Tenminste.. ik denk dat er geen vergunning op gegeven is. We hebben vandaag gekeken bij dit huis en er staat een prachtige overkapping achter het huis. Ik heb ooit geruchten gehoord dat het zonder vergunning geplaatst is (het is bij ons in de buurt). Is het zo dat als we deze woning aankopen we alsnog het risico lopen dat we eea moeten gaan aanpassen/afbreken? Beetje rottig. We zijn erg enthousiast, maar een eventueel bod is natuurlijk inclusief de overkapping. Hebben jullie tips hoe dit aan te pakken?
Hier in de gemeente mag je een bepaald percentage van de tuin overkappen of aanbouwen, zonder vergunning. Is dat bij jullie niet ook? En je kan natuurlijk eens informeren bij de makelaar.
Navragen bij de verkopend makelaar of je de vergunning mag zien of bij de gemeente of ze daar een vergunning voor hebben afgegeven. Als die vergunning er niet is, dan is het inderdaad na koop jullie probleem en zou hij weggehaald moeten kunnen worden. (Als de gemeente erachter komt en het een probleem vindt)
Ik zou het even nagaan of t er nu wel of niet is en of t idd überhaupt nodig is of niet... Kennissen van ons hebben op die manier een koop laten schieten omdat er geen vergunning bleek (die wel nodig was) voor het aanpassen van een deur in een berging.... En misschien valt t nog als voorwaarde op te nemen oid dat de verkoper zelf de vergunning nog even regelt?
Je kan in omgevings loket de gegevens invoeren alsof je deze overkapping wil bouwen, en controleren of er een vergunning nodig is. Wij hebben er ook een was niet nodig, en voor uitbouw (kleiner dan 4meter) aan het huis is het ook niet nodig Zodra overkapping een balkon, 2e verdieping heeft is wel een vergunning nodig
Eerst maar eens nagaan of er inderdaad geen vergunning is. Als dat klopt dan zou ik zeggen dat de verkopende partij dat regelt. Lijkt mij trouwens wel dat ze verplicht zijn dit te benoemen.
Maar was een vergunning verplicht dan? Wij hebben vorig jaar een grote overkapping laten plaatsen en obv de verordening was geen vergunning nodig. Zolang je binnen de richtlijnen valt..
Ik zou het even bij de gemeente checken, maar absoluut niet bij de verkopend makelaar. Toevallig van de week de rijdende rechter gekeken Aan de ene partij was iets anders verteld als aan de andere partij door de verkopend makelaar (het ging in dit geval om een recht van overpad). Uiteindelijk kwam de makelaar in de uitspraak niet ter sprake en was in dit geval het enige rechtsgeldige of er was ingeschreven bij de notaris of niet. Ik zou dus bij de gemeente nagaan óf er een vergunning nodig is en zo ja óf deze er dan ook daadwerkelijk is. Tenzij de verkopers de vergunning natuurlijk zelf kunnen tonen...
Vraag de verkopend makelaar om de vergunning te tonen. Gaat dit niet, bel dan de gemeente en vraag hoe het zit. Wij hebben ons huidige huis gekocht waarbij ook een vergunning ontbrak. De verkopers hebben dat met terugwerkende kracht aangevraagd. Wij hadden de voorwaarde opgenomen dat de koop alleen door ging als de vergunning verleend zou worden. Als dat niet gelukt zou zijn, dan zouden we opnieuw in onderhandeling zijn gegaan over de prijs.
Bedankt voor jullie tips! We hebben eea uitgezocht en het lijkt binnen de regels te zijn. Bij de 2e bezichtiging kunnen we verdere info vragen. Spannend!