Jille heeft altijd een speen in bij het slapen. Deze is echt heilig voor hem. Zonder speen gaat hij niet slapen (al eens geprobeerd, dat werd krijsen). We hadden het idee om als hij een jaar of 3 a 4 is, de speen in de schoen met sinterklaas te doen voor de baby's of zoiets. Nu begrijpt hij dit nog niet en word het een drama. Maar... helaas heeft hij deze week al twee keer een speen kapot gebeten en dit vinden wij een beetje eng. Straks bijt hij er een heel stuk vanaf en stikt hij er in... Ik heb al eens een speen geprobeerd die "massief" is, dus helemaal van binnen met plastic gevuld. Die weigerde hij toen. Ik kan het nog wel een keer proberen, maar als hij zo hard bijt dat die ook kapot gaat... Wie heeft hier ervaring mee en hoe kan ik hem die speen afleren?
wij hebben de speen met 19 maanden afgeleerd. Voorheen met 13 maanden ook geprobeerd (rustig aan, door af te knippen) maar dat werd drama. Vooral indirect eigenlijk.. ze werd sjacherijniger, sliep slechter. Toen we haar de speen weer gewoon teruggaven ging alles weer goed. Ik denk echter dat als je kindje hem kapot bijt en hij is 2 ... dat je hem best kan vertellen van: De speen is kapot, dan moet hij in de prullenbak. En s avonds, dit nog eens vertellen als hij er om vraagt en troosten en misschien een alternatief aanbieden in de vorm van een knuffel ofzo- eventueel een nieuwe laten uitkiezen. Overstuur zijn zal er misschien wel bij horen.. Hier wel. Maar al met al duurde het minder lang dat ik verwacht had indertijd. Onze dochter was ook heel erg gehecht aan haar speen, ze had geen knuffel waar ze mee speelde, maar 3 speentjes die ze in haar slaap vasthield.. (voor het geval ze er eentje verloor in haar bedje) . Ik vond het zelf overigens de eerste weken nog best moeilijk: Normaal als moe, verdrietig was of pijn had, was het speentje hét middel om haar te troosten.. En dat middel was er dus niet meer. Dat vond ik best moeilijk omdat op die manier wat langer duurde voor ze getroost was. Maar oke: Ook dat went... Ben wel blij dat de jongste tot nog toe de speen zélden nodig heeft. Meestal weigert ze hem. ---> sterkte voor jullie... enerzijds is het makkelijker misschien als ze ouder worden, anderzijds ook een heel stuk moeilijker denk ik. Maar wij hebben hem gewoon weggelaten onder het mom van: Speen kwijt. Maar meisje was toen dus nog een stuk jonger.
Mijn zoontje is 2,5 maand ouder dan jouw zoontje en we hebben Kick al een tijd geleden gewaarschuwd dat als hij de speen kapot bijt dat er dan geen nieuwe komt. Dat werkt, hij houdt 'm heel.
Bedankt voor jullie reacties. We gaan ook maar gewoon tegen hem zeggen dat als deze speen (is de laatste die we hebben) kapot gaat, we hem weggooien en dat hij geen nieuwe meer krijgt. Morgen eerst maar de speen die hij nu kapot heeft gebeten samen met hem in de prullenbak gooien. Het wordt een drama denk ik, maar wat moet je anders?
nou meid, veel sterkte ermee hoor. Soms moet je er even door, maar als ze d'r af zijn, is 't ook wel weer makkelijk.
Hij heeft ook een knuffel die hem heilig is, dus hij heeft wel tenminste iets waar hij aan gehecht is in bed. Maar dat idee van een nieuwe knuffel uitzoeken ipv een nieuwe speen, is misschien wel een goed idee.
Misschien laat hij die laatste speen, net als Kick, nu ook wel heel... Aan de ene kant hoop ik van niet, zou toch wel fijn zijn als hij zonder speen kan.
