ouderschapsverlof via levensloopregeling opnemen gunstiger?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ster, 26 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Ik werk in loondienst en ga straks een dag minder werken. Dit wil ik regelen met 1 dag per week een dag ouderschapsverlof op te nemen voor een half jaar. Dit kan op mijn werk, maar nu werd er ook gezegd dat ik via de levensloopregeling die ik heb kan sparen voor ouderschapsverlof.

Wat is gunstiger om te doen? Via de levensloopregeling ouderschapsverlof opnemen of gewoon (niet via levensloopregeling) ouderschapsverlof opnemen. Heeft iemand tips hierover?

2. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    als ik het goed heb is ouderschapsverlof onbetaald en samen of via je levensloop betaald.

Weet pz het niet?

Veel Liefs Lydia

3. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    ja ik zal pz eens bellen morgen (had vandaag vrije dag); hmmm betaald verlof klinkt eigenlijk ook niet verkeerd, misschien net zo handig om te doen. Ik zal nog eens goed navragen wat eventuele voor- en nadelen kunnen zijn hierin!

4. Niet meer actief

Ik weet het niet precies, maar ik heb nog niet veel gespaard in mijn levensloop. Ik neem straks 2 dagen per week ouderschapsverlof op voor een half jaar. Ik krijg dan een belastingkorting van ongeveer 30 euro per dag dat ik ouderschapverlof opneem. Dit omdat ik levensloop heb. Dit krijg je terug bij je belasting teruggaaf van volgend jaar.

5. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Op het moment dat je ouderschapsverlof neemt terwijl je mee doet aan de levensloop dan krijg je maandelijks 50 % van het minimum loon uitgekeerd uiteraard berekend naar de uren dat je ouderschapsverlof neemt. stel dus dat het minimum loon 800 euro bruto is dan krijg je bij 100 % ouderschapsverlof 400 bruto. werk je 50 % krijg je dus 50 % van die 400 enz enz

6. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    hangt van je cao af, bij mij wordt 75% doorbetaald (supergoede deal dus) maar bij mijn man niets. Dat is eigenlijkl het kromme van de regeling. Wettelijk is een werkgever verplicht om oudersschapsverlof toe te staan, maar er staat nergens bij tegen welke prijs. En dus zetten veel werkgevers er niets tegenover, zodat het niet aantrekkelijk is om het verlof op te nemen. Dus het doel wat de overheid wilt bereiken (dat meer mensen tijd maken/krijgen voor hun kind) wordt zo niet bereikt, tenzij je een goede cao hebt of het financieel kan/wilt hebben.

Dus het verschilt per persoon of het slimmer is om ouderschapsverlof op te nemen of via de levensloop.

Ik heb geen levensloop genomen omdat ik toen wist dat ik dan niet voldoende zou hebben gespaard als ik gebruik van verlof zou willen nemen, plus dat ik dus 75% doorbetaald krijg.

weet het, het is een luxe (maar ik heb daar een paar jaar geleden wel opgelet toen ik van werkgever veranderde, want het scheelt heel veel geld, en kopzorgen, want ik kan nu rustiger wat uurtjes verlof opnemen, zonder daar financieel slechter van te worden)

7. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    slim van je janice! Goed geregeld zeg die 75%!
    Bij mij is het dus inderdaad zo dat ik ouderschapsverlof niet doorbetaald krijg , maar via de levensloopregeling (wat je eigenlijk zelf spaart natuurlijk) wel. Dus dat laatste ga ik doen! Lekker met betaald verlof!

8. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    ja soms moet je wel de kans krijgen (maar goed opletten is altijd verstandig) en dan moet je daarna wel minstens een jaar in dienst blijven anders moet je het geld terugbetalen.

9. lique80

lique80 VIP lid

18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Ik heb hier ook nog een vraagje over en hoop dat iemand mij daar mee kan helpen.

Als je dus geen levensloop hebt (ik heb nog spaarloon en dat kan toch niet samen?), krijg je dan ook geen korting van de belasting?

Met andere woorden. Kan ik nog ergens iets vangen (niet bij mijn werkgever(CAO)), als ik geen levensloop heb, maar wel ouderschapsverlof op wil nemen?

10. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    ik dacht dat je ook je spaarloon kan gebruiken bij ouderschapsverlof, maar dan zat er geen belastingvoordeel bij en je kan je spaarloon pas opnemen naar 4 jaar (check dit even bij pz).

11. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Je kan ook je spaarloon omgooien..Stop zetten en levensloop openen.en dan straks weer doorgaan met je spaarloon als je je levensloop stop zet.
    Zo heb ik het ook gedaan voor zollang ik ouderschapsverlof opneem.Das gunstiger vanuit de belasting..heeft onze pz gezegt!
    Succes

Deel Deze Pagina