ik en mijn broer hebben allebei een kindje onze dochter is 2,5 week jonger dan haar nichtje. mijn moeder is altijd al een roddeltante geweest en overal commentaar op. net belde ze en vertelde ik heel trots dat ze af en toe al los staat. krijg ik als reactie. ja je nichtje ook en die loopt soms aan een handje. niks van goh wat goed ofzo. toen zei ik ja onze dochter durft dat nog niet echt. zegt ze. maar ja lisa loopt zoizo nog niet zo goed natuurlijk. ik vind het zo vervelend, want dit is niet de eerste keer. steeds als ik iets trots vertel krijg ik als reactie, ja maar je nichtje dit of dat. mijn dochter heeft al 9 tanden en mijn nichtje pas 2 en daar zit me moeder ook steeds over van nou je nichtje is qwa tanden wel erg langzaam. ze vergelijkt alles en kan niet trots zijn op iets lijkt het soms wel. onze dochter word altijd met alle kindjes vergeleken die ze maar kent of vaag kent. ik weet dat ik gewoon een gesprek met haar moet aan gaan maar vind het wel heel moeilijk, want ik wil geen ruzie en mijn moeder voelt zich vaak snel aangevallen
Ik herken het!! Hier is het hetzelfde met schoonmoeder. Onze dochter is 4 maanden jonger dan ons neefje en liep al met 13 maanden en neefje pas met 19 maanden. Nou kon er dus ookniks af van goed zo of wat leuk, neeeeeee alleen maar owww maar Sam kan nog niet lopen maar dat komt vanzelf,jongens zijn altijd langzamer. Bleh bleh bleh. En nog veel meer van dit soort dingen. Word er ook moe van en negeer het voortaan.
Heel herkenbaar, hier met de schoonouders. Onze dochter is 2,5 week jonger dan haar neef en hun zijn hoe klein ze nu ook zijn aan het vergelijken.... Neefje huilt bijna niet maar heeft bv heel de dag een speentje in, onze dochter laat haar eigen wel eens flink horen en het eerste wat ze dan zeggen is: Zo ze laat zich goed horen zeg D.... hoor je nooit. Schoonmoeder pakt haar als vast met de woorden "Straks gaat ze huilen." Nou dan hoeft het voor mij al niet meer. Of D..... kan dit al en maakt meer geluidjes, enz enz. Ja hallo, niet ieder kind is hetzelfde en zeker op deze leeftijd is 2,5 weekjes een heel groot verschil. Ik wordt er soms zo moe van....Probeer het te negeren maar lukt niet altijd en tja dat wordt er weleens een opmerking gemaakt. Helemaal als ze gaan vergelijken met kindjes die ze vaag kennen dan komt er zeker een opmerking achteraan. Ons meisje doet het op haar tempo en ik ben supertrots op haar want ze doet het hardstikke goed!! Tja, als je moeder zich snel aangevallen voelt is het indd moeilijk om een gesprek aan te gaan maar ik zou het toch op een voorzichtige manier proberen te praten. Ze moet toch haast wel begrijpen dat het voor jou niet leuk is dat ze nooit (laat merken dat ze) trots is en altijs vergelijkt met andere kindje? Hopelijk komt er toch snel verrandering in.
Wat vervelend allemaal! Hier geen last van want ons schatje is het enige kleinkind in beide families Maar misschien helpt het voor jullie om nog eens te bedenken dat het geen waardeoordeel hoeft te zijn, maar gewoon omdat ze zo'n logisch "vergelijkingsmateriaal" zijn voor elkaar? Gewoon, om ze met elkaar te vergelijken en dan te constateren: interessant, ze zijn dus anders? Succes ermee ieg!
Mijn oma heeft er een handje van. De zoon van mijn oma's nicht is geboren op precies dezelfde dag. Er zit 10 uur verschil tussen hem en mijn zoon. Mijn zoon is een snelle Jelle volgens mijn oma, want haar achterneefje doet nog weinig. Het is inderdaad een vergelijkingsmiddel, al blijft het vervelend want het lijkt dat mijn oma ook niet trots is op haar achterkleinkind maar hoe langer ik nadenk hoe meer ik ga zien dat ze wel degelijk trots is op haar achterkleinzoon. Mijn oma is niet goed in het maken van complimenten. Misschien is jouw moeder dat ook niet? Ik snap wel wat je bedoelt, het is echt vervelend. Maar je kunt er niks tegen doen denk ik.
Ik zou zeggen; Hé mam, zou je zo vriendelijk willen zijn om kinderen niet steeds met elkaar te vergelijken. Zo hoef ik je ook niet vervelend te vinden en kan elk kind zich ontwikkelen zoals hij of zij dat wilt. Ik vertel vol trots wat mijn dochter kan, en ik verwacht dan gewoon een enthousiast antwoord dat je blij bent dat ze dat al kan! Als je het niet kan, dan moet je het zeggen en dan zorg ik wel dat ik jou niet meer vertel wat mijn dochter allemaal kan. Ja doeg, ik zou het echt zeggen! Dit is toch gewoon heel vervelend. Ik zou het echt ter sprake brengen, doet ze het dan nog dan zou ik stoppen met haar dingen vertellen. Zo blijf je je aan haar irriteren.
Maar misschien helpt het voor jullie om nog eens te bedenken dat het geen waardeoordeel hoeft te zijn, maar gewoon omdat ze zo'n logisch "vergelijkingsmateriaal" zijn voor elkaar? Gewoon, om ze met elkaar te vergelijken en dan te constateren: interessant, ze zijn dus anders? Dat is wel zo maar neefje is altijd "beter" zeg maar. @bloemm als het mijn moeder was zou ik het zeggen maar hier is het schoonmoeder. En dan weet ik al dat het niet goed gaat.