Ons zoontje van 2 beet zijn speen ook kapot. Hij was toen iets van 19 maanden. Ik vond gelukkig wel elke keer het afgebeten stukje in zijn bedje maar vond het ook erg gevaarlijk dat hij het misschien in zou kunnen stikken. Wij zijn resoluut geweest en ook geen nieuwe speen meer gegeven. De eerste avond huilde hij heel erg en had zijn vuistjes in zijn mond. Het was erg zielig om te zien. De 2e avond ging het al een stuk beter. Hij heeft een paar weken gehad dat hij even huilde in bed (voorheen had hij natuurlijk zijn speentje) maar daarna was het helemaal over. Het viel dus reuze mee. Wij waren ook al een beetje bezorgd hoe we hem van de speen konden krijgen omdat hij bijna de hele dag met de speen in zijn mond liep.
Het is 2 dagen afzien vaak met het afpakken van de speen, maar het loont wel! Ik zou inderdaad zoals boven staat vermeld aangeven, deze houd je heel en anders krijg je geen speen meer.
Als hij ze steeds kapot bijt, zou ik eigenlijk geen nieuwe meer geven. Wat als dat stuk wat hij eraf bijt in zijn keel schiet! Vind het speen inruilen voor een knuffel wel een goeie Denk ook dat je wel kunt uitleggen aan een kind van 2 dat een speen voor kleine kindjes is en hij geen klein kindje meer is. Succes!
Nu heb ik hem gezegd dat als deze speen kapot is, hij geen nieuwe meer krijgt. Ik denk dat hij niet helemaal beseft wat ik nou eigenlijk tegen hem zeg, maar goed. Ik blijf het maar elke keer herhalen. Ik zie er wel tegenop, maar we moeten er straks even doorheen... ( en hij ook). Gelukkig heeft hij de speen sinds dat hij 9 maanden oud was, niet meer overdag in.
succes manon. Ons ukkie beet ook zijn speentjes kapot, soms een nieuwe zelfs binnen een uur. Wij zijn toen acuut ermee gestopt. Na een paar onrustige nachten was het over en heeft hij er nooit meer om gehuild. Groetjes, josie
Hier ook een bijtertje gehad. Op een dag zag ik dat zijn speentje kapot in bed lag en dat was voor mij het moment dat ik besloot dat het klaar was met de speentjes. Ik heb hem bewust geen nieuwe gegeven, ik ben er tenslotte niet altijd bij als hij hem weer kapot zou bijten. Stelmje voor dat hij 's nachts die speen kapotbijt en dat er een stuk zijn keel in schiet. Nee voor mij was dat echt het moment om er heel rigoureus mee te stoppen. Idd 2 nachten krijssen, maar ik had het mezelf makkelijk (of misschien moeilijk?) gemaakt door elke speen die we in huis hadden gelijk weg te gooien. Dan kom je ook niet in de verleiding om er toch weer een te geven. Daarna was het over en heb ik hem nooit meer over de speen gehoord. Nu de jongste nog af laten kicken, gaat binnenkort ook gebeuren maa r hij bijt ze nog niet kapot.......... Succes ermee!
Echt 2 hele nachten krijsen (steeds wakker) of alleen bij het in slaap komen? Omdat ik het ook zo gevaarlijk vind heb ik maar bedacht om de speen zelf kapot te knippen, als hij niet ziet natuurlijk, en dan laten zien en samen weg gooien. Het gaat toch een keer gebeuren vandaag of volgende week.
Wij hebben nog maar 1 reserve speen in huis, dus onze zoon weet dat als zijn speentjes kapot zijn er geen nieuwe meer komen. Moet zeggen.. bij hem is het echt even een fase geweest van 2 weken dat hij erop ging bijten uit frustratie! Nu heb ik het hem al een hele tijd niet meer zien doen.. Dus het werkt wel.
Nou, niet volcontinue, maar hij werd in mijn herinnering wel 100 keer wakker en dan was het huilen omdat hij zijn speen niet kon vinden. Ging hem natuurlijk wel troosten, maar die speen kon ik hem niet geven. Dus was best even pittig, maar achteraf valt twee dagen reuze mee, heb ook wel verhalen gehoord dat het een paar weken duurde