Erg misselijk

Discussie in 'Eerste symptomen' gestart door Browny89, 7 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Browny89

Browny89 Bekend lid

22 jan 2018
    689
    678
    93
    Vrouw
    Vanaf week 5 van mijn zwangerschap ben ik erg misselijk. Momenteel is het zo erg dat ik de hele dag op de bank lig. Ik kan niet meer werken. Ik heb de HA gebeld en die heeft mij medicatie voorgeschreven. Heeft iemand hier ervaring mee ? Is het niet schadelijk ? Aan de ene kant wil ik het heel graag gebruiken maar als het schadelijk is moet in hier maar doorheen. Het is zo' vreselijk gevoel!

2. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Heel vervelend..
    Welke medicijnen heb je gekregen? Meestal als ze het voorschrijven is het niet schadelijk hoor. Ik heb bij mn dochtertje tot 16 weken elke dag overgeven en beroerd geweest, ik heb toen emasefene en primperan gehad en dat hielp gelukkig wel wat! Hopelijk helpt het bij jou ook snel en voel je je snel weer wat beterder!

3. 1982Ikke1982

3 okt 2017
    90
    67
    18
    Vrouw
    Ik ben ook zo ontzettend misselijk..eigenlijk de hele dag door! Ik lig ook het liefst op de bank of in bed dan is het te doen. Zodra ik actief wordt word het erger. Zo'n naar gevoel

Mag ik vragen wat voor medicatie je gekregen hebt??

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    ik heb vandaag ook medicijnen gekregen maar mag dan 3 dagen geen autorijden. dat betekend dus dat ik dan 2 dagen niet kan werken (morgen en zaterdag) dus ik twijfel of ik ze wel moet innemen of dat ik een week wacht (dan ben ik 3 dgn vrij)

En wat ik tegen mijn werk moet zeggen. Griep?:rolleyes::p

5. Browny89

Browny89 Bekend lid

22 jan 2018
    689
    678
    93
    Vrouw
    Ik werk sowieso al 2 weken niet tijdens mijn misselijkheid. Rijden kan ik echt niet. Ik kan bijna niet mijn ogen open doen zo duizelt alles mij.

Het medicijn heet emesafene. Ik heb het ingenomen. Ik voel me ietsje beter. Ik hoop dan maar dat het niet schadelijk is.

1982Ikke1982 vindt dit leuk.
  6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Emesafene is echt niet schadelijk, wordt al heel lang gebruikt bij (extreme) zwangerschapsmisselijkheid.
    Ik heb het bij mijn 3e gebruikt van 5-9 wkn, daarna over moeten stappen op primperan omdat niet meer werkte. Daarna nog primperan geslikt tot 18 wkn.

Ik had overigens hyperemesis gravidarum en ben met 5 wkn volledige in ziektewet gegaan omdat ik zo ontzettend beroerd was... Helaas duurde het bij mij tot bevalling, heb hele zwangerschap niet gewerkt (en eigenlijk ook geen auto gereden).

Kun je wel nog voldoende eten/drinken? Trek op tijd aan de bel als je zo slap en duizelig blijft voelen, want uitdrogen gaat soms sneller dan je denkt en dat is wel schadelijk voor baby!

Sterkte.

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    ah wat vervelend voor je! ik kan nog wel werken, maar niet in hetzelfde tempo als normaal.. Ben vanmorgen wel voor het eerst naar huis gegaan door de misselijkheid. Zolang ik stil zit/lig gaat het enigzins, maar als ik Actief ben word het erger.. Ik heb hetzelfde medicijn gekregen als jou. Ik kijk nog even hoe het vandaag en morgen gaat, anders begin ik er gewoon mee.

Succes hopelijk knap je gauw op!

8. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Hallo,

Ik ben ook 7 weken enorm misselijk geweest en overgeven. Ook paar dagen thuis geweest toen. Ik durfde eerlijk gezegd ook geen medicatie nemen, dus heb het maar 'uitgezeten'.
    Kon gelukkig doorheen de dag het meeste wel binnenhouden, was vooral mijn avondeten dat er steeds uitlag. Als je echt niets kan binnenhouden, lijkt het mij beter toch medicatie te nemen ipv uit te drogen en niet genoeg voeding binnen te krijgen.
    Ik had wel gembertabletten gekregen van de dokter, op natuurlijke basis, dus geen echte medicatie, maar werkte naar mijn gevoel ook niet goed...

Hopelijk ben je snel beter! Ik was er na week 13 vanaf, dus toch een lichtpuntje in de verte!

9. fionaa49

fionaa49 Lid

28 dec 2005
    37
    19
    8
    Vrouw
    ik heb emesafene genomen en gewoon auto gereden. ik had alleen niet het idee dat het hielp tegen de misselijkheid , werd er alleen super moe van.

Sterkte! ik ben van week 5 tot nu (week 15) aan het overgeven. Sinds 1 week voel ik me wel stukken beter. het overgeven in de ochtend blijft.

10. Elise2014

Elise2014 Actief lid

19 dec 2015
    295
    64
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb bij mijn oudste tot week 34 emesafene genomen. Bij de tweede heb ik tot de bevalling emesafene gehad. Van week 6 t/m week 28 in combinatie met primperan. Ik had overigens ook hyperemesis gravidarum.

