Hoi! sinds een dag of 2 heb ik last van zere tepels, ook na het voeden. Op de eerste dagen na heb ik hier verder geen last van gehad, maar nu opeens dus wel. Er is geen kloofje of ander iets te zien, behalve dat mijn tepel vrij wit vna kleur is na het voeden, dat trekt overigens na half uurtje weer weg. Maar de pijn dus niet, het is een branderig gevoel en soms doet zelfs mijn shirt tegen mijn borst aan zeer. Ivm overproductie van melk (maw; mijn borsten lekken nogal) draag ik 's nachts lilypadz en overdag van die pads van de drogist (en die verschoon ik 2 x per dag). Verder heeft Fedde nu ook soms moeite met het rustig drinken, hij hapt, drinkt een paar slokken en schudt dan met zijn hoofdje en moppert en laat los, dan weer hetzelfde en dan gaat hij hard huilen. Na een aantal keren dit gedaan te hebben drinkt hij rustiger. Is het verstandig om naar de dokter te gaan of niet? Alvast ontzettend bedankt voor je antwoord! Groetjes, Marijke
Hallo Marijke, Wat naar dat je nu ineens zo'n last van je tepels krijgt. Ik denk dat het niet aan het aanleggen ligt omdat het een tijdjhe wel goed is gegaan. Ik denk in de eerste instantie aan twee dingen. Deze twee dingen kunnen ieder afzonderlijk de pijn veroorzaken. Nu wordt het wel heel cryptisch maar ik zal het je uitleggen. Je beschrijft in het begin van je verhaal dat je tepel na de voeding wit is. Dit heet vaatkramp en kan enorm pijnlijk zijn. Dit kan komen door net niet ver genoeg in de mond nemen van de tepel. Ook kan het in jouw systeem zitten. Heb je wel eens last van dooie vingers? Heb je ook die pijn ervaring wanneer je uit de douche komt? Ik wacht even je antwoord af voor ik over dit stukje verder ga. Verder in je verhaal beschrijf je bijna letterlijk de symptomen van spruw. Jij hebt branderige tepels, ook na de voeding, het drinkgedrag van Fedde past ook in dit beeld. Door de candida infectie kan zijn mondslijmvlies geirriteerd zijn. Dat gaat jeuken/pijn doen wanneer hij aanhapt. Dat resulteert in onrustig drinken. Happen, loslaten, schudden, loslaten, etc. Ben je mbekend met schimmelinfecties of heb je recnt een antibioticakuur gehad? Je schrijft ook dat je heel veel melk hebt. Moeders met veel melk zijn over het algemeen meer vatbaar voor spruw. De borsten lekken wat meer, een lekker warm zoogkompresje, met zoete moedermelk vind candida perfect om te groeien. Je zou overdag zeker na elke voeding de compressen kunnen verschonen. Zo niet vaker. Het onrustige drinken kan echter ook komen door dat je veel melk hebt. Zeker omdat je beschrijft dat het vooral in het begin is. Daarom twijfel ik wel een beetje. Het meest voor de hand liggend is spruw. Maar vaatkramp gecombineerd met veel melk/sterk toeschietreflex kan ook dat beeld veroorzaken. Wederom, via de mail lastig uit te sluiten. Bij spruw, ga naar de huisarts en laat jullie allebei behandelen. Maak de kuur helemaal af. Zo niet langer. Wij zeggen zelf meestal doorsmeren tot zeker 5 tot 7 dagen na het verdwijnen van de symptomen. al je een reactie terug geeft kan ik je misschien meer gerichtte info geven. Groet, Ilse
Hoi Ilse, Bedankt voor je snelle antwoord! ik had ook al aan spruw gedacht, omdat ik dit ook in de 1e week gehad heb. En ik heb het ook een paar keer bij mijn andere twee zoontjes gehad. Die spruw zit dus in mijn systeem. Ik heb in de mond van Fedde gekeken, maar zie geen witte vlekjes. Die vaatkramp, wat is dat precies, ook te behandelen? Ik heb inderdaad ook als ik onder de douche kom mijn aan mijn tepels, vooral met afdrogen. Je had het ook over antibiotica, op de Nystatine na heb ik geen medicijnen gebruikt. Nogmaals, ik vind het geweldig dat je zo snel antwoord geeft, echt een goede hulp! Groetjes, Marijke
Hallo Marijke, Als je inderdaad al spruw in je geschiedenis hebt dan is het heel waarschijnlijk. Je had gekeken naar witte plekjes bij Fedde. Nou is spruw een lastig iets. Jullie zijn beide besmet ermee maar de symptomen kunnen varieren van helemaal geen last tot grote witte plekken bij Fedde. En alles wat daartussen ligt. Glans op de lippen, soms alleen onrustig drinken. Soms luieruitslag die niet weggaat bij smeren met zinkzalf. Bij jou geld het zelfde, je kan er niets van merken, je kunt ook branderige tepels hebben (met name ook na de voeding) jeukerig, soms wat meer roze of juist droog, soms iets glanzend. Ik zou dus eerst naar de huisarts gaan en jullie beide laten behandelen. Gebruik de dosering die de HA aangeeft. Maar verspreid het iets meer. Meestal zeggen ze 3 of 4 keer een inmense lepel plakkerig spul (daktarin) wat niet is weg te krijgen door Fedde. Beter is om na elke voeding zijn mondje in te smeren met een deel van de gel. Ook na elke voeding wat op je tepel. Het spukl is werkzaam op moment van contact. Zodra het is doorgeslikt werkt het niet meer in het mondje. Ik voreg naar gebruik van antibiotica omdat dat vaak een indicatie is voor het krijgen van een schimmelinfectie. In jouw geval dus niet relevant. Ik zal in het kort ingaan op de vaatkramp, wellicht is het en combi. Door prikkeling, bijvoorbeeld door overgang warm naar kou (bijvoorbeeld uit de doucht komen, stoppen met voeden, warm mondje laat los) krijgt de tepel een sterke prikkel waardoor de bloedvaatjes in de tepel erg samentrekken. Dit geeft de witte kleur. Soms gebeurt dit ook door het drinken wanneer de tepel net niet diep genoeg in de mond ligt. Wanneer de tepel weer bijtrekt dan komt de doorbloeding op gang en dat geeft pijn/tintelend gevoel. Denk aan schaatsen of spelen in de sneeuw in de winter, je krijgt hele koude handen. Dat gaat allemaal wel, totdat je naar binnen gaat en je handen weer gaan opwarmen. Zoiets gebeurt dan in de tepel. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor, meestal hebben deze mensen vaak zulke reactie, dooie vingers, etc. Beste remedie is warmte. direct je borst afdekken. In jou geval denk ik dat voornamelijk de spruw bezig is. Dat maakt ook dat de tepel gevoelig is bij afdrogen. Bij spruw is het goed heel hygienisch te zijn. Alles wat met melk in aanraking komt/is geweest wassen op minstens 60 graden. (ook beddengoed, handdoeken, spuugdoekjes) Denk ook aan ingevroren melk..... Ga langs je huisarts en start de bahandeling. Wanneer het middel aanslaat moet je binnen enkele dagen geen klachten meer hebben. Smeer dan 5-7 dagen door nadat je klachtenvrij bent. Succes Ilse
Hoi, Ik ben net bij de HA geweest en het is inderdaad spruw. Heb nu weer Nystatine Labaz gekregen en het meteen op mijn tepels gesmeerd. Fedde zal ik behandelen zodra hij weer wakker is. Nogmaals bedankt voor je hulp! Groetjes, Marijke