hoelang " moet" je doorlopen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door zaterdag, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    Goedemorgen,

ik ben vandaag 39 weken zwanger. Baby is nog niet ingedaald maar schijnt normaal te zijn bij een tweede zwangerschap ivm de ruimte die de baby heeft.
    Van mijn eerste kindje ben ik bevallen met 41+5 en dat vond ik toen uiteraard behoorlijk lang maar kon het toen wel hebben.
    Ik zou toen op de dag dat ik 42 weken zwanger zou zijn, een echo krijgen in het zh om vruchtwater ed te checken. Dit heb ik dus net niet gehaald.

Deze zwangerschap gaat prima maar het valt me sinds een week ontzettend zwaar. Ik slaap slecht, heb last van mn rug en uiteraard al de zorg van nr 1 erbij.
    Iedereen helpt waar hij kan en dat scheelt al enorm, maar ik wil niet doorlopen tot 42 weken.

Wat ook meespeelt, is dat ik nu verschillende keren heb gehoord dat het helemaal niet goed is om tot 42 weken door te lopen, in het buitenland leiden ze je met 40 of uiterlijk 41 weken in omdat risico's hierna voor de baby te groot worden ivm minder werkende placente ed. met alle gevolgen van dien.

Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak met mijn vk, dan ben ik 40 weken zwanger.
    Wat mag ik verwachten? Ik heb een groep van 4 verloskundigen en net deze vrijdag heb ik de vk die ik het minst leuk vind in de zin van zij al snel is van " ach joh even doorzetten nog en stel je niet aan".
    Ik ben bang dat ik mij af laat schepen hierdoor terwijl ik dagelijks huilbuien heb omdat ik het niet meer trek.
    Ik wil gewoon vrijdag een plan horen wat er gaat gebeuren, welke actie er ondernomen gaat worden maar wat mag ik redelijkerwijs verwachten?

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

vanaf week 41 zijn er inderdaad extra controles in het ziekenhuis omdat je vaker ziet dat de moederkoek minder goed functioneerd en er wat minder vruchtwater kan zijn. Ook wordt er een hartfilmpje gemaakt om te kijken naar de conditite van het kind op dat moment. Als al die controles goed zijn kan je wat betreft het ziekenhuis en ons afwachten tot 42 weken.
    In week 41 kun je strippen om de bevalling te stimuleren. Dat houdt in dat er een inwendig onderzoek wordt gedaan en als er dan een beetje ontsluiting is kunnen we de vliezen losmaken van de baarmoederwand wat de bevalling op kan wekken. Dit kan meerdere malen gedaan worden in een week. Vraag je verloskundige hier vrijdag om zodat ze hun beleid omtrent dit kunnen vertellen aan jou.
    Daarnaast geldt dat iedereen vanaf 41 wken ingeleid mag worden als je dat wil. Er zijn natuurlijk wel voor en nadelen van, vraag deze ook aan je verloskundige.

Succes. groeten

Evelien

3. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    beste Evelien, bedankt voor je duidelijke antwoord, ik ga zeker as vrijdag vragen naar het beleid van strippen en inleiden.

Vorige keer moest ik zo ontzettend overal achteraan zitten dat ik dat nu wil voorkomen.
    De echo zou ik pas met 42 weken krijgen en pas als ik over de 42e week heen zou zijn, zouden ze gel gaan inbrengen in het zh.
    Kortom, ik was blij dat mn bevalling uiteindelijk net ervoor zelf begon want anders was ik langer dan de 42 weken blijven doorlopen.
    Strippen kon helaas vorige keer niet omdat bbm nog helemaal dicht zat.

Deel Deze Pagina