Weten jullie toevallig hoeveel uren er minimaal tussen twee voedingen van 180 +6 moeten zitten? Alvast bedankt!
Meestal heb je met 180/6 5 flessen om de 4 uur(7-11-15-19-23). Maar eens een keer eerder mag best. Wij hielden meestal 3 uur aan. Kwam hij na 2 uur, dan kreeg hij een klein flesje (60/2). Zolang je maar niet (te lang/teveel) boven de 1000cc per dag uitkomt..
Ik wilde dit graag weten omdat ons kindje dus op 5 voedingen zit en qua gewicht/leeftijd nog niet over mag/kan naar 4 voedingen. Kan ook nog niet naar 4 voedingen omdat ik overdag geen 6 uur tussen twee voedingen krijg, hooguit 4 á 5 uur. Ik mag 5 x 180 +6 geven, maar dit word meestal niet opgedronken, waarschijnlijk omdat er vaak maar 4 uur tussen de voedingen zit of omdat ons kindje hier gewoon genoeg aan heeft natuurlijk. Dus nu is het meestal 3 x 180 +6 en 2 x 150 +5. Ons kindje slaapt 's nachts van 23:30u tot 7:00u,maar zou graag proberen de laatste fles om 22:30u ofzo te geven, kijken hoelaat ons kindje dan wakker wordt de volgende ochtend. Wat dan het gevolg is, is dat er nog minder dan 4 uur tussen de voedingen komt overdag en dan waarschijnlijk niet alles opgedronken wordt. Hoop dat jullie het nog snappen, kort samengevat ben ik dus op zoek naar het ideale schema + hoeveelheden per keer voor 5 voedingen per dag. Wil namelijk wel een beetje een vast ritme, dus regelmaat opbouwen.
Overdag is de max zo'n 4 uur tussen voedingen. Wij grote mensen hebben overdag ook wel behoefte aan regelmatig wat eten. Dus waarom bij zo'n kleintje er wel 6 uur tussen. Alleen 's nachts, dan mag het meer zijn. Ik zou gewoon die 5*180/6 blijven aanbieden op 5 moment bijv. 7-11-15-19-23 uur. Eventueel een half uur eerder/later ivm slaapjes kan natuurlijk best. Die 60cc die ze nu niet opdrinkt is toch echt geen ramp. De meeste kinderen eindigen ergens rond de 800-1000cc per dag uit 4 of 5 flessen. Bij 4 voedingen mis je die 23-uurs voeding, maar dan heb je nog steeds overdag max 4 uur.
Waarom zou je bij 4 flessen 6 uur tussen houden? Wij geven al sinds ze 13 weken is 4 flessen per dag en houden zo'n 3 a 4 uur aan tussen de flessen. Ze krijgt dan ook al de laatste fles rond 7 uur en slaapt dan lekker door tot 8 uur de volgende ochtend. schema met 5 flessen was: 8 uur, 12 uur, 16 uur, 19.00 uur en dan rond 23.00 uur. schema met 4 flessen is hetzelfde alleen dan zonder de fles van 23 uur. Als ze wat laten staan is dat niet zo heel erg. Hier blijft ook nog wel een 40-60 cc staan. Zo lang het niet standaard is maakt het volgens mij niet uit, jij hebt ook wel eens meer of minder honger dan anders.
Was even in de war, er hoeft idd overdag dan geen 6 uur tussen te zitten. Wanneer mag je naar 4 flessen over dan? En hoe weet je of je de laatste fles rond 19:00 kan gaan geven en dan de hele nacht doorslapen i.p.v. om 23:00u? Geef jij 4 flessen van 180 +6?
Nou heb ik ons kindje gisterenavond wakker moeten maken rond 23:00u voor de laatste fles en vanochtend rond 7:00u weer wakker gemaakt voor de eerste fles. Vind het wel zielig hoor, maar ja, als ik het niet doe, is er overdag geen sprake meer van een beetje schema en worden de tijden tussen de flessen veel te krap, want dan word niet alles opgedronken. Toen de 5 flessen nog zo verdeeld waren dat er ook nog een nachtvoeding tussen zat, zat er iets meer tijd tussen twee flessen en werd meestal wel alles opgedronken. Ons kindje is nu 3 maanden, maar vanaf 4 maanden en voldoende gewicht mag ik pas over op 4 flessen. Vind het best moeilijk zo.
