Beginnen met kolven - hoe, hoeveel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Cis, 11 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cis

Cis Actief lid

12 jun 2006
    274
    0
    0
    Mijn vragen moeten vast wel ergens te vinden zijn hier op het forum, maar het lukt me niet 1-2-3 en veel tijd heb ik nog niet. Dus sorry voor het eventueel opnieuw stellen, maar ik hoop toch geholpen te worden.

Ik wil gaan beginnen met kolven, zodat mijn vriend tenminste 1x per dag de voeding kan overnemen. Ik heb een Avent handkolf gekocht, want die werd me aangeraden. Hoe het kolven op zich moet staat wel goed beschreven (denk ik).

Maar nu heb ik gehoord dat je in het begin niet te lang achter elkaar moet/mag kolven en dat daar tijdschema's voor zouden zijn. Wie kan me daaraan helpen?

De volgende vraag is dan hoeveel moet ik kolven? Hoeveel geef je eigenlijk met zo'n flesvoeding? En hoe maak je zo'n flesje dan klaar (temperatuur enzo)?

Alvast bedankt.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Weet niet op al je vragen een antwoord maar hier is wat ik weet.
    Er wordt aangeraden na 6 weken pas de fles te geven dit i.v.m. tepel-speen verwarring.
    Hoeveel je moet kolven: ik zou gewoon proberen hoeveel er komt, schrik niet als je de eerste keren niet zoveel opbrengst hebt. Kolven moet leren.
    Opwarmen: sommige kindjes vinden moedermelk op kamertemperatuur al prima. Mocht je het toch op willen warmen: de meningen zijn een beetje verdeeld over het gebruik van een magnetron. Een magnetron maakt bepaalde gedeeltes heel heet en de andere gedeeltes blijven wat kouder. In het hete gedeelte zouden voedingsstoffen verloren kunnen gaan. Je kunt dus voor de zekerheid het beste opwarmen in een flessenwarmen of in een pannetje au bain marie (sorry als het verkeerd geschreven is).

Mischien heb je hier ook iets aan ?
    http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/

3. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    mijn kraam adviseerde me om binnen 3 weken af en toe de fles te geven mocht je willen kolven. dan accepteerd je kindje het nog makkelijk.
    ik doe dus af en toe een keer een voeding in de fles, en dat gaat prima. ik doe het niet dagelijks hoor.

en met kolven moet je gewoon een beetje oefenen, mijn kraam had ook een handkolf bij zich van avent. en daar heb ik dus mee kunnen oefenen.
    als het pijn doet is niet de bedoeling dan moet je stoppen.
    als er na 5 min. nog niets komt kan je beter ook stoppen en het een andere keer proberen.
    gewoon kolven met je gevoel, en niet forceren of te gespannen zijn. en je kan ook aan je cb vragen.
    succes!

4. anita26

anita26 Actief lid

1 okt 2006
    118
    0
    0
    pedagogisch medwerker
    delft
    nou, die avent handkolf is een succes hoor! Heb hem net vijf minuten geleden voor het eerst gebruikt. Ging erg makkelijk, ook het in elkaar zetten! Kreeg er ook vrij snel melk uit, bij elkaar 100 ml. Dat schijnt best veel te zijn voor de eerste keer kolven, maar heb dan ook megavolle borsten :oops:

Wil zelf gaan proberen of ik de nachtvoeding kan omzetten in borstvoeding uit de fles zodat ik ook af en toe een nacht kan doorslapen en de kleine alvast kan wennen aan een flesje.

Deel Deze Pagina