Een vraagje ; om je temperatuur op te nemen: kan je dat best met een kwikthermometer doen of met een digitale? Met digitale had ik na het biepje (ongeveer 1 minuut) een temp van 36.3 en na drie minuten zoals ik op internet gelezen heb dat het moest 36.5? Echt betrouwbaar is deze dan toch niet of hoe moet ik het precies doen? neem em smorgens om 7.20u, elke dag....
Ik heb een digitale thermometer met 2 cijfers achter de komma (Philips) en ik lees 'm af na 't biepje. Werkt prima!
ik heb ook een digitale maar lees hem altijd af naar de piep en heb hem nooit langer laten zitten dus kan niet zeggen of de temp dan anders is. ik mete elke morgen en na het piepje las ik hem af, als je dit elke dag zo doet dan makkt het denk niet uit dat het wat scheeld want dit zou hij dan altijd wel doen
Ik gebruikte een digitale. Kwikthermometers zijn er volgens mij ook niet zo veel meer. In ieder geval niet meer te koop. En falezen na het piepje. Mijne meet daarna ook niet meer. Had je misschien de knop nogmaals ingedrukt? Want sommige laten dan de vorige temp. zien.
Ik heb ook een digitale gebruikt. Na het piepje idd. heb nergens gelezen dat ik hem 3 min er in moet houden, en heb bijna een jaar getempt.
ok bedankt, dan zal ik het zo ook nog maar een tijdje voortdoen en hopen dat het niet lang meer duurt voor ik goed nieuws kan melden he? Kan je toch zwanger zijn en een ietwat lage temp hebben? of moet hij wel degelijk hoog zijn: ik zit namelijk altijd rond de 36.3 à 36.5 ongeveer.... Stijgt niet specatulair moet ik zeggen Groetjes
Ja, de kwikthermometer, die moet drie minuten inderdaad. En die inderdaad wel door kunnen stijgen, maar als je altijd op hetzelfde moment leest, is dat ook niet erg.
jawel, ook de digitale stijgt nog. Die van mij toch. Bij de cursus nfp (naturla family planning) heb ik ook geleerd 3 minuten te laten zitten (anale meting dus, oraal en vaginaal waren zelf nog langer). Dus na de biep nog wachten. En ik heb ook 2 cijfers na de komma. Ik zal eens zien of ik het kan vinden op de website van nfp.
Ach het neemt echt niet zo nouw, Ik stopte gewoon na de piep, 1 cijfer achter de komma en elke cyclus mooi een eisprong gezien.
De temperatuur Wanneer een vrouw het verloop van haar ochtendtemperatuur in een cyclus volgt, stelt ze vast, dat er twee temperatuurniveaus zijn. Vóór de eisprong, in de eerste cyclusfase, is de temperatuur iets lager. Rond de eisprong stijgt ze met tenminste 0,2°C en blijft ze hoog tot aan het einde van de cyclus. Meetwijze Meting onmiddellijk na het wakker worden, maar vóór het opstaan In de leerfase liefst dagelijks meten (na tenminste één uur slaap) Een normale kwikthermometer volstaat Steeds dezelfde thermometer Steeds dezelfde meetwijze: in de mond, in de anus of in de schede; nooit onder de arm! Temperatuur onmiddellijk op de cycluskaart noteren Meetduur In de anus (rectaal) ongeveer 3 minuten In de mond (oraal) ongeveer 5 minuten (onder de tong, tegen de tongwortel) In de schede (vaginaal) ongeveer 5 minuten Mogelijke storingsfactoren Andere thermometer Fouten of veranderingen in de meetwijze Verschillende meettijden Verandering van omgeving (reis, klimaat) Stress en psychische belasting, opwinding Ongewoon alcoholgebruik Laat eten 's avonds Ongewoon laat gaan slapen Te korte of gestoorde nachtrust Ploegendienst Ziekte Zich slecht voelen Bepaalde medicatie Hoe wordt de temperatuur gelezen en genoteerd? De temperatuurwaarden worden met een stip in de curve genoteerd. De lijntjes op de cycluskaart komen overeen met de graden van de thermometer. Wanneer de kwikzuil op een streepje staat, wordt de stip op het lijntje (in het midden) genoteerd. Staat de kwikzuil tussen twee streepjes, dan wordt de stip in het midden van het vakje genoteerd. De temperatuurstippen worden dag na dag met mekaar verbonden. Boven de tempartuur wordt in de rij "meettijd" het uur van de meting genoteerd. Mogelijke storingen en bijzonderheden worden in de bovenste rij opgeschreven. In de leerfase (eerste 2?3 cycli) zou men dagelijks moeten meten om het individuele temperatuurniveau van lage en hoge fase en de persoonlijke reacties op mogelijke storingen te leren kennen. Hier staat nu ook wel ... een kwikthermometer volstaat... Ik zoek nog verder .
nee, ik vind niks meer... Maar het is zoals Natasja zegt... als je je eisprong maar vindt. Maar we hebben in de les wel cycluskaarten gezien, waarvan de vrouwen echt moesten temeraturen met 2 cijfers na de komma omdat de verschillen in temperatuur zo klein waren.
