eerste hapjes geven...

Discussie in 'Prematuur' gestart door soefdeboef, 11 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hallo ervaren mamma's,

Onze kleine is alweer bijna 6 maanden (ongecorrigeerd).
    Ze lijkt de melk niet meer zo interessant te vinden, maar de antibiotica vindt ze heerlijk :$!
    Daarom heb ik het gevoel dat ze wel toe is aan fruithapjes.
    Gaven jullie een heel stuk, zodat ze daarvan af kunnen sabbelen of pureerden jullie alles heel fijn?!
    En wanneer zijn jullie ermee gestart? Op de gecorrigeerde of ongecorrigeerde leeftijd?
    Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Weet eigenlijk niet wat "beter" zou zijn voor te vroeg geborenen. Bovendien heeft onze kleine ook veel slikproblemen gehad in het verleden, dus ben ik benieuwd hoe dat straks zal gaan.
    Vind het ook wel een beetje eng... Verslikken in moedermelk lijkt mij minder erg als in peer ofzo...

Dus ben nu op zoek naar ervaringen! ;)

Alvast dank!

GRTZ.

2. adi

adi Niet meer actief

Hoi hoi,

Wij zijn gestart met 5,5 maanden, met wat hapjes gepureerde wortel. Eerst 2 weken groente (= milder) en dan met fruit.
    Ik heb gewacht totdat ze heel goed konden zitten (rond 9mnd) en toen zijn we overgestapt op stukken.

3. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone had verder geen problemen dus we zijn gaan Rapleyen. Ook precies met 6 maanden ongecorrigeerd. Erg leuk om te doen! We hebben ook altijd voor haar gekookt, potjes doen we niet aan.

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Dank voor jullie reacties!

Als ik het zo bekijk bij onze kleine vindt ze dat Rapleyen leuker (en ik ook ;)!)...
    Maar ze kan nog niet goed zitten natuurlijk...
    Weet dus niet of dat verstandig is...
    Eerst groente dus...? Maar fruit is zoeter denk ik...?

Nou ik wacht het nog even af... morgen ook naar de KA en daar ook maar even overleggen!

Leuk hoor! Heb al sinds ze 1 maand is zin om voor haar te koken!
    Nou "kook" ik natuurlijk al maanden BV voor haar, maar is toch anders... :D.
    Potjes lijkt mij ook maar niets... misschien soms voor onderweg, maar inderdaad liever zelf koken :).

THNX!

5. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Kanaal van snuffel1979 - YouTube

Dit zijn Simone's eerste hapjes, onze voedingsmomentjes duurden toen maximaal 10 minuten hoor omdat ze ook meer hing dan zat in die tijd.

Heerlijk om weer terug te zien trouwens, dat kale dikke koppie van haar :)

Oja , de haricots verts bleken achteraf niet zo verantwoord, ivm het zout, daarna zijn we vers gaan geven....

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

SMELT!!

Suus

7. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Fantastisch!! :)

8. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Dankjewel :)

9. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Echt heel schattig inderdaad! Maar waarom waren die boontjes niet goed dan?!

Dank voor jullie reacties!

Volgens de Dr. kunnen we nog niet beginnen met hapjes... :(.

Ze is weer weinig aangekomen (nog steeds op eigen bescheiden lijntje) en er zal nu eerst vervolg onderzoek plaats gaan vinden (stofwisselingsziekte, genetisch onderzoek, cardioloog etc.)

*zucht*...

10. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    De boontjes kwamen uit een potje en dan zit er zout bij. Dat is niet zo gezond. Sinds die tijd heeft Hak wel minder zout in de potjes gedaan dus eten we het alsnog wel 2 keer per week ofzo. Moet nu kunnen denk ik dan....

Mag ik vragen hoeveel je dochter weegt? Ik heb ook een klein prutje maar dat is gewoon haar bouw (al voeden we wel 'bij' met extra volle producten tegenwoordig). Ze is nu iets meer dan 8 kilo met 16 maanden....

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

O jemig Soef, wat is dit voor wellesnietesgedoe van doktermans? Ze groeit toch steeds al op dat lijntje? En ga je nu nr WKZ? Ik wil zelf niet meer terug naar streekziekenhuis eigenlijk, in het AMC is duidelijk veel meer kennis.

Suus

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Nou, inderdaad... maar iets over diepliggende ogen en grote afstand tussen duim en wijsvinger...:(.
    Cardioloog is op zich wel logisch met haar 2 hartafwijkingen...

We gaan zowiezo voor follow up naar Academisch heb ik nu begrepen.
    Maar volgens mij zijn wij daar "uit" het systeem...
    Nooit meer iets van gehoord namelijk...

MvS; ze is nu 4600 gram bij bijna 6 maanden.
    Ze was 1550 bij de geboorte en ze groeit dus nog wel heel gestaag, maar echt op eigen lijntje.
    Ze haalt ook niet in, al komt dat vaker voor bij en prematuur en dysmatuur.
    Daarbij zijn wij allebei ook niet groot...

Nou ja, we zullen wel zien.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Soef, ik lees dat je nog niet ag beginnen van de KA, maar toch even mijn ervaring.