Beide dames zijn gezond, het kan echt geen kwaad om het te nemen. Let er wel op dat je nog genoeg vocht binnen krijgt, want uitdroging is wel gevaarlijk!

Browny89 vindt dit leuk.
  11. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ik heb ook emesafene (kort, werkte niet echt) en primperan gehad. Het hielp mij om weer te kunnen eten en drinken, want was uitgedroogd. Tegen de continue misselijkheid hielp het helaas niet/nauwelijks.
    Ik werd er wel moe van en ook depressief (primperan). Dacht dat dat kwam omdat ik zo ziek was, maar na de zwangerschap een keer genomen en toen kwamen direct weer die depressieve gedachten op! Herkende het meteen..
    En ook een soort zenuwachtig gevoel in mijn benen. Extrapiramidale verschijnselen..

12. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Herkenning! Emesafene deed niks bij mij, en van primperan werd ik heel erg onrustig. Een opgejaagd gevoel, kon niet rustig zitten of liggen. Werd er echt nog veel zieker van...

Nu zofran, dat werkt.

13. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Zofran ja, heb je HG?

Ik weet dat in de tijd dat ik zwanger was, zofran in NL nauwelijks gegeven werd. In de VS wel, ik heb er veel over gelezen..
    In welke zin helpt het je?

14. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik had de vorige zwangerschap HG en ben toen 2 x opgenomen in het ziekenhuis, nog voordat ik 10 weken zwanger was. Toen heb ik na emesafene en primperan dus zelf ook gevraagd om Zofran. Ik kreeg het in het ziekenhuis via het infuus, al waren ze wel wat huiverig. Maar het had meteen zo'n fijn effect. Ik kon een hele dag mijn kots binnenhouden, kon weer drinken en daardoor ben ik toen mét Zofran en nutridrink weer naar huis gegaan.

Deze zwangerschap begon al precies met hetzelfde misselijke kots ritueel, dus ik heb deze keer direct Zofran geëist. Ik heb nu ook nog een kindje rondlopen, dus ik wilde een ziekenhuisopname deze keer voor blijven.

Dankzij de zofran (icm omeprazol de eerste weken) werd de misselijkheid iets beter te verdragen en kon ik in elk geval drinken en bepaald eten binnenhouden.
    Inmiddels ben ik aan het afbouwen. Sinds 14 weken van 16 mg naar 8 gegaan en inmiddels al 5 dagen op 4 mg. Compleet stoppen van 8mg naar niks lukte niet, dat was direct een kotsfestijn. Dus toen een week terug op 8 en nu gaan halveren.
    Ik voel me niet super, maar kan wel rustig mijn dagelijkse dingetjes doen.

15. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik heb wel het geluk dat mijn huisarts open stond voor zofran, hij wilde er in eerste instantie niets van ween. Maar bij mijn vorige zwangerschap heb ik hem een stuk of 3 (engelse/amerikaanse oid) onderzoeken laten lezen over de effecten op het ongeboren kind, en toen vond hij het oké.
    Deze keer heb ik ook gezegd dat ik op de hoogte ben van het beleid in NL, maar dat als ik het niet zou krijgen, ik niet kon garanderen dat dit kindje er zou komen.

Dan snappen ze vaak pas hoe beroerd je je eigenlijk voelt. En echt, ze zeggen dat je de pijn van een bevalling vergeet, maar ik vergeet nooit meer hoe verschrikkelijk ik me heb gevoeld op het moment dat ik serieus overwoog om bij de 1e zwangerschap het kindje te laten weghalen, puur omdat ik niet meer zo verder kon. Dat gun je echt niemand.

16. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Dat klinkt iig als een hele verbetering voor je.. gelukkig!
    Bij mij werkte primperan denk ik wel ongeveer hetzelfde als zofran bij jou. Kotsneigingen namen af en kon een stuk beter eten en drinken. Al kon ik nog steeds totaal niet functioneren door misselijkheid en die bijwerkingen waren erg vervelend dus.

Heb je van zofran geen last van bijwerkingen?

17. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Helaas, herkenbaar.
    Bevalling was direct 'vergeten', zou ik zo weer doen. Maar die zwangerschap.. en idd zo vaak een abortus afwegen.. :/
    Me later wel afgevraagd of die stress toen ook gezorgd heeft voor het vele huilen van mijn dochter..

18. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Hier ook inderdaad. Ik had een huilbaby. Vaak me afgevraagd of daar een link was...

19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Hier primperan. Ik hou ook weinig binnen. Ik heb ze wel in zetpillen gekregen omdat ik bijna elke slok of hap eruit gooio_O

20. Browny89

Browny89 Bekend lid

22 jan 2018
    689
    678
    93
    Vrouw
    Heftig om te lezen dat je echt overwoog om het kindje weg te laten halen :( Er zijn mensen die helemaal niet misselijk zijn tijdens hun zwangerschap die denken ook dat je je aanstelt maar het is idd vreselijk!
    Bij mij is het misselijke gevoel nu van continu misselijk naar vlagen van misselijkheid gegaan. 'S avonds is het het meest erg. Ik ben al lang blij dat het niet meer de hele dag is. Ik geniet heel erg van de momenten dat ik me wat beter voel. Die had ik de voorgaande weken niet.

Deel Deze Pagina