Zouden die 3 minuten dan niet gelden voor alleen een kwikthermometer? Ik gebruikte ook altijd een digitale. En dan las ik het af na het piepje. Eigenlijk nooit problemen mee gehad als ik dan naar mijn temp-kaartjes kijk. Dan leidt ik daaruit in ieder geval een eisprong af... Succes! Groetjes, Josien
bedankt voor de vele reacties he.... Ik meet mijn temp met een digitale en lees die dan ook dadelijk na de bieptoon af ma had gelezen op internet dat het dus 3 minuten moest zijn en dacht ga dat een keer proberen, normaal moet dan de temp toch hetzelfde zijn ma nee hij steeg met 0,3gr ? Vind ik raar, ma ik heb em altijd afgelezen dadelijk na de biep dus zal dit deze cyclus zo maar blijven aanhouden dan zekers? Ma ik vind niet duidelijk mijn eisprong weer: heb namelijk nog pieken waar mijn temp ongeveer 0,2 gr stijgt bv op twee plaatsen heb ik een stijging van 36.3 naar 36.5. Is dit dan een eisprong? OP twee plaatsen? of hoe moet ik mij dat interpreteren? Nu was mijn temp gedurende 4 dagen om de dag 36.3 36.4 en vandaag heb ik weer van 36.3 naar 36.5? Kan niet goed volgen eigenlijk .... Help !
Oh bedoelde je dat je de digi met de kwik had vergeleken? Dat moet je niet doen. Het zijn twee verschillende meetprincipes. Verschillende thermometers (of meet plaatsten) kunnen altijd met elkaar verschillen. Heb je een kaartje die je kunt plaatsten? Welke cyclusdag zit je? Als je nog geen kaartje heb kun je er eentje maken op http://www.fertilityfriend.com, en het plaatje dan hier plaatsen.
ik weet het ook zo goed niet meer... misschien heb ik toch niet zo goed opgelet in de les... en ging het toen over kwikthermometers.
Bij NFP geven ze de voorkeur aan de kwikthermometer, maar volgens mij lopen ze achter. Misschien waren de eerste digitale thermometers nog niet zo goed. Volgens mij is het 't belangrijkste dat je elke dag dezelfde methode hanteert (óf 3 minuten, óf na het biepje) en dat je elke dag dezelfde thermometer gebruikt, tenzij hij kapot is gegaan. (Ik heb zelf wel een reserve-thermometer paraat voor noodgevallen.) Ik vind mijn eisprong prima met aflezen na de piep.
Neenee ik meet elke morgen met digitale thermometer... Ma ik lees em altijd af na het biepje (das ongeveer na 1 min) ma nu las ik internet dat het drie minuten moest blijven zitten (oraal) voor het af te lezen en da had ik nu ne keer gedaan om te zien: en het was 0,2 gr verschil en da vind ik wat raar.... Ma nu lees ik em gewoon terug af na de biep en zal wel zien zeker.... Ben heel onregelmatig van cyclus dus weet nie goed welke dag ik zit: heb mijn menstruatie gehad (bloedverlies 21 mei 07 zoals normaal) en toen na 16 dagen (5 juni) had ik 7 dagen bruinverlies .... (is dit nu menstruatie opnieuw of niet dus da weet ik nu nie) en toen na 16 dagen (op 20 juni 07) gedurende 3 dagen lichtbruin verlies: (iets en niks eigenlijk)... Dus ga nu nog wat afwachten en maar temperaturen zekers. heb jij dit ook meegemaakt zo e rare cyclus?
Hallo hier ben ik weer: sorry dat het zolang duurde: heb weer een vraagje (wordt gek van mijn vele vragen pfff) Volgens mijn temperatuurcurve zou ik mijn eisprong gehad hebben op 19 juni. Dus dan zou ik op 4 juli mijn maandstonden moeten gekregen hebben. Ik heb ze tot op vandaag nog steeds niet en mijn temperatuur blijft 36.9 ! Heb vandaag dan ook een testje gedaan (was er 98 % zeker van dat het prijs ging zijn ) maar niks is minder waar.... Kan dit ? of bestaat er toch nog een klein (water)kansje dat ik toch nog zwanger ben en dat ik gewoon te vroeg heb getest (heb met een testje van kruidvat getest). Vind het raar omdat mijn temp hoog blijft.... Weet iemand raad! Wordt er echt moedeloos van pfff!