Van wieg naar ledikant

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Gember, 7 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

In juli verwacht ik mijn eerste kindje. We wonen redelijk klein en hebben om die reden een wieg voor de eerste maanden op onze slaapkamer (een ledikant past niet). Een ledikant hebben we nog niet; die willen we kopen als de baby een paar maanden is of zo.

Allereerst, heeft een nieuw ledikant met nieuw matras een bepaalde tijd nodig om te luchten voordat je baby erin kan slapen?

Hoeveel maanden slaapt een baby normaal gesproken in een wieg van 40 x 80 cm? En hoe zorg je voor een soepele overgang naar het ledikant?

2. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Wij hebben meteen een ledikant gekocht.. waarom onnodig geld uitgeven, ze groeien er erg snel uit.

3. Gember

Gember Niet meer actief

Ja, als ik de keus had, zou ik dat ook doen. Maar zoals ik schreef:
    We wonen redelijk klein en hebben om die reden een wieg voor de eerste maanden op onze slaapkamer (een ledikant past niet).

4. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Ja heeft eigenlijk wel wat tijd nodig voor het chemische spul. Maar t is natuurlijk maar de vraag hoe belangrijk je dat vind.. Er liggen genoeg babytjes in pasgeverfde kamers en dergelijke.

Zo rond de 13 weken geloof ik past je kindje niet echt meer in een wieg en heb je echt een ledikant nodig

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben de kinderen gelijk in hun eigen kamers gelegd. Dat kan fus eventueel ook ;)

6. Oedy

Oedy Actief lid

22 aug 2013
    326
    17
    18
    NULL
    NULL
    Dochter heeft tot 7 maanden in haar wiegje gelegen..
    Ze was wel een kleintje..

Na een aantal weken legde we haar overdag in haar ledikantje op haar eigen kamertje om te 'wennen'.
    S'nachts nog gewoon bij ons in haar wiegje..

We willen het nu weer zo gaan doen..

7. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Onze wieg is 40 x 90 cm, daar passen ze wel even in
    Helaas slaapt dochtertje er niet graag in :( Dus we hebben de draagmand erin gezet, is dat ook geen optie?
    Dit vind ze geborgener
    Binnenkort wel nog eens de wieg gebruiken want..

Ben dus ook benieuwd naar de overgang naar ledikant, als ze al niet in de wieg wilt :D

8. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Wij hebben ook een wiegje, maar alleen omdat mijn man hem zelf maakt. Vonden we leuk, een element van onszelf erin in plaats van alles uit de winkel. Maar als het hem niet gelukt was hadden we ook alleen een ledikant gehad hoor. Ik hoor inderdaad vaak dat ze er snel uitgroeien. Maar ook dat je op je eigen kamer elk geluidje hoort en dus zelf ook niet echt rust krijgt. Misschien ben je het dus al wel heel snel beu, nog voor ze eruit gegroeid is. Dan is het misschien toch handig als je er al wel een hebt staan.

9. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Wij woonden destijds in een tijdelijke woning met 1 slaapkamer. Ons zoontje heeft 7 maanden in de wieg gelegen, ook 40x80. Hij was 'gemiddeld' qua groei. Als ik ruimte had gehad, had ik met 6 maanden een ledikant neergezet.

10. Gember

Gember Niet meer actief

Dank voor jullie reacties. Punt is dat ik eigenlijk pas een ledikant op de babykamer wil zetten als we het echt nodig hebben, vanwege dat ruimtegebrek. Misschien willen we haar al sneller dan na 6 mnd op haar eigen kamer laten slapen en dan kan ze waarschijnlijk nog even in de wieg. Als ze er nog niet is uitgegroeid is het wat zonde om het niet meer te gebruiken. Ik weet niet zo goed hoe het aan te pakken eigenlijk... :(

Is het de beste manier om alvast een ledikant op de babykamer te zetten en wieg op onze slaapkamer? Dan kan het ledikant de eerste maanden dat de baby er is nog luchten. En staat het klaar als we haar naar haar eigen kamer willen overbrengen.

Of gewoon een ledikant kopen als ze 2 mnd is. Goed laten luchten in haar kamer, terwijl ze nog bij ons op de kamer slaapt. En dan langzaam over van wieg (onze kamer) naar ledikant (eigen kamer)?

Of is het teveel verandering ineens: nieuw bed en nieuwe kamer?
    Hoe lang moet het ledikant eigenlijk luchten als het nieuw is? Vooral het matras toch?

Maak ik me druk om niks...? Hormonen...

11. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Je kunt de baby overdag na een paar weekjes al s middags laten wennen met slapen in een ledikant in de eigen kamer. Hebben wij hier ook gedaan op aanraden van de kraamhulp en werkte goed. Onze dochter was na nog geen 4 maanden al te lang voor de wieg en ze was bij de geboorte echt niet groot of zo(3300 gram en 48 cm)

12. Gember

Gember Niet meer actief

Dankje. Klinkt toch als een goede plan van aanpak.
    Misschien toch nog maar een tripje naar Ikea voor het ledikant dan... We zetten het wel pas een maand voor de uitgerekende datum of zo in elkaar. De wieg is al in elkaar gezet, dus anders moeten we die al maanden van tevoren op onze kamer zetten.

