hoelang mag ze nou echt slapen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by ceylon, Jan 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ceylon

ceylon Actief lid

Feb 19, 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Hallo,

Even een vraagje, ik heb het al op het cb gevraagd maar dan krijg ik een vaag antwoord.

Hoelang mag een baby van 12 weken nou doorslapen s'nachts? Op het cb zeiden ze dat ze als ze het redt 10 uur mag slapen. Maar wat nou als ze het inderdaad redt en zelfs langer zou willen slapen? Ik zit nu op een schema van 8:00, 11:30, 15:00, 19:00, 23:00. Maar voor die fles van 23:00 moet ik haar echt uit een bijna comatueuze slaap halen. ;) Ergens vind ik dat zo zielig. Maar als je die voeding zou vervroegen weet ik niet hoe je de rest van de voedingen moet verdelen over de gehele dag. (luxe probleem :oops: hihi....)
    en hetzelfde geldt voor de voeding van 8:00, dan is ze ook nog vast in slaap. Als ik haar zelf laat wakker worden komt ze om 9:00 trouwens.

Beetje lang verhaal misschien, maar ben benieuwd hoe jullie ritme is.

2. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,827
    4,200
    113
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik je dochter nog erg jong vind om op 4 flessen over te gaan. Ik kreeg op het cb te horen dat je op 4 flessen mag als je kind 4* 200ml. leeg drinkt en minimaal 6 kilo is.

3. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,827
    4,057
    113
    Ik zou haar zeker niet langer dan 10 uur door laten slapen.

4. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

Jun 24, 2007
    1,643
    51
    48
    Female
    België
    Op 4 maanden tijd heb ik Ian laten doorslapen.

Om 8u laatste flesje en rond 7u kwam hij alweer voor een volgende flesje.

Nooit geen problemen mee gehad. Gewoon het ritme van mijn zoontje gevolgd. Een vriendin van mij heeft haar zoon die exact even oud is (zelfde datum geboren) wél 's nachts blijven wakkermaken voor een flesje en die blijft zelfs nu nog om een nachtvoeding vragen.

Ik ben van mening: volg het ritme van je kind. Dat geeft écht wel aan wat het nodig heeft hoor...

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Voor dat 's nachts doorslapen is ook een formule, die werd bij ons in het ziekenhuis gebruikt. Dat was voor elke pond aan gewicht, mag de kleine 1 uur doorslapen, met een max van 12 uur. Dus bij 4 kilo, is 8 pond, mag de kleine 8 uur tussen de flesjes 's nachts.
    Het ligt dus aan het gewicht van je baby.
    4 flesjes is meestal pas vanaf 4 maanden&6 kilo. Of ze blijven gewoon op die 5 flessen zitten.

Wat gebeurd er als je haar zelf de flessentijden laat uitkiezen? Misschien komt ze dan om 9 uur, maar alsnog om 11.30 weer. Wij voeden in principe op verzoek, maar als wij even het ritme kwijt waren, dan lieten we het 2a3 dagen helemaal los, Gewoon zelf uitzoeken wanneer te slapen en te eten. Dan was er meestal na die 2/3 dagen wel een mooi nieuw ritme. Soms met een slaapje minder, of juist met andere flessentijden.

Dat loslaten, natuurlijk wel met een max van 4 uur overdag, en die formule voor 's nachts.

6. ceylon

ceylon Actief lid

Feb 19, 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Ok, dat kan ik ook doen ja gewoon overdag op verzoek. Begrijp me niet verkeerd, ik wil haar echt op de 5 flessen houden hoor! Maar ik vroeg me af als ze eerder de laatste fles zou krijgen hoe ik het dan had moeten verdelen. (hoeveel tijd ertussen.)
    Maar die formule voor s'nachts vind ik een hele goede tip! Dank jullie wel!

7. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    mijn zoontje is nu 11 weken en hij krijgt 4 a 5 flessen per dag. hij heeft hier voldoende aan.

hij krijgt 's avonds om half 11 zijn laatste fles en slaapt dan 8uur door. ik maak hem dan ook NOOIT wakker voor zijn eten. als hij honger krijgt word hij vanzelf wel wakker.

overdag krijgt hij om de 5uur een flesje, soms om de 4. zodra ik merk dat hij honger krijgt, krijgt hij gewoon eten... ik zou je babytje niet wakker maken hoor. ook niet al slaapt hij of zij 10 uur. als ze honger krijgen worden ze wel wakker... bij het cb zeggen ze niets over onze gewoontes, ieder kind is anders en als je kind er goed op reageerd, goed groeit en tevreden is dan is het toch goed...

8. Moon13

Moon13 Lid

Jun 30, 2008
    73
    0
    0
    Markt onderzoek
    A'dam
    4 flessen van 210 cc mag vanaf het moment dan een baby meer dan 5.5/6 kilos weegt: dan hebben ze genoeg vet/reserves om het langer vol te houden. Als je verder ziet dan je baby goed drinkt, groeit, slaap en genoeg plas/poep luiers heeft...laat de natuur maar doen zou ik zeggen.
    Mijn dochter zat met 3 maanden nog 6 x per dag aan de fles maar woogt minder dan 5 kilos en werd wakker om 4 uur voor voeding.Elk kind is anders, dus het is beter om zvm details door te geven aan cb huisarts: met hoeveel weken was je baby geboren etc...als je hem steeds wakker maakt voor eten heb je ook de kans dat ze/hij later slaap problemen krijgt( vooral in een cycle, dus let er daar goed op)als ze echt honger krijgt zal ze/hij echt aanmelden ;)
    Ook als een baby de fles niet op drinkt is niet erg, ze nemen precies wat ze nodig hebben mits dat het echt constant en plotseling gebeurd kan het aangeven op een ziekte, infectie, angst etc...
    @ dreames: je dochter is prachtig! :D

9. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    Mijn dochtertje (nu 1,5u) was 2,5 week toen ze al doorsliep en met 6 weken oud werd ze zelfs pas rond 09.00u wakker. Ze kreeg dan rond 22.30-23.00 de laatste fles. Ik heb haar ook gewoon 's ochtends laten liggen totdat ze zelf wakker werd. Wel hebben we haar altijd 's avonds de fles gegeven. Ze moest daarvoor ook wakker gemaakt worden, maar die fles dronk ze in principe altijd gewoon al slapende leeg!

En overdag kreeg ze gewoon 5 flesjes, maar dan met een iets kortere tijd ertussen. En dat ging helemaal goed!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    flessen van 210 worden toch ook regelmatig afgeraden, zeker onder de 4 maanden. Die kleintje hebben ook een klein maagje. Die 210 flessen rekt het maagje op. Nou is dat opzich niet zo erg, maar later is er ene kans dat die grotere maag zorgt voor teveel honger, en dus overvoeding.. Nou zijn het kansen, en wij moesten er ook aan geloven. Maar onder de 4 maanden zou ik er toch voorzichtig mee zijn.
    Ik dacht dat de natuurlijk omvang van een babymaagje zo'n 150cc is, daarom drinken BV kindjes ook veel vaker dan FV kindjes.

11. mejon

mejon Bekend lid

Apr 12, 2006
    750
    0
    0
    secretaresse
    noord-brabant
    ons schema is:

7.00 uur fles
    11.00 uur fles
    15.00 uur fles
    18.30/19.00 uur fles
    22.00 uur fles

12. ceylon

ceylon Actief lid

Feb 19, 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Nou ik maak haar rond 8 uur s'ochtends wakker omdat het ,misschien heel egoïstisch, mij beter uitkomt ivm werk en overdragen aan de oppas. Zo gaat het het rustigst. De rest van de dag laat ik haar zelf aangeven wanneer ze wil eten maar die laatste fles he?! Wanneer geef ik die nou het best. Want ik ben wel heel erg blij dat ze zo'n lange nacht maakt, en stel ik laat haar gewoon slapen ben ik bang dat ze ineens midden in de nacht nog een voeding wil. Vandaar mijn onzekerheid.

13. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    Ik zou die laatste fles gewoon aanhouden als ze die wel opdrinkt. Al slaapt ze tijdens het drinken, dat maakt dan niets uit. En als ze daarna gewoon direct weer verder slaapt, dan is het toch goed?

14. jeannet 123

jeannet 123 Actief lid

Sep 7, 2007
    352
    0
    0
    toen mijn zoontkje 3 maanden en 1 week was ben ik op 4 flessen overgegaan en heb die van 11 uur weggelaten en hij sliep gelijk van 7 tot half 8 de volgende morgen, hij groeide goed genoeg dus op bureau deden ze er nie moeilijk over!
    ik zou zeggen gewoon proberen en als ze wel weer snacjts een voeding wil de laatste fles van 11 uur weer terug doen

15. ceylon

ceylon Actief lid

Feb 19, 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    thanks a lot! Ik blijf nog zeker even 2 weken die fles van 23:00 geven. Isa is over 2 weken 14 weken oud. Dan kijk ik dan even hoe zwaar ze weegt en dan zie ik wel of we die fles kunnen laten vallen of iets dergelijks. In ieder geval bedankt!

16. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    youame en dice begonnen door te slapen vanaf 8 weken ze sliepen toe van 21.30 tot 10 uur sochtends

17. ceylon

ceylon Actief lid

Feb 19, 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Wauw! Wat een ritme! Hoeveel tijd had jij tussen de voedingen dan? Gaf je trouwens fles of bv? Maakt ook nog wel verschil toch?

18. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Ik denk dat je baby zich zelf wel meldt als ze honger heeft. Ik zou haar dus niet wakker maken voor de voeding van elf uur en gewoon eens kijken hoe het gaat. Ik heb al wel meer gelezen dat baby's van 12 weken het best kunnen redden op vier voedingen. Al die adviezen die ze geven zijn op basis van gemiddelden. Elk kind is anders en heeft andere behoeften. Zolang ze goed eet, vrolijk en alert is en goed groeit is er niks aan de hand volgens mij. Mijn dochter, die overigens al doorsliep na drie weken van 23.30 tot 7.30 uur) heeft nu ook af en toe een dag dat ze maar vier voedingen eet.(ze krijgt normaal 5 x 200 cc) Ik doe dan ook voeden op verzoek. Ik maak mijn dochter nooit wakker voor de voeding, ze meldt zich wel als honger heeft.
    Het CB gaf bij mij aan dat ik vanaf 3 en een halve maand mocht proberen de laatste voeding te laten skippen, omdat onze dochter ook zo goed slaapt 's nachts. Tot nu toe meldt ze zich altijd nog rond half tien, tien uur, ze slaapt dan tot de volgende ochtend half negen.
    Ik wacht wel af wat zij doet, wanneer ze een keer doorslaapt na de voeding van ongeveer zeven uur. (ze meldt zich verschillend, ene keer zeven uur, andere keer acht uur) Gewoon je gevoel volgen dan doe je het altijd goed.
    Ik heb trouwens wel een hekel aan mensen die zeggen dat je dit MAG doen vanaf dit of dat gewicht. Uiteindelijk ben ik toch degene die bepaalt wat er wel en niet MAG met mijn kind?

19. ceylon

ceylon Actief lid

Feb 19, 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Amen! Ik kan er ook niet zo heel goed tegen eerlijk gzegd. Maar je wilt het toch graag goed doen, ben dus ook heel blij met dit forum. Dan heb je toch een soort van leidraad.

20. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Inderdaad! En als je er echt niet meer uit komt kun je altijd nog bellen met het CB voor een advies. Maar in mijn geval blijft het toch echt een advies en doe ik uiteindelijk wat ik denk wat goed is.

Share This Page