Nog even een vraagje; Waarom mag je eigenlijk pas vanaf 4 maanden/voldoende gewicht over op 4 voedingen? En hoeveel cc geef je per keer als je naar 4 flessen gaat? Geef je dan nog vast voedsel erbij, zoals fruithapjes? Sorry voor alle vragen, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Omdat ze tot de 4 mnd of zoveel kilo (weet het aantal niet precies) de hoeveelheid voeding nodig hebben. Jelle heeft trouwens wel heel lang nog een fles om 23.00 gehad...Hij had het gewoon nodig om de nacht door te komen. Ik heb Jelle nooit meer dan 180/6 gegeven per keer. Ik wilde niet dat zijn maagje te ver oprekte... Fruithapjes en groentehapjes ben ik pas gaan geven met 5 en een halve maand. In het eerste levensjaar hebben ze genoeg aan de melk en kun je vanaf 6 mnd gaan oefenen. Voor de 6 mnd zijn de darmpjes er nog niet genoeg voor ontwikkeld. Al heeft de een daar meer last van dan de ander...
Ook niet toen je op vier flessen overging? Want dan krijgen ze vanzelfsprekend minder binnen als toen er nog 5 flessen gegeven werden en is die hoeveelheid dan nog wel voldoende op dat moment, omdat je dan ook nog geen fruithapjes mag geven en ze nog volop in de groei zijn. Kreeg Jelle alle 5 flessen 180 +6? En welke tijden hield jij dan ongeveer aan? Maakte jij hem wakker voor de flesjes? En hoeveel tijd zat er gemiddeld overdag tussen de flesjes, werd het allemaal opgedronken?
Wij zijn overgegaan naar 4 flessen toen we Inge steeds wakker moesten maken voor de laatste fles, zo rond de 10-12 weken. Op den duur duurde het 5 minuten voor dat ze wakker was en dronk ze maar 40-60 cc en viel dan weer in slaap. Ik heb dus niet gekeken naar leeftijd of gewicht. Inge was een redelijk licht kindje en ik lees hier soms dat ze 6 kg moeten wegen voor dat je naar 4 flessen mag. Nou dan zat ik met 5 maanden nog steeds op 5 flessen. Het is maar een richtlijn en niet alle kindjes zijn het zelfde! Ik ben van mening dat het beter werkt om goed naar je kindje te kijken wat die nodig heeft dan je precies aan alle richtlijnen te houden. We hebben het dus gewoon uitgeprobeerd of ze door zou slapen. De eerste dag was het half 6, tweede dag half7 en daarna gewoon weer 8 uur. Maar je kan natuurlijk ook even met je cb bellen of je de laatste fles kan overslaan. Wij zijn toen wel, op aanraden van het cb, na een paar weken de flessen gaan ophogen naar 210+7 zodat ze toch voldoende melk binnen kreeg. Eerst een fles en een week later de 2e fles, 3e drie flessen en op den duur 4 flessen van 210 +7. (behalve als we 's avonds weggingen en ik haar een extra flesje wilde geven om weer in slaap te komen dan gaf ik er 5 van 180 + 6). Wij geven de laatste fles al om 19.00 uur omdat ze na haar slaapje tussen 14.00 en 16.00 niet meer wil slapen. Dus dan krijgt ze eerst om 16.00 haar 3e fles en dan om 19.00 uur haar laatste fles. Als je kindje wel nog slaapt kan je die fles ook wat later geven bijvoorbeeld om 20.00 of half 9. Met fruit en groentehapjes zijn we pas rond 5 - 5,5 maanden begonnen en zijn we nog steeds aan het opbouwen. Ze krijgt dus ook nog gewoon 4 volledige flessen van 180+6 (opvolgmelk daar mag je minder van geven omdat de schepjes groter van zijn, dus qua gewicht van het poeder is het net zo veel als 7 schepjes). Pas als ze een groot potje helemaal leeg eet laat ik een fles vallen maar daar zitten we nog niet aan. Aangeraden wordt om pas met 6 maanden te beginnen met hapjes. Zeker bij bv. Bij FV wordt soms aangeraden om al eerder te beginnen ergen tussen de 4 en de 6 maanden. Maar ook daar van zeg ik weer: kijk goed naar je kindje. Die van ons had helemaal nog geen interesse in eten en daardoor duurt het ook wat langer voordat ze gewend is aan vast eten. Andere kindjes eten meteen goed en veel. Gelukkig maar dat niet alle kindjes het zelfde zijn!
