eerst je (of een deel van de) groente, dán krijg je je vlees...
    Wij geven overigens nog wel steeds een bekertje warme melk voor het slapen gaan. Regelmatig met iets kleins/lekkers erbij. Daarna tandenpoetsen, verhaaltje voorlezen en naar bed.

3. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Wij hebben onze kinderen al heel lang van de nachtvoeding af, omdat ze 's avonds voldoende gegeten hadden en geen honger konden hebben 's nachts. Het is vaak gewoon gewenning en bij ons hielp het om ze te laten huilen. 2 a 3 nachten en het was over. Misschien dat het bij jou langer duurt, omdat ze al 2 is, maar ik zou gewoon volhouden. Succes.

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik vraag me af of ze wel echt honger heeft...ik denk namelijk echt dat het gewenning is.
    Jij zult consequent moeten zijn en haar gewoon echt geen fles meer moeten geven s'nachts.
    Hoe ze ook zeurt of huilt....gewoon niks meer geven.
    Klinkt heel makkelijk...maar is best moeilijk.
    Maar als ze door heeft dat ze niks meer krijgt s'nachts dan zal ze er ook niet meer om vragen.

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik denk ook gewenning. Dus ik zou ook even doorzetten en geen flessen meer gaan geven 's nachts zodat ze weet dat ze niks meer krijgt 's nachts. Het zal even moeilijk zijn maar denk wel dat dit wel de manier is om haar van de flessen af te krijgen.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Oh ja...een vriendin van mij had hetzelfde probleem.
    Maar haar dochter moest van de kinderarts nog heel lang s'nachts flessen met speciale melk, omdat ze een groei achterstand had.
    Op den duur hoefde ze de flessen niet meer....maar ze was er ook zo aan gewend.
    Ze was ook al ruim 2 jaar.
    Het enige wat hielp was om gewoon radicaal niks meer te geven s'nachts.

7. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    En als je haar nog een fles geeft net voor ze gaat slapen?
    Mijn dochtertje is bijna 2, en al heel lang van haar nachtvoedingen af, maar ze krijgt nog wel een fles groeimelk net voor ze gaat slapen. Verder eet ze wel goed overdag, dus ik weet niet of je dit kan vergelijken.

8. Daantje1

Daantje1 Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle antwoorden, erg fijn!
    Ik denk ook al best lang: en nu gaan we vannacht geen fles geven..en dan heb ik haar bijv 2 keer terug gelegd en begint ze een kwartier of halfuur later weer...
    en als ze dan best lang huilt vind ik dat zo moeilijk en denk ik: ze wordt de hele tijd wakker, zou het dan toch honger zijn?terwijl ik ook heel erg denk dat het gewenning is, dan wordt ze denk ik ook wakker omdat ze het gewend is (al verschilt het tijdstip wel hoor)

Athina: water probeer ik soms ook,maar accepteert ze niet altijd..dan denk ik ook wel: als ze geen water wil, kan het toch geen honger of dorst zijn?want dan zou ze ook water drinken (onze meiden drinken sowieso vaak water tussendoor, ook wel een sapjes hoor,maar water mogen ze de hele dag door wel) dus ze lust dat wel altijd graag (hier vragen ze soms zelf om water ipv sap)

Ik zou het dan dus idd zo kunnen proberen:
    voor het slapen gaan een fles en daarna niks meer, of gewoon helemaal niks meer geven en als ze wakker wordt terugleggen/evt vragen of ze water wil (voor het slapen gaan mag ze ook altijd water drinken, heb altijd vers water klaarstaan als ze naar bed gaan voor event de nacht maar wil ze dus vaak niet s nachts want dan wil ze een fles,heel soms lukt water wel)

Maarja, in principe drinken andere kinderen van 2 ook geen fles dus dan moet dat hier ook makkelijk lukken..nouja, ,makkelijk...het is even doorbijten wel en vind het best lastig als ze dan huilt.
    maar ik let er wel op dat ze niet overstuur raakt ofzo.

