Ik ben geen rode wijn drinker. Heb het alleen in huis voor visite of voor een verjaardag. Nu heb ik hier nog een paar flessen van valdivieso staan uit het jaar 2015 en 2016. Er staat geen houdbaarheids datum op. Nu heb ik wel eens gehoord dat je wijn heel lang kan bewaren...maar is dit echt nog te drinken na 7 jaar?
Dat ligt heel erg aan de wijn. Sommige wijnen rijpen eerst lang op vaten, het jaartal op de fles is het oogstjaar. Nu ken ik die wijn niet, maar ik heb even gezocht en het lijkt een wijn te zijn, die al heel jong op dronk is (ik ga er even vanuit dat je de normale merlot hebt), aangezien je zelfs 2021 al kunt kopen. Het is een kwestie van uitproberen, het ligt er ook aan hoe je hem hebt bewaart, in de kelder? En liggend of staand? Ik heb op zich wel wijnen in de kelder, die nog prima 15 jaar kunnen blijven liggen, maar dat is wel een heel andere wijn, meestal zijn deze wijnen ook pas later op dronk.
Ligt eraan wat voor wijn het is inderdaad. Je zou een fles kunnen opentrekken en proeven. Wij hadden een fles 1998 opengemaakt met kerst. En meestal als je goede wijn koopt op wijnbeurs dan laat je die minstens een paar jaar liggen nog. 2015/2016 lijkt me prima zelfs voor wijn uit de supermarkt.
De wijn staat en het is een wijnfles zonder kurk. Inderdaad de valdiviesa merlot. Hij staat donker in de garage waar het een graad of 15 is. Kan het wel open trekken en proberen...maar ik hou echt niet van rode wijn, dus voor mij smaakt het sowieso niet Maar wil mijn gasten geen wijn voorschotelen die niet goed meer is maar weggooien is ook zonde.
Als het een draaidop is en hij niet teveel temperatuurschommelingen heeft gehad, is de kans wel redelijk dat hij nog goed te drinken is. Ik denk niet dat het een wijn is, die beter wordt van bewaren, maar de meeste rode wijnen bederven ook niet zomaar. Ik vind het ook zonde om weg te gooien en dat is denk ik ook niet nodig.
Dan koop je toch gewoon twee flessen bij? Als het dan niet lekker meer is kun je de nieuwe open trekken. En als het nog wel goed is heb je de komende jaren weer nieuwe liggen voor je gasten.
Een merlot uit de supermarkt is meestal bedoeld om jong te drinken. Ik verwacht dat het behoorlijk zuur is geworden en dat je gasten er niet heel blij van gaan worden.