Wel benieuwd naar dat luchten. Moet je zo'n matras echt buiten luchten? En moet het bedje zelf ook luchten of volstaat het om de doos van de verpakking wat open te hebben staan terwijl het nog onderdelen zijn?

En ik denken dat ik wel zo'n beetje klaar was met de grote dingen. Maar hier had ik echt niet bij stilgestaan...!

13. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Hier de ledikant op onze kamer gezet (paste ook maar net) maar na 3 weken dochterlief op eigen kamer gelegd. We werden wakker van elkaar en sindsdien slaapt ze ook hele nachten door. Dus ik ben blij dat ik geen extra geld aan wiegje heb uitgegeven.

Maar je hebt wel een kamertje voor de baby? Als je de baby de eerste weken toch bij je wil hebben dan kan je haar toch eerst in de kinderwagenbak leggen bijv? Dan kan je eerst kijken of je het überhaupt wel fijn vind? Zoals ik al zei, ik dacht ook langer bij me te slapen maar het werkte uiteindelijk niet.. Je kan na 2 weken ofzo altijd nog iets aanschaffen.

En qua luchten? Dat heb ik nooit met opzet gedaan iig. Het matrasje heeft wel een aantal weken bloot in de ledikant gelegen maar dat was meer imdat ik nog geen beddengoed had. Ik wist niet dat dat 'moest'. Dochter mankeert niks en als je het bij een normale zaak koopt dan neem ik aan dat er erg hoge veiligheids eisen aan zijn gebonden ;)

14. Gember

Gember Niet meer actief

Dank.
    Hier past een ledikant echt 100% niet op onze kamer helaas. Vandaar dat we al een wieg hebben gekocht, dus kinderwagenbak gebruiken is niet nodig. Aparte babykamer hebben we inderdaad.

Tja, wat is wijsheid. ;) Denk dat we maar alvast een ledikant halen die tijdens m'n verlof alvast op de babykamer zetten en de wieg op onze kamer. Dan kijken we wel hoe het loopt, maar hebben we in ieder geval genoeg opties met het overstappen. Als de wieg dan bijna niet blijkt te worden gebruikt, is dat pech voor ons. Hopelijk hergebruiken we 'm nog bij kind numero 2 ;) of verkopen op MP. (Hij was niet duur overigens.)

Ik voel me alleen suf dat ik niet eerder heb bedacht dat ledikant vooraf kopen toch wel handig is. Ik was immers 2 weken geleden nog bij Ikea...ohw...

15. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Wij hebben het ledikant bij ikea gekocht (ook het matras trouwens) op de verpakking van het matras staat dat je het minimaal 72uur moet luchten voor ben gebruik.
    De kleine komt bij ons ook eerst in de wieg op de kamer te liggen en zodra de wieg te klein wordt pas het ledikant. Het ledikant zet ik tegen die tijd een week ofzo uit elkaar op de voorzolder en het matras zet ik er dan ook bij. Dan is het goed gelucht voordat het naar de babykamer gaat.
    Zorg wel dat als je het ergens laat luchten dat er geen huisdieren bij kunnen. Wij moeten altijd de deur naar de babykamer dicht houden ivm de kat die anders in de wieg of op de commode gaat liggen.

16. Gember

Gember Niet meer actief

Dankjewel.
    Dus binnen in een kamer het matras luchten is voldoende? Of moet het buiten?
    Wij gaan ook een Ikea ledikant en matras kopen (Sundvik met Vyssa Skont matras). We kopen 'm alvast binnenkort en zetten 'm dan in elkaar als ik met verlof ga. Dan zetten we de wieg op onze kamer.

17. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Binnen luchten is voldoende. Ik neem aan dat je regelmatig het raam open zet om de kamer te luchten, dan lucht het bedje en matras meteen mee. Er zitten weinig schadelijke stoffen in, maar hetgeen wat erin zit moet er wel ff uit en ook van het verpakkingsmateriaal.

18. Gember

Gember Niet meer actief

Thanks! Kamertje lucht ik inderdaad regelmatig.

19. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Wij hebben het wiegmatras een paar weken geleden al gekocht zodat het echt de tijd heeft om te luchten. Ik ben absoluut geen overbezorgde moeder maar lees geen fijne dingen over de gifstoffen in matrassen.

We hebben een kokosmatras overwogen maar die zijn behoorlijk prijzig en we zijn nou eenmaal niet rijk.
    Dus een koudschuimmatras gekocht bij de babydump. Dat ligt nu in de wieg te luchten. Regelmatig het raam open enzo, de deur staat altijd op een kier. Dan kan het de komende 15 weken iig nog uitgebreid luchten :)

20. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Oh een matrasje kun je natuurlijk ook een tijd ergens in een hoek zetten te luchten, dan hoef je niet het hele ledikant op te zetten.

Deel Deze Pagina