Eten wil maar niet...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mikarun, 9 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikarun

Mikarun Actief lid

27 jan 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    Toen we net met groente hapjes begonnen met ons mannetje vond hij het echt heerlijk. Het ging er heel goed in! Ondertussen zijn we alweer een heel eind verder, maar eten gaat eigenlijk steeds beroerder.
    Brood krijg ik er niet in, fruit en groente echt maar een paar happen. We bieden het op verschillende manieren aan, potje, vers, rapley, grote stukjes, kleine stukjes, van een lepeltje, zelf eten verzin het maar. Maar zodra hij nu zijn eten voor zijn neus krijgt gaan de lipjes op slot en draait hij zijn koppie de andere kant op, er wordt spontaan met de handjes in de ogen gewreven alsof hij moet is (ook als je hem net uit bed hebt gehaald en hij eigenlijk amper alweer moe kan zijn). Honger heeft hij doorgaans wel op de momenten dat we het hem aanbieden, maar vast eten wil hij NIET! Flessen daarentegen gaan er echt super goed in. Hij zit nog steeds op ongeveer 5 grote flessen opvolgmelk op een dag....
    Iemand een idee hoe ik het eten voor hem aantrekkelijker kan maken of is dit ook iets wat vanzelf weer voorbij gaat? Voor een fase vind ik het ondertussen eigenlijk haast een beetje lang duren.

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.183
    113
    Ehm ik zou beginnen met wat flessen schrappen dan. Als ze honger hebben eten ze vanzelf wel denk ik altijd maar zo. Nu is vaste voeding nu nog wel bijvoeding dus het is geen ramp als het niet heel goed gaat nog. Wij zaten met 8 mnd op 3x180 fles.van de opvolgmelk mogen ze ook maar een bepaald aantal scheppen op een dag hè? Volgens mij 24 (pin me er niet op vast) en jullie zitten nu op nog op 30?(5x6?).

3. Lisann

Lisann Actief lid

18 apr 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat in de ogen wrijven wanneer hij niet wilt eten komt me wel bekend voor, dan geeft hij duidelijk aan écht geen honger te hebben. Maar inderdaad misschien wat minder flesjes proberen? Zodat hij het 'trek' gevoel leert kennen en dan eventueel wel eet. Met 8 maanden gaf ik mijn zoon 3 (soms 4) flessen, dat zou genoeg moeten zijn.

Succes!!

4. Mikarun

Mikarun Actief lid

27 jan 2014
    422
    77
    28
    Zwolle
    tsja, flessen schrappen. Klinkt heel logisch, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe. Meneertje is heel duidelijk in aangeven wat hij wel en niet wil en hij laat het ook echt goed weten als hij honger heeft. We bieden hem doorgaans dan eerst iets van groente of fruit of iets dergelijks aan, maar dat weigert hij. Ziet hij een fles, dan gaan de armpjes gestrekt en wrikt hij zich in alle bochten om er maar bij te kunnen. Hem maar geen fles geven en honger laten hebben totdat hij gaat eten vind ik eigenlijk geen optie. In elk geval niet op deze leeftijd. 'S nachts kwam hij ook altijd nog voor een flesje, dit is er sinds deze week vanaf. Maar dan zit hij nog steeds aan de hoge kant wat flessen betreft inderdaad. Nou moet ik ook wel zeggen dat het een flinke jongen is van om en nabij de 11 kilo en al in maat 86 zit. Niet heel vreemd dan hij misschien wat meer eet dan gemiddeld, hij heeft ook wat te onderhouden hihi.

5. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

En als je de flessen wat kleiner maakt. Of heb je dat ook al geprobeerd?

Anders zou ik even stoppen en na 2 weken weer proberen.

6. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Mijn kleine wilde in het begin geen brood. Toen ben ik begonnen met pap in de ochtend. En smiddags krentenbrood. Nu eet hij wel gewoon brood. Het hielp om er een wappelsapje (50/50) bij te houden. Nu eet hij graag droog brood in de middag, en in de ochtend krijgt hij een pap flesje.

7. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Een half jaar geleden zou ik het ook geschreven kunnen hebben. Van een half jaar tot een jaar heb ik ook echt zo'n last hiermee gehad. Echt verschrikkelijk. Echt tips heb ik niet, maar ineens was het over haha en nu eet ze bijna alles.

8. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Vindt hij vers gemaakt of juist potjes lekkerder?
    Zoontje van een vriendin van me lust alleen vers gemaakt.. Maar je hoort ook weleens andersom.
    Al zul je dit vast al allemaal geprobeerd hebben.. succes!

9. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    En als je hem z'n hapje geeft meteen na een (wellicht iets kleinere) fles? Hier heeft zoonlief ook hapjes geweigerd tot een maand of 8 en letterlijk van de een op de andere dag begon hij te bunkeren en lust nu werkelijk alles.

10. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    Ik zou me er ook niet zo druk om maken. Dl eet sinds een maand vrijwillig mee. Voorheen waren het alleen papflesjes, gewone flesje en een fruithapje. Groente/avondeten ging er met moeite in en brood vertikte ze ook. Najah no big deal in pap zitten ook granen en vezels. Ze krijgt nog steeds een papflesje in de ochtend en voor het slapen gaan en zolang ze er naar vraagt, blijf ik het geven ook :)

Probeer de inhoud van de flesjes wat te minderen en wacht goed af tot hij echt honger heeft. Bied qua eten ook simpele, maar lekkere smaken aan (1 groentesoort + rijst/aardappel/pasta op smaak gebracht met lekkere kruiden/sausje). Heb verder geen tips voor je, maar als hij het niet wilt, is het ook geen probleem. Ieder kind heeft een eigen tempo. Als hij meer van zn flesjes geniet, lekker blijven geven (met eventueel pap) ;) groente en fruit is nog bijvoeding voor hem...

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Uit je beginpost wordt het niet helemaal duidelijk hoe lang je zoontje al verschillende smaken proeft. Ik zou even een paar dagen stoppen en vervolgens gewoon van voor af aan beginnen één keer per dag precies tussen 2 flessen in (hier zit 4 uur meestal tussen de flessen, dus geef ik hapjes na 2 uur). Wil hij na drie dagen nog geen hap, dan zou ik de fles daaraan voorafgaand verkleinen met 30 ml. Eerst eens pap van een lepeltje (smaakt naar melk, maar komt toch van een lepeltje). Als dat een paar dagen goed gaat wat gestoomde en gepureerde appel en wat ander zacht en zoet fruit. Pas als dat lukt wat zachte groente zoals pompoen. Eigenlijk eerst opbouwen qua techniek met het lepeltje en nog niet te veel vragen qua smaak.

Overigens accepteer ik niet dat er helemaal geen hap wordt gegeten, maar ik zit ook nog in het stadium dat ik nieuwe smaken introduceer. Als mijn zoontje zijn mond dichthoudt maak ik hem aan het lachen door een liedje te zingen of even te kietelen. En dan heeeel snel die lepel erin. Als hij echt boos wordt en huilt voordat hij de eerste hap heeft genomen geef ik hem toch nog een paar hapjes voor ik hem ga troosten. Als hij halverwege niet meer wil dan hoeft hij het uiteraard niet op te eten.

12. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    1 tip: maak er geen strijd van, want die win je nooit. Wel/niet eten is één van de weinige machtsmiddelen die ze hebben. Eten moet een leuk en sociaal gebeuren zijn/blijven. Wil hij niet eten? Prima. Je kunt het er niet in proppen. Aan je ticker kan ik afleiden dat je kleine zo'n 8 maanden is. Rond die periode ging mijn oudste zoontje over van 5 naar 4 flessen en een maand of 2 later zelfs naar 3 flessen. Uiteindelijk zal het een soort cirkeltje worden: meer eten, minder trek in fles, nog meer eten en daardoor nog minder trek in fles, fles eraf, etc.

13. Lisann

Lisann Actief lid

18 apr 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm misschen een idee om een papje met de fles te geven? Daar heb ik toendertijd speciale flesspenen voor gehaald (met een iets groter gaatje om uit te drinken) en ben ik begonnen met een papje met Vanille smaak, om een beetje aan een andere smaak te wennen...

En anders gewoon luisteren naar wat hij aangeeft, misschien heeft hij er gewoon nog geen behoefte aan en komt het wel! Uit zijn flesjes en vitamine D haalt hij genoeg om goed te blijven ontwikkelen lijkt me..

14. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    heb je al geprobeerd om het te geven tussen de flessen door? Dus op een moment dat hij geen honger heeft?

verder idd geen strijd van maken, gewoon laten gaan, blijven aanbieden en dan gaan ze meestal vanzelf eten. voor nu haalt hij zijn voedingsstoffen wel uit flesvoeding.

Deel Deze Pagina