Ik moet gewoon even mn hart luchten hoor... ik ben wellicht in de ogen van ieder maar raar maar ik merk dat ik nu al 2 dagen zo zenuwachtig rond loop. bang, en vooral voor de onderzoeken. Geen idee wat me allemaal te wachten staat. wie herkent dit
Kan je iets specifieker zijn? Hoe ver ben je in je zwangerschap? Welke onderzoeken bedoel je? Is er een aanleiding geweest voor de zenuwen (verhalen van anderen?)
nee ik heb het net pas ontdekt... maar het is de eerste keer zwanger.. dus alle afspraken moeten nog komen maar vroeg me af of meer vrouwen deze onzekerheid kennen.
Iedereen is aan het begin onzeker, maar bang voor onderzoeken? Zenuwachtig misschien voor een echo, maar is bang niet een beetje overdreven? Het is toch vooral ontzettend leuk en spannend? En daarbij.. je hoeft helemaal geen onderzoeken te doen, alleen als je dat wil.
Pffff als je al zo zenuwachtig begint dan word ik zelfs zenuwachtig. Hoe ga je dan je zwangerschap, bevalling en leven met kind in? Relax... Geniet... Laat het op je af komen, komt wel goed.
leven met een kind daarmee ben ik bekend. ( geen kind van mijzelf). bevalling zie ik ook niet echt tegenop ( nog niet). maar vooral de bloedonderzoeken en wat er daarin mis kan gaan zeg maar. en overdreven, nee. het is een gevoel wat speelt.
Heel veel bijzonders doen ze niet bij het bloedprikken. Ze controleren je ijzer, suiker, vitamine D en rhesus factor meer eigenlijk niet. Hier valt ook niets 'engs' uit te halen. Als er iets te laag is neem je tabletjes en dat is het.. Omdat je angst verder zo ondefinieerbaar (niet specifiek) is, is het lastig om te zeggen of men je angst herkend. Zorgen heeft iedereen in z'n zwangerschap wel eens, is alles goed, groeit hij goed, is hij gezond, gaan we het financieel redden, gaat de bevalling zoals zou moeten (en liefst ook zoals ik zou willen) etc.
Ik zie nu reacties van je in andere topics dat je een naaldenfobie hebt. Dat bedoelde ik met je angst definiëren Bij mij is er in totaal 3x bloed geprikt. 1x is standaard voor bovengenoemde in mijn vorige reactie. Voor de combinatietest heb ik bloed moeten laten prikken (dit is dus een keuze) en later nog eens omdat ik vermoeidheidsklachten bleef houden dus vit D, ijzer en ferritine is toen nogmaals geprikt maar dit is dus alleen bij klachten. Daarbij kunnen ze suiker en ijzer ook dmv een vingerprikje. Het enige wat je kan doen met je angst is vragen om emla zalf. Dit verdoofd de huid zodat je de naald niet, of minder, voelt. Dit gebruiken ze bij kinderen ook altijd in het ziekenhuis. Verder is een fobie een fobie en zal je daar niet zomaar overheen kunnen stappen en heb ik geen kant en klare oplossing (was het maar zo makkelijk).
Ik lees in de reacties dat je een naalden fobie hebt en laat ik die nu ook hebben. Toen bekend werd dat ik met IVF ging starten vorig jaar september heb ik er heel lang tegenop gezien. Uiteindelijk heb ik de stap genomen naar een psycholoog (ook om meerdere redenen, omdat het emotioneel gezien allemaal erg zwaar was). Ik heb toen een aantal gesprekken gehad. Waar ik vooral veel aan heb gehad is je gedachtes op een rij zetten. Schrijf je op. Bedenk welke gedachte je het alle ergst vind. Bedenk wat er fout kan gaan en hoe groot de kans is dat het fout gaat. Ik was altijd heel bang dat er iets fout zou gaan met de naald. Maar hoe groot is deze kans nou eigenlijk echt? Zet daar ook "helpende' gedachtes tegenover. Bijvoorbeeld; je gaat er niet dood aan, over een kwartiertje is het voorbij etc.. Op het moment zelf dat ik moest gaan prikken ben ik met een assistente en de psycholoog apart gaan zitten. Ik heb ademhalingsoefeningen gekregen om mezelf zo rustig mogelijk te houden. Ik heb me uiteindelijk toen zelf 1x geprikt! Uiteindelijk ging het thuis prikken na een aantal keer ook redelijk, maar bleef het enorm spannend vinden waardoor ik meteen met het moment bezig was dat ik weer zou moeten prikken. Ik heb toen bij de huisarts emla crème gevraagd. Het hielp echt ontzettend maar ik heb er voor gekozen om dit alleen te gebruiken bij het prikken voor IVF. Afgelopen dinsdag moest ik voor het eerst weer bloedprikken. Ik heb geen emla crème gebruikt. Heb het al jaren zonder gedaan, ik hoefde mij niet zelf te prikken dus kon mijn gezicht gewoon weg draaien. Op het moment wel ademhalingsoefeningen gedaan en ik moet zeggen het ging super goed. Ben ook niet flauwgevallen en voelde me daarna eigenlijk enorm trots. ik weet hoe erg je er tegenop kan zien, maar echt probeer te genieten van de mooie dingen. Als je er zo tegenop ziet zet er dan een beloning tegenover. Bedenk dat de echo's die je krijgt super leuk zijn en dat het bloedprikken voor het goede doel is, namelijk voor jullie kleintje. Hopelijk heb je iets aan mijn tips