NOgmaals bedankt,ik ben in ieder geval weer benieuwd hoe de nacht zal gaan,naar mijn idee heeft ze echt wel genoeg gegeten, zeker voor haar doen zeg maar (het is trouwens een heel klein en fijn gebouwd meisje,echt een kleintje,maar zegroeit wel voldoende en is gewoon gezond enzo)

Nogmaals bedankt!hopelijk is het binnenkort echt gauw over!en als ze wakker zou worden dat terugleggen of beetjewater helpt!

9. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ja dit wilde ik ook zeggen,mijn dochter krijgt voordat ze naar bed gaat gewoon een flesje pap en ze slaapt daarna lekker door ;)

10. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Dat is naar mijn idee echt gewenning.
    Ik zou gewoon s'avonds bij het naar bed gaan uitleggen dat ze best mag huilen maar geen flessen meer krijgt s'nachts omdat ze nu oud genoeg is om gewoon door te slapen...
    Je weet niet of ze het begrijpt, maar dan heb je dr iig voorbereid, en dan gewoon echt niet meer geven, zal waarschijnlijk een flinke strijd worden, maar de aanhouder wint zeggen ze wel is, en in dit geval moeten jullie dat natuurlijk zijn ;)
    Uiteindelijk weet ze dat ze s'nachts geen fles meer krijgt!

Mijn zoontje word bijna 2 en heeft al vanaf 7 weken geen nachtfles meer omdat hij door is gaan slapen.
    Hij eet de laatste maanden erg slecht (laatste dagen gelukkig weer beter!) en gaat dus regelmatig met ''honger'' naar bed, dit heeft ook de laatste weken flink wat strijd gegeven, maar met volhouden dat hij er niet uit mag (misshcien wel een ander voorbeeld..sorry), maar goed het gaat de laatste dagen dus al een heel stuk beter.
    Nou veel succes meid!!!

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Als ze al bijna 2 is, en bijna een heel potje + yoghurt eet, weet ik wel zeker dat het geen honger is waar ze wakker van wordt, maar gewenning.

Misschien kun je haar 's avonds, voordat je zelf naar bed gaat nog een flesje geven? Dan is haar slaap even onderbroken (waardoor ze vaak langer gaan slapen daarna), en is haar maagje alsnog gevuld voor de nacht. Na die fles kan je dan uitleggen dat ze nu moet gaan slapen en dat ze niet meer om pap mag huilen 's nachts. Want papa en mama willen slapen en zij moet stil zijn. Zo'n uitleg snapt mijn zoon hier perfect, dus misschien werkt het bij jullie ook...?

Sterkte! Lijkt me onwijs zwaar om nu nog 's nachts eruit te moeten... maar denk wel dat het een patroon is dat jullie haar zelf hebben aangeleerd.

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje eet ook erg slecht 's avonds en hij krijgt voor het slapen gaan nog een bekertje warme sojamelk. Als hij voor zijn doen goed heeft gegeten alleen sojamelk, was het eten wat slechter dan sojamelk met wat groeimelk erdoor en als het eten heel slecht was dan sojamelk met wat pap. Hij komt 's nachts nooit voor een fles gelukkig.

13. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Zou ze geen dorst kunnen hebben?
    Mijn dochter dronk heeeeel slecht en had snachts altijd dorst.
    Ze kreeg van ons een beker water mee naar bed voor snachts.
    Nu ze overdag weer beter drinkt gaat de beker snachts niet meer mee naar bed.

Kan idd ook gewoon gewenning zijn.
    Wellicht ook af te leren door water te geven.

