Is er nog (een kleine) hoop?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mmm, 19 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Goedenavond,

Even een vraag, ik zal proberen om de situatie zo goed mogelijk te beschrijven.

Op 17 oktober is mijn spiraaltje verwijderd, op 20 oktober werd ik ongesteld. Dit duurde ongeveer 5 dagen. Jaaaaaaaaaaaaaren geleden, voor mijn pil en spiraaltje, was mijn cyclus altijd kort, ongeveer 3 weken.

Na die ongesteldheid van 20 oktober werd ik maar niet ongesteld. Maar m'n testen waren ook steeds negatief. In het weekend van 2 december was de test echter positief en de dagen erna ook. Nu had ik de eerdere testen vrij kort in m'n urine gehouden en deze testen langer, dus ik dacht ze gewoon een beetje verkeerd gebruikt te hebben en wel al die tijd al zwanger te zijn.

Nu was ik gisteren bij de vk en op de echo was alleen de baarmoederholte (geloof dat ze het zo noemde) en een dooierzakje te zien. Volgens de doorsnede van de baarmoederholte zou ik 5 weken en 2 dagen zwanger zijn.

Maar dat vond de vk weer vreemd, want dan had ik eigenlijk niet al 2 weken geleden een positieve test kunnen hebben, zei ze. Dus moeten we rekening houden dat er iets mis is gegaan (over 2 weken voor de zekerheid terug).

Nu heb ik echter nog een paar vragen en hoop dat jullie me er een beetje antwoord op kunnen geven:
    - Is het altijd zo dat je bij een echo van 5 weken alleen de holte en het dooierzakje kan zien (en dus nog geen 'wurmpje')?
    - Is het niet zo dat als ik een cyclus van 3 weken heb, ik eerder kan testen dan met 4 weken (testen kan tenslotte vanaf de eerste dag van NOD, en die valt bij mij een week eerder)?
    - Op 2 december had ik een heeeeeeeeeeeeeeel licht streepje (moest het tegen het licht houden om ets te zien, digitale test gaf me pas de zekerheid toen er zwanger in beeld kwam), vanmorgen (kon het niet laten na het bezoek aan de vk gisteren) een heeeeeeeeeeele dikke vette zwangerschapsstreep (stond er al ruim voordat het controlestreepje in beeld kwam, en is ook donkerder en dikker dan controlestreep). Zou het dan toch kunnen dat die test 2 weken terug inderdaad pas het prille begin van een zwangerschap was (met dus hele late eisprong deze eerste cyclus) omdat 'ie toen zoveel lichter was? En die 5 weken dus toch kunnen kloppen. Of kunnen je hormonen zelfs als het mis is gegaan nog zó enorm toenemen in je lijf?

Sorry voor het lange verhaal, maar hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen. Weet uiteraard dat niemand garanties kan geven en dat ik mezelf geen valse hoop moet geven. Maar toch, het is zo'n moeilijk verhaal. Hoop snel een reactie te krijgen!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi MMM,

Ik ga proberen antwoorden te geven op al je vragen. Ik begin van boven naar beneden. Ik kan je helaas geen zekerheid geven, het is echt afwachten op de volgende echo.
    1)Bij een vaginale echo kan je vanaf 5 weken en 4 dagen een hartje zien
    Bij een echo op de buik vanaf 6 weken en 3 dagen.
    2)Je kan inderdaad eerder testen met een kortere cycles maar een test word pas positief als je minstens 4 weken zwanger bent. Het kan zijn dat je eisprong toch iets later was.
    3) Als je zwanger bent maakt het je lichaam HCG aan dit is aantoonbaar in de urine en laat het streepje blauw worden bij een bepaalde hoogte.
    Ook als het vruchtzakje leeg is maakt je lichaam HCG aan, want je lichaam denkt dat het zwanger is.

sterkte in deze spannende tijd! Imke

Deel Deze Pagina