Pfff meid heeft deze angst alleenverdiener je naaldenfobie te maken? Of is er meer want je paniek is echt wel zorgelijk xo hoor. Al die stress is zo slecht voor jullie beiden. Er xijn helemaal niet veel onderzoeken. Weet niet wat je zelf allemaal verwacht te krijgen? Hoop iig dat je ellende van vele hier (lees mijn onderschrift) bespaart blijft.. Zodat je geen 'reden' tot echte zorg hebt. Spannend is hetaar echte angst nee dat gevoel moet je kwijt zien te raken. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
vanmiddag iig een gesprek met de huisarts. veel internet lezen is niet goed geloof ik want er zijn nogal wat horror verhalen. Het hangt een groot deel samen met de naalden idd. Ben blij te hore en lezen dat Emla zalf mag.. ( wist ik niet zeker).. maar vooral daarnaast van hoe zal het lopen, ontwikkel je zwangerschapssuiker of bijvoorbeeld behoor je net tot die 15% mensen waarbij de Rhesus uitslag niet goed is. Dat de stress niet goed is realiseer ik me ten zeerste. Dus daarom afspraak gemaakt met HA en ook zoekende geweest naar oplossingen. Het is gezien ik heel erg veel pech heb gehad op heel veel vlakken in mijn leven soms wat moeilijk ergens open blij en onbevangen in te gaan en geen zorgen te hebben "wat nu weer fout zal gaan" dus dat zit er vooral ook achter. Probeer in ieder geval te relativeren. Dat lukt deels, mbt naalden iig niet..
Tav van twee posts terug. Benoemen dat stress slecht is, vind ik altijd zo flauw. Vooral bij iemand met angst. Daar wordt de angst niet minder van. Ook vrouwen onder extreme omstandigheden zijn zwanger geraakt en gebleven. En alsof je dat alleen mag voelen als je hele erge dingen hebt meegemaakt. We weten toch ook niet wat TS heeft meegemaakt? On topic: weet dat hormonen je gevoelens groter kunnen maken en het gevoel van zenuwen sterker. Logisch dat je het spannend vind. Als je hierdoor minder kan functioneren is het goed om actie te ondernemen. Wel goed dat je er iets mee doet.
Iedereen herft z'n angsten. Of dit nu voor naalden, spinnen of ... is. Beetje kinderachtig om dit nu rechtstreeks hierop te betrekken. Als t iemand zonder deze angst was,was mijn reactie exact hetzelfde. Stress is gewoon slecht. Spanning id normaal masr wanneer dit andere vormen aan gaat nemen id het verstandig hier iets mee te gaan doen. Je wil gewoon niet je hele zwangerschsp spanningen hebben... Dst id ook wat ik aangeef. Ik heb de ervaring van heel verl stress en dat is echt killing!!! Wil je niet! Ts alle dingen die je nu benoemt moet je je nu echt nog geen zorgen over maken. Jd mag jezelf inschrijven bij een verloskundige waar al deze dingen uitgebreid besproken worden. Goed dat je een afspraak bij de huisarts gemaakt hebt. Hopelijk kan deze je ook helpen met je angst.
Speel open kaart bij je vk. Geef aan wat je angsten zijn. Bij mij is m'n eerste bevalling zwaar gevallen, ik ben nu dus ook best wel bang voor m'n bevalling. Dat heb ik ook bij de vk aangegeven, en we praten er ook regelmatig over. Ik ben nu zo ver dat ik thuis in een bevalbad wil bevallen. 😊 Praten is echt heel belangrijk!
Oh en wat betreft de Rhesus factor. Weet je je eigen bloedgroep? Ik ben O negatief (wist ik) baby blijkt O positief te zijn. (Man heeft bloed laten prikken en is O positief) Ik heb gelijk bij de vk een prik gehad in m'n been om ellende te voorkomen. Ik geef eerlijk toe dat ik in m'n broek scheet en zweethanden had 😆😂 achteraf viel het mee. Ik krijg er nog 1 na de bevalling
Wat vervelend dat je zo veel angst hebt met onderzoeken! Ik vind het reuze meevallen tot nog toe bij mezelf. Wat betreft die rhesus factor; ik heb geen spuit gehad.. moest één keer extra bloed laten prikken (met 27 weken) en dit heeft de verloskundige samen gedaan met het prikken op ijzer. Verder zijn er geen gevolgen tot nog toe voor mij. Dus zelfs al heb jij dat ook, betekent dit niet perse dat je extra onderzoeken krijgt. Succes!
Dan heeft de baby dezelfde rhesusfactor als jij ( waarschijnlijk negatief). Ik dacht dat je deze test alleen kreeg als je negatief was en niet bij positief. Mijn eerste zoon was ook negatief en toen heb ik ook geen prik gehad