14. ylona25

ylona25 Bekend lid

8 mei 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    ik kan me ook niet voorstellen dat het honger is maar gewoon gewenning. Mijn zoon had met 3 maand geen nachtfles meer en was met 9 maand helemaal van de fles af. Mijn dochter van bijna 6 maand heeft sinds 2 week geen nachtfles meer en zit nu op 3 flessen. Zij gaat ook snel van de fles af denk ik.

groetjes Ylona

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Tis zeker gewenning! Onze zoon eet ook sinds een paar maanden best slecht maar wordt niet wakker van de honger!
    Maar het verhaal van de gewenning ken ik wel. Onze zoon was alleen wat jonger toen dan die van jullie. Maar oo ik was bang dat ie honger had en gaf hem dus steeds wat. Vervolgens kwam hij elke nacht. Ik ben toen voor onze eigen nacht nog een fles gaan geven maar vervolgens kreeg hij toen dus 2 nachtvoedingen!! Water bliefde meneer niet, twas dus puur voor de lekker!
    Bij ons was de enige oplossing radicaal stoppen met de flessen. En ja, de eerste nacht heeft hij wel 3 kwartier volledig overstuur liggen brullen. Ik had echt het zweet in mn nek staan, ik kan dat echt niet aanhoren. Ik had een kok wekker gezet en ben na 10 minuten naar hem toe gegaan, niks gegeven en alleen maar gezegd dat hij geen flesje kreeg en dat hij mocht gaan slapen. Vervolgens na 10 minuten weer. Etc. na 3 kwartier was hij stil. En bleef het stil!
    De nacht erna was het weer huilen geblazen, dit keer maar ca 20 minuten en de nacht erna nog maar 5. Vervolgens sliep hij door!
    Tis dus echt even doorbijten maar het is het waard!
    Heel veel succes!

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Klinkt gewoon als gewenning en bovendien eet ze overdag minder doordat ze 's nachts al flessen krijgt.
    Of 'cold turkey' stoppen of geleidelijk afbouwen, de komende twee weken ofzo gewoon steeds wat minder geven tot het op een gegeven moment nog maar 3 slokken ofzo zijn en dan stoppen. De eerste paar keer zal ze vast nog wel wakker worden rond die tijd, omdat ze dat zo gewend was, dan gewoon even lekker toedekken en weer verder laten slapen.

17. Daantje1

Daantje1 Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    bedankt weer voor alle reacties, ik heb er echt wat aan,bedankt!
    Ik probeer idd wel water te geven als ze wakker wordt, en als ze dat niet wil moet het wel meevallen lijkt me.
    Alleen blijft het dan wel moeilijk als ze dan gaat huilen maar zoals jullie zeggen; moet je ff doorheen omdat het gewenning is..
    hoop dan ook echt dat ze eigenlijk niet gaat huilen en anders maar hooguit 10 minuutjes ofzo..pff..we zullen zien hoe het loopt!
    ben vanaf afgelopen vrijdag alleen t/m aankomende zondag omdat mijn man voor zijn werk naar het buitenland is (ja, best zwaar nu ff) maar wil het toch gaan proberen.
    Vannacht ook teruggelegd en dat lukte en alleen om 5uur kreeg ze toen een fles ( s nachts dus)

ben benieuwd deze nacht!duimduim dat ze niet lang gaat huilen want dat vind ik echt moeilijk!

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoe is het gegaan vanacht?

19. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

dochter van mijn zusje is nu 17 maand, die kreeg ook nog altijd een fles midden in de nacht,

zij is overgestapt naar eens water, en steeds iets minder, wou ze meer.... hard gezegd dan had ze gewoon pech.

voor een paar weken geleden hebben ze de fles helemaal weggelaten en niets meer gegeven, en nu slaapt ze de nacht door, het is even een paar weken door bikkelen, maar het is echt beter dat ze geen fles meer krijgt.

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ben wel benieuwd hoe het is gegaan vannacht?
    Tzal best zwaar zijn, zeker midden in de nacht klinkt het gehuil harder dan normaal en voel je je er nog opgelaten bij ook waarschijnlijk.....
    Maar zet door hoor!!
    Als ze geen water hoeft dan zal ze ook geen dorst hebben!

Deel Deze Pagina