Soms kolf ik weleens een flesje af voor onze baby.Is het nu nodig om iedere keer alles uit te koken of is goed afwassen en droog opbergen ook voldoende?. Ik vind het zo'n gedoe dat uitkoken en vooral die slang. Moet die slang eigenlijk wel worden uitgekookt?. Ik heb de Medela Swing. Gr Ingrid.
Ik gooide het één keer per dag in de sterilisator. (Gewoon een heel goedkoop ding van hema.) Maar tussendoor waste ik het gewoon af. Kon ook niet anders, op mijn werk. Toen onze zoon wat oud was, gooide ik de hardplastic onderdelen gewoon in de vaatwassen en sterilisseerde ik alleen de flesspenen en rubbers van de kolf nog.
Ik heb haast nooit iets uitgekookt. Als het eens in de week was is het veel. Hup, vaatwasser in en klaar...
Ik kolf niet vaak maar als ik het heb gedaan dan kook ik het niet uit, dacht eigenlijk dat dat tegenwoordig niet meer hoefte Ik spoel het af onder heel warm water en met zo een speciaal borsteltje
Bij op tijd geboren baby's is het niet nodig alles na elke kolfbeurt uit te koken. Als je het na gebruik maar wel goed omspoelt.
Voor het afwassen moet je het wel eerst koud afspoelen. Van het hete water stollen de melkvetten en dan krijg je het vettige laagje er heel moeilijk weer af. Na het koud afspoelen kun je natuurlijk wel heet water gebruiken. Het duurde bij mij heel lang voor ik hier achter kwam
In het ziekenhuis steriliseerde ze eens per dag. En verder afspoelen met koud + warm water. De eerste maanden heb ik eens per dag uitgekookt, in de magnetron sterilisator. Nu eens per dag of in de afwasmachine (niet het rubbertje!) of met de hand in een sopje. Ik heb de slangen nog nooit schoongemaakt... Daar komt toch geen melk?
De slang van de Medela Swing hoef je niet schoon te maken! Ik steriliseer wel de kolfonderdelen (met zo'n zak in de magnetron) en de speen. de flesjes was ik af in een sopje met heet water. Dat zal toch wel goed genoeg zijn?
Hier gaat het meestal 1x per dag (mits ik het gebruik natuurlijk) in de magnetronsterillisator. Ik voed met tepelhoedjes en die wil ik er elke dag in hebben en dan neem ik speentjes en de rest ook gelijk mee.
Alleen de eerste weken heb ik dingen als tepelhoedje en kolfflesjes uitgekookt. Daarna gewoon in een sopje warm water met afwasmiddel. Voor mijn gevoel is dat schoner dan de afwasmachine met al die etensresten etc, maar ms is dat alleen maar mijn beeld. Dat afspoelen met koud water hoor ik nu voor het eerst. Handige tip, heb ik ms wel eens toevallig gehad, maar meestal denk ik hoe heter hoe beter haha!
Wij hebben geen sterilisator maar misschien toch handig? Welke raden jullie aan? Ik heb een dubbele medela kolf, freestyle.
Bedankt voor de antwoorden!!. Ik ga dus niet meer uitkoken want ik vind het maar een rot klus.Kost me echt teveel tijd. Idd goed warm afwassen en klaar!!. Gr Ingrid.
Na elk gebruik even spoelen, in de kolfkamer op teveel is helaas alleen koud water. Eens per 24 uur in een heet sopje en dan de sterilisator in - die ven de Hema, dir kan je in de webwinkel bestellen en kost ongeveer 17 euro. Vaatwasser vind ik niet fijn, ik heb nu roze flesjes ipv doorzichtig omdat we iets met tomatensaus gegeten hadden...
ik heb ook mijn kolfspullen uit de vaatwasser vaak nog in de magnetron sterilisator gedaan en nam dan schone setjes in plastic zkjes mee naar mijn werk. Bakjes om de melk savonds in te vriezen gingen ook de steilisator in zodat ik zeker wist dat het schoon is. Als ik die bakjes heb gesteriliseerd en gebruik ze pas 5 dagen later steriliseer ik het nogmaals voor gebruik . Pff veel te veel moeite dus? Ook voor invriezen niet nodig om gesteriliseerde potjes te gebruiken?
Ik kookte 1 keer per dag alles uit. Ik kolfde fulltime dus ik had een flinke pan vol . Het slangetje van de kolf kolfde ik eens in de maand uit ofzo, of als er melk in was gekomen (kan gebeuren als je flesje vol zit en je het niet door hebt ). Ik vond het wel een fijn idee om alles elke dag uit te koken. De melk werd altijd 3 a 4 dagen bewaard en het was alle voeding die Lisa kreeg, wilde dus zeker weten dat alles goed schoon was en volgens mij waren dat ook de regels destijds. Bij Eva kookte ik ook altijd alles uit, maar dat was een stuk minder werk omdat die voornamelijk gewoon aan de borst dronk.