Vaak wordt aangeraden om niet hoger dan 180/6 te gaan. Zeker voor de 4 maanden/laag gewicht zijn die maagjes nog klein. Met 210/7 rek je zo'n maagje behoorlijk op. De kleine blijft dan later ook grotere hoeveelheden eten (want maag vol=voldaan). Met een kans op overeten. Maar regelmatig zijn er redenen om toch 210/7 te geven. Wij zijn met 4 maanden wel overgegaan op 4*210/7. C was toen al 7,5 kilo, en ook lang voor zijn leeftijd. C zijn eetmomenten lagen precies middenin zijn slaapjes. En we wilden hem niet elke keer wakker maken voor zijn fles. We zijn de flesjes dus rond zijn slaapjes gaan plannen, en kwamen zo op die 4 flessen uit. En eind van de middag nog een rijstepapje van 60cc, van de lepel. Maar C was een hongerlappie, en had aan die 1000cc maar net genoeg.
Ik moet even diep nadenken, hoor... Met 4 mnd kreeg Jelle dus nog gewoon 5x 180/6. Tijden: 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 23.00. Pas toen ik begon met fruithapjes bij 5 en een halve maand, ging er 1 fles af en dat was de fles van 15.00. Het fruithapje verving die fles dus en dan kom je automatisch uit op 4 flessen. Rond 6 mnd ga je ook over op Nutrilon 2 en die verzadigt ook beter dus hebben ze daarvan ook minder nodig (voor andere merken weet ik niet of dat ook met 6 maanden is) Jelle heeft tot de dag dat hij 9 mnd werd om 23.00 nog een fles gehad en toen was het van de ene op de andere dag niet meer nodig... Als hij die niet kreeg werd hij om 4.00 wakker van de honger. Zelfs met Forte voeding.. En ik moet eerlijk zeggen dat ik op een gegeen moment het schema van het CB het raam uit heb gegooid.... Zolang Jelle niet boven de liter per dag uitkwam vond ik het best... Dan maar een fles meer. Scheelde ons flink in onze nachtrust, want geloof me, ik heb het geprobeerd... O ja, en Jelle heeft eigenlijk altijd alles opgedronken... Ook de fles van 23.00 ging schoon leeg... Als hij iets liet staan was hij gewoon niet lekker.. Ik sluit me wat dat betreft aan bij Ycj... Kijk wat je kindje nodig heeft en let niet teveel op een schema... Veel beter voor jouw en je kindje.. Geeft een stukje rust, tenminste bij mij wel...
Ik had het cb al geprobeerd te bellen, maar die zijn nauwelijks te bereiken, dus ben blij met het lezen van jullie ervaringen. Ik pin me zeker niet teveel op de schema's van het cb vast hoor, maar wil gewoon dat ons kindje tevreden is en niets tekort komt. En soms is het gewoon vervelend om je kindje wakker te moeten maken voor een fles, zo zielig! Maar ja, ik blijf dan toch nog maar een tijdje zo doorgaan. Ik geef ongeveer 3 flessen van 180 +6 en 2 flessen van 150 +5 per dag, want 5 x 180 +6 blijkt teveel te zijn, word niet opgedronken. Vaak hoef ik ons kindje ook niet wakker te maken voor een fles, alleen met de laatste fles om 23:00u, maar dat moet dan maar even zo blijven nog, aangezien ik nog niet naar 4 flessen kan. De tijden kan ik moeilijk verschuiven, dan komt ik 's nachts in de knoei en wil ook een beetje regelmaat. Thanks nogmaals voor jullie antwoorden!
Ik zat jou verhaal nog eens te lezen en zie dat jij dus wel al voor de 4 maanden op 4 flessen over bent gegaan. Nou ja, ik zal het cb eerdaags nog eens bellen, maar denk dat ik idd maar gewoon op m'n eigen gevoel af ga.
Heb het nog even nagekeken (had een boekje waar ik alle voedingen in opschreef) en Inge is op 31 mei geboren en op 24 augustus (dus nog net geen 3 maanden) zijn we op 3 flessen van 165 (dus 150+5) en 1 van 200 (180 +6) overgegaan. Twee weken later zaten we op 4 flessen van 200. En weer een paar weken later (bij 3,5 maanden) zijn we langzaamaan overgegaan op flessen van 210+7. Bij 4 maanden dronk ze dus 4 flessen 210 +7, dit hebben we volgehouden tot 6 maanden (zonder echt veel bijvoeding, een paar hapjes per dag en op gewone nutrilon). Omdat we nu zijn overgestapt op opvolgmelk krijgt ze weer wat kleinere flessen. Bij ons was het dus niet zo dat ze steeds meer wilde maar gewoon 2 maanden gelijk is gebleven. Je gevoel is volgens mij het beste om van uit te gaan. Jij kent je kindje het beste en ziet hem elke dag dus weet ook wanneer hij honger heeft. Het cb houdt algemen richtlijnen aan.