Mijn zoontje van 3 weken heeft gisteren nexium voorgeschreven gekregen. Ze adviseerden mij om het op te lossen in water en het zo te geven. Toen ik zei dat ie geen water drinkt, werd er gezegd dat ik het door de flesvoeding mag doen. Dus dan gewoon eerst 30cc flesvoeding met nexium erin geven, en dan de rest van de fles maken. Dit om zeker te weten dat ie t medicijn helemaal binnen krijgt. Nu ben ik eens gaan lezen op internet en nu zie ik veel voorbij komen over dat het niet in de melk mag, dat het op een lege maag moet, met een spuitje, lepeltje e.d. Is hier iemand die er meer van weet? Want als ik het nu op mijn manier blijf doen en het werkt niet zo heb ik er natuurlijk helemaal niks aan. Hij is nu overigens wel heel rustig, maar dat zou ook nog kunnen komen omdat hij gisteren heel de dag niet geslapen heeft.. Wie zal het weten
Kellieee, ik hoor hierover verschillende verhalen. Bij mijn dochtertje merk ik echter dat het bij haar het beste werkt als ik het haar voor de eerste voeding geef, via een spuitje. Ze moest erg wennen aan de smaak maar dat duurde gelukkig niet lang. Nexium heeft bij ons echt voor een omslag gezorgd (pas na vier maanden veelvuldig huilen kregen we het voorgeschreven...). Succes!! Ik hoop dat het bij jouw zoontje ook voor rust gaat zorgen!
Bedankt voor je reactie! Misschien dan toch maar proberen als ik merk dat het met de melk toch niet goed gaat?
Ik zou het inderdaad gewoon even proberen in de melk. Gaat dat goed, dan hoef je dat natuurlijk niet te veranderen. Mocht je toch het idee hebben dat hij er nog veel last van heeft, dan kun je de Nexium alsnog geven voor de eerste voeding via het spuitje.
Het beste is het om als volgt te doen; 1 heel zakje oplossen in 15ml water. Even laten staan en nogmaals roeren. Dan juiste hoeveelheid te geven. Dus als je een half zakje geeft mag je 7,5 ml geven. Dit kan je dmv een spuitje geven of op een lepeltje. Met zo'n jonge baby is het makkelijker om in een spuitje te doen en leeg te spuiten in de wang. Het beste is idd op een lege maag, maar dat lukt niet echt met zo'n jonge baby. Ik gaf het daarom altijd voor de ochtendfles van 7 uur. Het is namelijk wel belangrijk het ongeveer op hetzelfde tijdstip en dus niet de ene keer om 7 uur en de andere keer om 10 uur. Het beste is zelfs 20 minuten voor de voeding te geven, dus ik probeerde wel altijd eerst te geven en dan even te wachten.
Ik had in een gewone flessenspeen (difrax) een wat groter gat gemaakt/geknipt. Hier gaf ik de nexium mee voor de voeding. Zowel de oudste al de jongste dronken het zo op uit de speen.
Mijn jongste zoontje kreeg met 2 weken al medicatie tegen verborgen reflux, dus over snel gesproken soms hebben kinderen dat nodig en waarom zou je ze het dan onthouden? Ik zou medicatie nóóit mixen met flesvoeding om 2 redenen: - als ze de fles niet helemaal leegdrinken, weet je nooit zeker of ze de volledige dosering binnen hebben gekregen; - de flesvoeding kan anders gaan smaken met als risico dat ze de fles/voeding gaan weigeren. Dan ben je veel verder van huis. Waarom koop je niet een medicijnflesje of spuit je het in de wang met een spuitje?
Om de redenen die BlijEi noemt heb ik er inderdaad voor gekozen Nexium via het spuitje toe te dienen. Mijn dochtertje vond het in het begin inderdaad niet lekker smaken dus ik ben blij dat ik het nooit in de fles heb gedaan. Maar goed, als je zeker weet dat je zoontje de fles helemaal leeg drinkt en hij niet onrustig blijft/ wordt kun je het op die manier blijven doen. Wat voor jullie het prettigste werkt!
BlijEi ik deed ook niet meteen de volledige hoeveelheid voeding, ik deed het door 30ml voeding. Dan wist ik zeker dat ie t op zou krijgen. Ik geef het hem nu gewoon met 30ml water, en dat gaat goed. Bedankt voor de reacties!
De zakjes zijn 10mg. Hij mag 5mg. Dus maak het aan met 60ml water en giet het af tot 30ml en dat geef ik dan. Zo hebben ze het mij verteld in het ziekenhuis en bij de apotheek..
Klopt niet. Kijk maar op de verpakking. Bij ons staat letterlijk; Dit is een sticker. De orginele omschrijving is, voor mij, minder begrijpbaar maar ook daar zie ik; "per la dose da 10mg, svuotare il contenuto di una bustina da 10 mg in un bicchiere contente 3 cucchiaini da te di acqua (15ml)" (Ik haal daar 15 ml water voor 1 sachet van 10mg uit) En voor jullie is het dan ipv geheel opdrinken 7,5ml opzuigen in een spuitje en dit geven. Mijn eerste ka kon mij dit idd zo vertellen. De apotheek in dat ziekenhuis ook. Tot ik een vervolgrecept nodig had. Nexium is een middel wat niet vaak voorgeschreven wordt. Vaker schrijven ze ranitidine of zantac voor of evt andere medicatie. Zeker bij baby's is nexium een medicijn wat pas relatief kort gegeven wordt. Hierdoor kan de instructie, helaas, fout gaan.
Leuk dat ze altijd overal wat anders zeggen! Maar het belangrijkste: het werkt! Morgen een afspraak bij de ka dus zal t gelijk ff vragen
Mijn kinderarts adviseert het precies zoals Averlach zegt, en dat staat inderdaad ook op de verpakking. Je maakt een zakje klaar met 15ml water en met een spuitje haal je de hoeveelheid vloeistof eruit wat je nodig hebt. Dus als je maar 7,5 nodig hebt, haal je uit je bakje met medicijn maar 7,5 op met de spuit. Wij maken het tenminste klaar in een bakje en lepelen het dan uit, maar met een spuitje in de mond spuiten kan ook als ze kleiner zijn.
Vraag het na, maar belangerijker; lees de verpakking. Of zie https://www.diagnosia.com/nl/geneesmiddelen/nexium-10-mg-maagsapresistent-granulaat-voor-orale-suspensie--3/ Sowieso is het altijd verstandig om de bijsluiter goed te lezen en bij verschil contact op te nemen met arts of apotheker!