Wij zijn met 4 mnd ongecorrigeerd begonnen met gepureerde groenten, en later fruit. We zijn vroeg begonnen omdat de inschatting was dat L. veel tijd nodig zou hebben om te leren eten van de lepel in verband met haar schisis. De eerste 1,5 maand hebben we dus ook maar een hapje of 3 a 4 per dag naar binnen gekregen. Toen ze het een keer goed kon zijn we direct grovere voeding gaan geven, maar geen rapley, dat durfde ik niet aan met haar open gehemelte (voor je het weet steekt er ineens een wortel uit haar neus :D)

14. Flavour

Flavour Niet meer actief

xx Suus

15. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Toen ze het een keer goed kon zijn we direct grovere voeding gaan geven, maar geen rapley, dat durfde ik niet aan met haar open gehemelte (voor je het weet steekt er ineens een wortel uit haar neus :D)[/QUOTE]

Hai Juul,

Dank voor je ervaring inderdaad!
    Ga het toch even overleggen met de KA, heb nog tel. afspraak deze week.
    En idd, je schrijft t grappig van die wortel, (moest erg lachen!) maar stel je voor...:$.

GRTZ.

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Tsja, niet goed groeien door stofwisselingsziekte of dat ze niet goed groeit door hartafwijking...
    Op deze manier kunnen we uitsluiten dat het echt niets geks is (hopelijk).

En ja, volgens mij zijn wij door het systeem gevallen... Volgende week is ze een half jaar, maar nog geen oproep of niets!
    Denk dat het komt van de termijn... we zijn >32 weken bevallen en daardoor geen WKZ indicatie...?! Maar er is dus veel onduidelijkheid... Streekzkh weet van niets, WKZ weet van niets...

Maar goed wordt geregeld denk ik, vrijdag contact met de KA.

GRTZ.

17. Flavour

Flavour Niet meer actief

Wij hebben de afspraak een half jaar na uitgerekende datum, dus dat zou voor jullie in februari zijn?

Wij waren ook door het systeem gevallen evenzogoed, bijna terugkomavond academisch gemist daardoor, maar kreeg glukkig waarschuwing collega-moeder.

Volgens mij laten ze alle premature NICU-ers terugkomen, hoorde ik in Adam op terugkomavond.

Suus

18. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hallo,

Vandaag of eigenlijk gisteren contact gehad met de KA.
    Zij geven dus t advies tussen de 4 en 6 maanden gecorrigeerd starten. Nu lees ik hier overal ongecorrigeerd.
    Ze is 4 maanden gecorr. en 6 ongecorr. en ik denk dat ze er aan toe is.... dus.... we gaan starten ;)!
    Jeeeeeeeej leuk!
    Wel gepureerd was het advies en verder fruit/ groente maakte niet uit... Zoooo leuk en spannend!

Volgende week trouwens afspraak bij de Klinisch Geneticus ivm mogelijk syndroom (hopelijk) uit te sluiten... (combinatie slechte groei, vroeggeboorte, hartafwijkingen?!)
    Aan de ene kant fijn dat er naar gekeken wordt. Aan de andere kant ben ik er zoooo klaar mee.
    Ik wil niet meer die onzekerheid... stel dat het toch wat is.... ik trek het niet als er wel weer "iets" uitkomt hoor! Nou ja, tegen die tijd ga je toch wel weer door, maar ik wil ook wel een keertje dat er iets meevalt!
    Zijn die hartafwijkingen niet genoeg ofzo (naast de rest van de zorgen die we (gehad) hebben)?!
    En de MDL arts, al verwachten we daar weinig van. Ze heeft ook geen klachten meer nu... Behalve dat ze soms niet meer wil drinken.
    Mw. heeft zelf besloten dat ze nog maar 5 voedingen per dag wil en haalt daarbij nog steeds dezelfde intake als met 6/7 voedingen.
    Nou prima hoor, wordt t ook wat makkelijker voor ons om eens op pad te gaan met haar :).

Anyway, hou jullie op de hoogte!

GRTZ.

19. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ha Soef,

Wat leuk dat je gaat starten! Voor de darmen corrigeren ze eigenlijk niet, omdat die beginnen te rijpen zodra het kindje voedsel gaat verteren, en dat is vaak al vanaf de geboorte. Je kindje moet er wel aan toe zijn, maar dat merk je vanzelf. Hier zit ze voordturend op haar vuistjes te kauwen, ook als de fles erin zit, en ze kijkt de boterhammen uit je mond... dat schijnen tekenen te zijn dat het zover is.

Waarom moet je starten met gepureerd eigenlijk? Is dat vanwege de prematuriteit? Er zijn toch best een hoop prematuren die gezellig Rapley-en?

Ik kan me zooo voorstellen dat je helemaal klaar bent met die onzekerheid. Ik merk bij mezelf dat ik er eigenlijk al niet meer warm of koud van word als ze weer met een theorietje komen aanzetten. Murw word je ervan. Eerst zien... Hoop voor jou dat er niets aan de hand is. (Aan welk syndroom denken ze dan?)

Superfijn van de 5 voedingen. Hier zit ze tussen de 4 en de 6 voedingen, het hangt echt af van de vorm van de dag.

Suus

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Goed zeg! Ik weet nog hoe blij ik was om bij te gaan voeden...op een gegeven moment was ik wel zo uitgekeken op die fles, eindelijk wat variatie. Hm nu ik dit zo terug lees is het net alsof ik L. ben gaan bijvoeden voor mijn eigen vermaak....was niet helemaal het geval ;)

Deel Deze Pagina