lastig hoe om te gaan met een grote zus die jaloers is?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door elsie22, 6 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hallo,

ik heb een zoontje samen met mijn vriend, hij heeft al een dochter van bijna 4, de laatste tijd merken wij dat zij een beetje jaloers word naar haar broertje toe, die wil natuurlijk ook aandacht van papa en zij ook, ik vind het soms best lastig om mee om te gaan, hebben jullie misschien tips?

2. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Haar erbij betrekken? Haar ook duidelijk haar momentjes geven, spelletjes doen, tijd aan haar besteden en dan verder duidelijk uitleggen 'nou is....aan de beurt'.

Ik denk ook geduld. Volgens mij komt het vaak vanzelf weer goed.

3. adi

adi Niet meer actief

Kun je misschien wat concrete voorbeelden noemen? Het kan inderdaad erg lastig zijn, maar je zoontje is nu ruim 1 jaar. Hoe deed ze voorheen naar hem toe? Is er iets veranderd in de situatie, waardoor ze nu ineens jaloers is geworden?
    Merk je bijv dat hij nu veel meer aan 'haar' spulletjes zit, nu rondkruipt/ loopt en daarmee in haar 'ruimte' komt, of zoiets? Dat zijn allemaal bloednormale dingen voor een dreumes natuurlijk, maar kunnen misschien een averechts effect hebben op een 4jarige. Maar ik gis nu maar wat.

4. adi

adi Niet meer actief

Oh, als het puur om het verdelen van aandacht is, dan kunnen jullie daar even goed met haar over praten. En uitleggen dat zij haar aandacht niet hoeft te 'delen', maar dat broer en zij samen alle aandacht krijgen. Voldoende tijd besteden aan hun samen, lekker met zoon op schoot haar voorlezen, of haar aansporen om haar broertjes iets te 'leren' omtrent speelgoed, onderlinge band aanmoedigen, en natuurlijk ook voldoende tijd aan haar alleen besteden.

Had jij ook niet toevallig soortgelijk topic geopend toen je zoontje pas geboren was?

5. elsie22

elsie22 Niet meer actief

sam word nu natuurlijk groter en wil alles pakken ook dingen die van haar zijn, dat is natuurlijk logisch zij wil dit niet dit zal wel bij de leeftijd ook horen. maar bijv. als sam bij papa zit dan wil zij ook gelijk dat soort dingen bedoel ik. zij ziet papa om het weekend en sam elke dag. we leggen ook aan haar uit dat sam ook papa wil en dan ze alle 2 evenveel aandacht krijgen en zij heeft ook haar momenten met papa samen.

6. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam

Oh dat herken ik een beetje hoor. Onze oudste dochter is over het algemeen niet jaloers behalve als het om papa gaat haha (ze hebben gewoon dezelfde vader ;)) ja als papa de kleine vast heeft of met haar speelt dan wilt de oudste (3) dat ook ;) dus dan neemt hij ze samen op schoot of speelt met allebei. En speelgoed afpakken doet ze ook Weleens Omdat zij toevallig met dat wilt spelen terwijl ze het net niet zag staan. Dan pak ik het weer terug van haar en zeg: nee N had het al gepakt en jij wilde het niet tot nu. Laat haar er maar even mee spelen en dan mag jij er straks mee spelen.

;) Het is gewoon de leeftijd, ze moeten eraan wennen dat ze nu alles moeten verdelen. Daarvoor was zij het middelpunt en nu zijn ze het samen. Gewoon haar erbij betrekken en samen met de kleinste spelen :) Ik noem maar even een voorbeeld: papa kietelt de baby en daarna mag de oudste dat doen.

Deel Deze Pagina